dc.contributor.advisor | Kosonen, Erja | |
dc.contributor.author | Pakkanen, Eero | |
dc.date.accessioned | 2020-06-05T07:50:25Z | |
dc.date.available | 2020-06-05T07:50:25Z | |
dc.date.issued | 2020 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/69737 | |
dc.description.abstract | Maisterintutkielmani aiheena on mielekäs musiikin oppiminen. Tutkielman tarkoituksena on selvittää yhdeksäsluokkalaisten kokemuksia mielekkäästä musiikinoppimisesta ja mitkä tekijät vaikuttavat tunnin mielekkyyteen. Tutkielman teoriaosassa käsittelen musiikinoppimista ja siihen yleisesti liittyviä asioita, kuten oppimiskäsityksiä, oppimisympäristöä, motivaatiota sekä mielekästä oppimista. Tutkielmani on laadullinen tutkimus, jonka aineiston keräsin eläytymismenetelmää käyttäen. Tutkimukseen osallistui 19 musiikinvalinnaisaineen opiskelijaa pirkanmaalaisesta yhtenäiskoulusta. Aineiston käsittelin teoriaohjaavan sisällönanalyysin avulla. Aineistosta esiin nousseita asioita peilasin yhteen Jonassenin (1995) mielekkään oppimisen kriteereihin sekä opetussuunnitelman tavoitteisiin.
Eläytymismenetelmän aineiston keräsin lyhyinä kertomuksina kolmen annetun kehyskertomuksen mukaan. Kehyskertomukset pidin mahdollisimman lyhyinä helpon ymmärrettävyyden saavuttamiseksi vastaajien ikä huomioiden. Ensimmäisessä kysymyksessä oli tarkoitus kuvailla mielekästä musiikintuntia. Toisessa kysymyksessä kuvattiin epämielekästä oppituntia ja kolmannessa kysymyksessä vastattiin, millä tavoin epämielekkäästä tunnista olisi saanut mielekkään tunnin aikaiseksi.
Tuloksista tuli esille, että oppilaat kokevat soittamisen eri muodoissaan mielekkäimpänä asiana musiikintunneilla. Muita esiin nousseita asioita olivat muun muassa laulaminen, soittimen ja soitettavan kappaleen valitseminen itse sekä hyvä yhteishenki. Epämielekkääksi koettiin osin samoja asioita kuin mielekkäissäkin vastauksissa, mutta negatiivisessa yhteydessä. Eniten mainintoja sai aina saman asian tekeminen tunnilla. Kolmannen kysymyksen vastauksissa nousi esille samoja asioita kuin ensimmäisen kysymyksen vastauksissa.
Aineistoa käsittelin Jonassenin (1995) mielekkään oppimisen kriteereiden sekä Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden 2014 vuosiluokkien 7-9 musiikin opetuksen tavoitteisiin ja sisältöihin verraten. Tuloksista ilmeni, että oppilaiden vastaukset vastasivat suurelta osin vuoden 2014 opetussuunnittelman tavoitteita ja mielekkyyden kriteerit sopivat hyvin musiikinopetuksesta nousseiden asioiden luokitteluun ja yläkäsitteiksi. Tuloksien perusteella voi tehdä johtopäätöksen, että oppilaat odottavat musiikin tunneilta monipuolisia työskentelytapoja, mikä vastaa opetussuunnitelman tavoitteita. | fi |
dc.format.extent | 54 | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fi | |
dc.rights | In Copyright | en |
dc.subject.other | mielekäs oppiminen | |
dc.title | Yhdeksäsluokkalaisten kokemuksia mielekkäästä musiikin oppimisesta | |
dc.type | master thesis | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-202006053994 | |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Humanities and Social Sciences | en |
dc.contributor.laitos | Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Music, Art and Culture Studies | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.oppiaine | Musiikkikasvatus | fi |
dc.contributor.oppiaine | Music Education | en |
dc.type.coar | http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc | |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 3052 | |
dc.subject.yso | mielekkyys | |
dc.subject.yso | oppimisympäristö | |
dc.subject.yso | oppiminen | |
dc.subject.yso | musiikki | |
dc.subject.yso | motivaatio | |
dc.subject.yso | musiikkikasvatus | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.rights.url | https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/ | |
dc.rights.accessrights | Tekijä ei ole antanut lupaa avoimeen julkaisuun, joten aineisto on luettavissa vain Jyväskylän yliopiston kirjaston arkistotyösemalta. Ks. https://kirjasto.jyu.fi/fi/tyoskentelytilat/laitteet-ja-tilat.. | fi |
dc.rights.accessrights | The author has not given permission to make the work publicly available electronically. Therefore the material can be read only at the archival workstation at Jyväskylä University Library (https://kirjasto.jyu.fi/en/workspaces/facilities). | en |
dc.type.okm | G2 | |