"Koulussa on paljon mahdollisuuksia oppimiseen..." : kuudesluokkalaisten oppilaiden mielekkään oppimisen kokemuksia fyysisesti joustavissa oppimisympäristöissä
Tutkielman ydintehtävänä oli selvittää, miten kuudesluokkalaiset oppilaat kokivat koulun uudet fyysisesti joustavat oppimisympäristöt ja millaiset tekijät siellä vaikuttivat oppimisen mielekkyyteen. Lisäksi tutkielmassa selvitettiin, millaisena oppilaat kokivat oppimisen koulun fyysisesti joustavissa oppimisympäristöissä. Tutkielmassa käytettiin Ruokamon ja Pohjolaisen (1999) mielekkään oppimisen ominaisuuksia, jotka pohjautuvat Jonassenin (1995) vastaaviin ominaisuuksiin.
Tutkielma on laadullinen ja lähestymistavaltaan fenomenologinen tutkimus. Aineistonkeruu toteutettiin eteläsuomalaisessa koulussa sähköisen Webropol-kyselyn avulla kuudennen luokan oppilaille (n=29) huhtikuussa 2018. Kyselyn alussa oli pieni kehyskertomus, jonka luettuaan oppilaat kirjoittivat kokemuksistaan fyysisesti joustavissa oppimisympäristöissä.
Tutkielman tuloksista ilmeni oppilaiden tyytyväisyys koulun fyysisesti joustaviin tiloihin ja niiden tarjoamiin oppimisen paikkoihin. Oppimispaikan valinnan mahdollisuutta sekä sen hiljaisuutta ja rauhallisuutta pidettiin tärkeänä. Oppilaiden keskuudessa toivottiin parempaa työrauhaa. Mielekkään oppimisen kokemukset koettiin henkilökohtaisina, joista selvimmin ilmenivät aktiivisuus, reflektiivisyys, intentionaalisuus ja yhteistoiminnallisuus oppimisessa.
Tutkielman tulokset osoittivat, että fyysisesti joustavat oppimisympäristöt voivat vaihtoehtoisia tiloja ja paikkoja sekä monipuolisia oppimisen tapoja tarjotessaan mahdollistaa mielekkään oppimisen kokemuksia.
...
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29788]
License
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Luokanopettajien kokemuksia oppilaiden itseohjautuvuudesta fyysisesti avoimissa ja joustavissa oppimisympäristöissä
Alakoski, Sari (2019)Itseohjautuvuus liitetään usein aikuisopiskeluun ja työelämään. Nykyään käsite on noussut vahvasti mukaan myös perusopetuksen kulttuuriin. Koulurakentamisessa suositaan fyysisesti avoimia ja joustavia oppimisympäristöjä. ... -
''Me ollaan vain ja eletään tätä arkea'' : opettajien ja oppilaiden merkittäviä kokemuksia fyysisesti joustavissa oppimisympäristöissä
Kataja, Minna; Kähkölä, Susanna (2018)Tässä pro gradu -tutkielmassa haluttiin selvittää Hattulan Parolassa sijaitsevassa Juteinikeskuksessa toimivien opettajien ja oppilaiden merkittäviä kokemuksia työskentelystä ja opiskelusta fyysisesti joustavassa ... -
"Harmittaa, kun jälkeenpäin on ymmärtänyt, että itsessä olisi silloin(kin) ollut paljon enemmän potentiaalia." : lahjakkaiden oppilaiden ajatuksia alisuoriutumisesta koulussa.
Tynkkynen, Veera (2017)Tämän tutkielman tarkoituksena oli selvittää lahjakkaiden oppilaiden omia näkemyksiä heidän alisuoriutumisestaan koulussa. Tutkielmassa selvitettiin, mitkä tekijät aiheuttavat heidän mukaansa alisuoriutumista, mitä vaikutuksia ... -
Yhdeksäsluokkalaisten kokemuksia mielekkäästä musiikin oppimisesta
Pakkanen, Eero (2020)Maisterintutkielmani aiheena on mielekäs musiikin oppiminen. Tutkielman tarkoituksena on selvittää yhdeksäsluokkalaisten kokemuksia mielekkäästä musiikinoppimisesta ja mitkä tekijät vaikuttavat tunnin mielekkyyteen. ...