Sisältötiedon toistamista vai aineiston analyysia? : tiedonalakohtaiset tekstitaidot historian ylioppilaskokeen tehtävänannoissa ja pisteytysohjeissa
Puustinen, M., Paldanius, H., & Luukka, M.-R. (2020). Sisältötiedon toistamista vai aineiston analyysia? : tiedonalakohtaiset tekstitaidot historian ylioppilaskokeen tehtävänannoissa ja pisteytysohjeissa. Kasvatus ja aika, 14(2), 9-34. https://doi.org/10.33350/ka.84579
Published in
Kasvatus ja aikaDate
2020Discipline
Suomen kieliOpettajien koulutuksen tutkimus (opetus, oppiminen, opettajuus, oppimispolut, koulutus)Monilukutaito oppimisessa ja yhteiskunnallisessa osallisuudessaFinnishTeacher education research (teaching, learning, teacher, learning paths, education)Multiliteracies for social participation and in learning across the life spanCopyright
© 2020 Kasvatus & Aika
Tarkastelemme historian ylioppilaskokeen aineistopohjaisia tehtävänantoja, tehtävänantoihin liittyviä aineistoja sekä vastauksille laadittuja pisteytysohjeita historian tekstitaitojen näkökulmasta. Tiedonalalähtöisen historianopetuksen lähtökohtana pidetään historiallisen ajattelun harjaannuttamista, mikä edellyttää historiallisten tekstien kanssa työskentelemistä: kykyä tulkita lähteitä ja niiden tekijöiden intentioita sekä arvioida lähteiden pohjalta tehtyjä tulkintoja. Ylioppilaskokeilla on merkittävä vaikutus opetukseen ja arviointiin. Jotta ylioppilaskokeen tehtävät ohjaisivat vahvistamaan historian tekstitaitoja ja edelleen historiallista ajattelua, tulisi tehtävien ohjata työskentelemään yhä enemmän myös aineistojen kanssa. Tutkimuksen aineistona ovat historian ylioppilaskokeiden aineistopohjaiset tehtävänannot ainereaalikokeen ajalta vuosilta 2006–2019 sekä Ylioppilastutkintolautakunnan laatimat hyvän vastauksen piirteet ja Historian ja yhteiskuntaopin opettajien liiton laatimat pisteohjeet. Tehtävänantojen luokittelun pohjana käytämme genreteoreettista historian oppiaineessa kirjoitettavien tekstilajien luokittelua sekä sisällönanalyysia. Tutkimuksen perusteella historian ylioppilaskoe ei ole parhaalla mahdollisella tavalla tukenut lukion opetussuunnitelmissa ja tutkijoiden puheenvuoroissa asetettuja tiedonalalähtöisen historianopetuksen tavoitteita. Aineistopohjaisia tehtävänantoja on varsin vähän. Useimmissa tehtävänannoissa edellytetään vain yhden aineiston hyödyntämistä ja vähäistä lähteen taustoittamista. Lähdekritiikin käsite näyttäytyy pisteytysohjeissa epäselvänä eikä kuvaa riittävästi keskeisiä lähteiden parissa työskentelemisen taitoja.
...
Publisher
Suomen kasvatuksen ja koulutuksen historian seuraISSN Search the Publication Forum
1797-2299Publication in research information system
https://converis.jyu.fi/converis/portal/detail/Publication/35820392
Metadata
Show full item recordCollections
Related funder(s)
Research Council of FinlandFunding program(s)
Academy Project, AoFAdditional information about funding
Tutkimus on osa Suomen Akatemian rahoittamaa hanketta Engaging indisciplinary thinking: historical literacy practices in Finnish upper secondaryschools (2016–2020). Hankenumero 294491 ja 294487. Tutkimusta on rahoitta-nut myös Koneen Säätiö.License
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Tiedonalakohtaiset tekstitaidot rakentuvat vuorovaikutuksessa
Tiermas, Anne (Soveltavan kielentutkimuksen keskus, Jyväskylän yliopisto; Kielikoulutuspolitiikan verkosto, 2023)Tiedonalan kieli eli oppiainekohtainen kielenkäyttö mainitaan perusopetuksen opetussuunnitelmassa (Opetushallitus 2014), mutta käytännönläheisiä esityksiä eri tiedonalojen kielten piirteistä on vasta vähän. Tarkastelen ... -
Historiatietoisuus, historiallinen ajattelu ja historian tekstitaidot: Uuden opetussuunnitelman moninaiset lähtökohdat
Veijola, Anna (Suomen kasvatuksen ja koulutuksen historian seura, 2016)Artikkelissa tarkastellaan, mitä uusissa historian opetussuunnitelmissa olevat käsitteet historiatietoisuus ja historian tekstitaidot tarkoittavat taitopohjaisen historian opetuksen kontekstissa. Artikkelissa etsitään ... -
"Kylmän sodan aloittajalla oli kireä meininki" : yhdeksäsluokkalaisten historian tekstitaidot tarkasteltavana
Manninen, Marika; Vesterinen, Ida (Suomen ainedidaktinen tutkimusseura ry, 2017)Erittelemme artikkelissa tapaustutkimusta, jossa selvitettiin yhdeksäsluokkalaisten historian tekstitaitovalmiuksia. Tutkimuksessamme yhdeksäsluokkalaiset kolmelta eri paikkakunnalta analysoivat kylmään sotaan liittyvää ... -
Tiedonmuodostus ja tekstityö : tapaustutkimus lukion historian opetuksen tekstikäytänteistä
Sulkunen, Sari; Saario, Johanna (Suomen Kasvatustieteellinen Seura ry ; Koulutuksen tutkimuslaitos, 2019)Artikkelissa tarkastellaan tekstityön roolia yhden lukion historian opettajan opetuksessa. Tavoitteena on kuvata historian tekstitaitojen opetusta siirryttäessä uusien opetussuunnitelman perusteiden mukaiseen entistä ... -
Lukion historian opettajien käsityksiä esseen arviointiin vaikuttavista piirteistä
Paldanius, Hilkka; Sulkunen, Sari; Luukka, Minna-Riitta; Saario, Johanna (Suomen ainedidaktinen tutkimusseura, 2021)Artikkelissa tarkastellaan lukion historian opettajien käsityksiä aineistopohjaisen esseen arvioinnista ja siihen vaikuttavista piirteistä tiedonalan tekstitaitojen näkökulmasta. Aineisto koostuu opettajien ryhmähaastatteluista ...