"Kylmän sodan aloittajalla oli kireä meininki" : yhdeksäsluokkalaisten historian tekstitaidot tarkasteltavana
Abstract
Erittelemme artikkelissa tapaustutkimusta, jossa selvitettiin yhdeksäsluokkalaisten
historian tekstitaitovalmiuksia. Tutkimuksessamme yhdeksäsluokkalaiset
kolmelta eri paikkakunnalta analysoivat kylmään sotaan liittyvää dokumenttiaineistoa,
jonka pohjalta heidän tuli kirjoittaa oma tulkintansa esseemuotoon.
Yli puolet tutkimukseen osallistuneista oppilaista ei kyennyt määrittelemään kylmän
sodan käsitettä oikein. Valtaosa vastaajista ei myöskään kyennyt hyödyntämään
dokumentteja tulkintansa pohjana. Vain harva yhdeksäsluokkalainen
osoitti vastauksissaan tiedonalalle ominaisia piirteitä. Historian tekstitaitojen
oppiminen vaatii aikaa ja systemaattista harjoittelua. Tutkimustuloksemme antavat
viitteitä siitä, ettei tekstitaitojen opettaminen ole vakiintunut osaksi historianopetusta
opetussuunnitelman painotuksista huolimatta. Tutkimuksemme herättelee
kysymään, miten realistiset opetussuunnitelman tavoitteet tekstitaitojen
osalta ovat ja miten tekstitaitojen opettamista tulisi tukea.
Main Authors
Format
Books
Book part
Published
2017
Series
Subjects
Publication in research information system
Publisher
Suomen ainedidaktinen tutkimusseura ry
Original source
http://hdl.handle.net/10138/229862
The permanent address of the publication
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201801101135Use this for linking
Parent publication ISBN
978-952-5993-20-2
Review status
Peer reviewed
ISSN
1799-9596
Language
Finnish
Published in
Ainedidaktisia tutkimuksia
Is part of publication
Jatkuvuus ja muutos opettajankoulutuksessa
Citation
- Manninen, M., & Vesterinen, I. (2017). "Kylmän sodan aloittajalla oli kireä meininki" : yhdeksäsluokkalaisten historian tekstitaidot tarkasteltavana. In M. Kallio, R. Juvonen, & A. Kaasinen (Eds.), Jatkuvuus ja muutos opettajankoulutuksessa (pp. 11-25). Suomen ainedidaktinen tutkimusseura ry. Ainedidaktisia tutkimuksia, 12. http://hdl.handle.net/10138/229862
Copyright© Kirjoittajat & Suomen ainedidaktinen tutkimusseura ry, 2017. Tämä on avoin artikkeli, jonka on julkaissut Suomen ainedidaktinen tutkimusseura ry.