Yhdeksäsluokkalaisten kokemuksia mielekkäästä musiikin oppimisesta
Authors
Date
2020Access restrictions
The author has not given permission to make the work publicly available electronically. Therefore the material can be read only at the archival workstation at Jyväskylä University Library (https://kirjasto.jyu.fi/en/workspaces/facilities).
Maisterintutkielmani aiheena on mielekäs musiikin oppiminen. Tutkielman tarkoituksena on selvittää yhdeksäsluokkalaisten kokemuksia mielekkäästä musiikinoppimisesta ja mitkä tekijät vaikuttavat tunnin mielekkyyteen. Tutkielman teoriaosassa käsittelen musiikinoppimista ja siihen yleisesti liittyviä asioita, kuten oppimiskäsityksiä, oppimisympäristöä, motivaatiota sekä mielekästä oppimista. Tutkielmani on laadullinen tutkimus, jonka aineiston keräsin eläytymismenetelmää käyttäen. Tutkimukseen osallistui 19 musiikinvalinnaisaineen opiskelijaa pirkanmaalaisesta yhtenäiskoulusta. Aineiston käsittelin teoriaohjaavan sisällönanalyysin avulla. Aineistosta esiin nousseita asioita peilasin yhteen Jonassenin (1995) mielekkään oppimisen kriteereihin sekä opetussuunnitelman tavoitteisiin.
Eläytymismenetelmän aineiston keräsin lyhyinä kertomuksina kolmen annetun kehyskertomuksen mukaan. Kehyskertomukset pidin mahdollisimman lyhyinä helpon ymmärrettävyyden saavuttamiseksi vastaajien ikä huomioiden. Ensimmäisessä kysymyksessä oli tarkoitus kuvailla mielekästä musiikintuntia. Toisessa kysymyksessä kuvattiin epämielekästä oppituntia ja kolmannessa kysymyksessä vastattiin, millä tavoin epämielekkäästä tunnista olisi saanut mielekkään tunnin aikaiseksi.
Tuloksista tuli esille, että oppilaat kokevat soittamisen eri muodoissaan mielekkäimpänä asiana musiikintunneilla. Muita esiin nousseita asioita olivat muun muassa laulaminen, soittimen ja soitettavan kappaleen valitseminen itse sekä hyvä yhteishenki. Epämielekkääksi koettiin osin samoja asioita kuin mielekkäissäkin vastauksissa, mutta negatiivisessa yhteydessä. Eniten mainintoja sai aina saman asian tekeminen tunnilla. Kolmannen kysymyksen vastauksissa nousi esille samoja asioita kuin ensimmäisen kysymyksen vastauksissa.
Aineistoa käsittelin Jonassenin (1995) mielekkään oppimisen kriteereiden sekä Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden 2014 vuosiluokkien 7-9 musiikin opetuksen tavoitteisiin ja sisältöihin verraten. Tuloksista ilmeni, että oppilaiden vastaukset vastasivat suurelta osin vuoden 2014 opetussuunnittelman tavoitteita ja mielekkyyden kriteerit sopivat hyvin musiikinopetuksesta nousseiden asioiden luokitteluun ja yläkäsitteiksi. Tuloksien perusteella voi tehdä johtopäätöksen, että oppilaat odottavat musiikin tunneilta monipuolisia työskentelytapoja, mikä vastaa opetussuunnitelman tavoitteita.
...
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29740]
License
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Opettajan vuorovaikutustaidot osana mielekästä musiikin oppimista peruskoulun vuosiluokilla 1-6
Hakkarainen, Jyri (2021)Kandidaatintutkielmassani tarkastelen opettajan vuorovaikutustaitojen sekä arvioinnin merkitystä oppilaiden motivaatioon koskien musiikin oppimista. Perinteisen, sanallisen vuorovaikutuksen lisäksi vuorovaikutukseen ... -
Ennen oppituntia kuunnellun tutun ja mielialaa nostattavan musiikin vaikutus oppimiseen
Ojell, Miitta; Sipola, Helmi (2022)Musiikinkuuntelulla on havaittu olevan vaikutuksia muun muassa kognitiivisiin suorituksiin sekä oppimiseen, mutta niitä ei ole juurikaan tutkittu osana arjen luonnollisia oppimistilanteita. Tässä pro gradu -tutkielmassa ... -
"Koulussa on paljon mahdollisuuksia oppimiseen..." : kuudesluokkalaisten oppilaiden mielekkään oppimisen kokemuksia fyysisesti joustavissa oppimisympäristöissä
Mäkinen, Hanna; Määttä, Tanja (2018)Tutkielman ydintehtävänä oli selvittää, miten kuudesluokkalaiset oppilaat kokivat koulun uudet fyysisesti joustavat oppimisympäristöt ja millaiset tekijät siellä vaikuttivat oppimisen mielekkyyteen. Lisäksi tutkielmassa ... -
"Kun siihen pystyy kuitenkin, ei oo mitään järkee olla tekemättä" : oppimisen vaikeudet pianonsoiton opiskelussa - oppilaiden kokemuksia ja opetuksen keinoja
Hasu, Johanna (University of Jyväskylä, 2017)Music is a strong element of the empirical world of the young. Playing an instrument creates meanings, and it can help to feel and deal with emotions. Music itself is a source of immense joy and motivation for young ... -
"Kun siihen pystyy kuitenkin, ei oo mitään järkee olla tekemättä." : oppimisen vaikeudet pianonsoiton opiskelussa - oppilaiden kokemuksia ja opetuksen keinoja
Hasu, Johanna (Niilo Mäki Instituutti, 2018)