"Kylmän sodan aloittajalla oli kireä meininki" : yhdeksäsluokkalaisten historian tekstitaidot tarkasteltavana
Manninen, M., & Vesterinen, I. (2017). "Kylmän sodan aloittajalla oli kireä meininki" : yhdeksäsluokkalaisten historian tekstitaidot tarkasteltavana. In M. Kallio, R. Juvonen, & A. Kaasinen (Eds.), Jatkuvuus ja muutos opettajankoulutuksessa (pp. 11-25). Suomen ainedidaktinen tutkimusseura ry. Ainedidaktisia tutkimuksia, 12. http://hdl.handle.net/10138/229862
Julkaistu sarjassa
Ainedidaktisia tutkimuksiaPäivämäärä
2017Tekijänoikeudet
© Kirjoittajat & Suomen ainedidaktinen tutkimusseura ry, 2017. Tämä on avoin artikkeli, jonka on julkaissut Suomen ainedidaktinen tutkimusseura ry.
Erittelemme artikkelissa tapaustutkimusta, jossa selvitettiin yhdeksäsluokkalaisten
historian tekstitaitovalmiuksia. Tutkimuksessamme yhdeksäsluokkalaiset
kolmelta eri paikkakunnalta analysoivat kylmään sotaan liittyvää dokumenttiaineistoa,
jonka pohjalta heidän tuli kirjoittaa oma tulkintansa esseemuotoon.
Yli puolet tutkimukseen osallistuneista oppilaista ei kyennyt määrittelemään kylmän
sodan käsitettä oikein. Valtaosa vastaajista ei myöskään kyennyt hyödyntämään
dokumentteja tulkintansa pohjana. Vain harva yhdeksäsluokkalainen
osoitti vastauksissaan tiedonalalle ominaisia piirteitä. Historian tekstitaitojen
oppiminen vaatii aikaa ja systemaattista harjoittelua. Tutkimustuloksemme antavat
viitteitä siitä, ettei tekstitaitojen opettaminen ole vakiintunut osaksi historianopetusta
opetussuunnitelman painotuksista huolimatta. Tutkimuksemme herättelee
kysymään, miten realistiset opetussuunnitelman tavoitteet tekstitaitojen
osalta ovat ja miten tekstitaitojen opettamista tulisi tukea.
...
Julkaisija
Suomen ainedidaktinen tutkimusseura ryEmojulkaisun ISBN
978-952-5993-20-2Kuuluu julkaisuun
Jatkuvuus ja muutos opettajankoulutuksessaISSN Hae Julkaisufoorumista
1799-9596Asiasanat
Alkuperäislähde
http://hdl.handle.net/10138/229862Julkaisu tutkimustietojärjestelmässä
https://converis.jyu.fi/converis/portal/detail/Publication/27835025
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Historiatietoisuus, historiallinen ajattelu ja historian tekstitaidot: Uuden opetussuunnitelman moninaiset lähtökohdat
Veijola, Anna (Suomen kasvatuksen ja koulutuksen historian seura, 2016)Artikkelissa tarkastellaan, mitä uusissa historian opetussuunnitelmissa olevat käsitteet historiatietoisuus ja historian tekstitaidot tarkoittavat taitopohjaisen historian opetuksen kontekstissa. Artikkelissa etsitään ... -
Sisältötiedon toistamista vai aineiston analyysia? : tiedonalakohtaiset tekstitaidot historian ylioppilaskokeen tehtävänannoissa ja pisteytysohjeissa
Puustinen, Mikko; Paldanius, Hilkka; Luukka, Minna-Riitta (Suomen kasvatuksen ja koulutuksen historian seura, 2020)Tarkastelemme historian ylioppilaskokeen aineistopohjaisia tehtävänantoja, tehtävänantoihin liittyviä aineistoja sekä vastauksille laadittuja pisteytysohjeita historian tekstitaitojen näkökulmasta. Tiedonalalähtöisen ... -
Kun historian sisältöjen osaaminen ei riitä : alakoulun historian oppikirjasarjat historian osaamisen arvioinnissa
Lyhty, Jarmo (2018)Tässä tutkielmassa tarkasteltiin alakoulun historian opetuksessa käytettävien kolmen oppikirjasarjan arviointiajattelua ja -välineitä. Niistä selvitettiin, antavatko oppikirjasarjat opettajalle välineitä monipuoliseen ja ... -
Tiedonmuodostus ja tekstityö : tapaustutkimus lukion historian opetuksen tekstikäytänteistä
Sulkunen, Sari; Saario, Johanna (Suomen Kasvatustieteellinen Seura ry ; Koulutuksen tutkimuslaitos, 2019)Artikkelissa tarkastellaan tekstityön roolia yhden lukion historian opettajan opetuksessa. Tavoitteena on kuvata historian tekstitaitojen opetusta siirryttäessä uusien opetussuunnitelman perusteiden mukaiseen entistä ... -
"Olihan se nyt paljon enemmän sellasta, että piti ite oikeesti ajatella jotain" : tiimeissä opiskelun vaikutus historian oppimiseen Jyväskylän koulutuskuntayhtymän Tiimilukio -hankkeessa Sepän lukion KULTSI -kurssilla lukuvuonna 2013-2014
Laine, Elli (2017)Syksyllä 2013 Jyväskylän Sepän lukiossa toteutettiin Tiimilukio -hankkeeseen kuuluva kurssi ”KULTSI – kulttuurihistoriaa monipuolisesti”. Kurssilla yhdistettiin neljää eri oppiainetta (historia, äidinkieli, kuvaamataito ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.