Historiatietoisuus, historiallinen ajattelu ja historian tekstitaidot: Uuden opetussuunnitelman moninaiset lähtökohdat
Veijola, A. (2016). Historiatietoisuus, historiallinen ajattelu ja historian tekstitaidot: Uuden opetussuunnitelman moninaiset lähtökohdat. Kasvatus ja aika, 10(2), 6-18. http://www.kasvatus-ja-aika.fi/dokumentit/a1_veijola_1606162048.pdf
Published in
Kasvatus ja aikaAuthors
Date
2016Copyright
© Veijola 2016. Open access-artikkeli, julkaissut Kasvatuksen historian verkosto.
Artikkelissa tarkastellaan, mitä uusissa historian opetussuunnitelmissa olevat käsitteet
historiatietoisuus ja historian tekstitaidot tarkoittavat taitopohjaisen historian
opetuksen kontekstissa. Artikkelissa etsitään määrittelyjä historiatietoisuuden, historiallisen
ajattelun ja ymmärtämisen sekä historian tekstitaitojen käsitteille ja näiden
välisille yhteyksille. Tarkastelukehikkona toimii historian kouluopetus. Artikkeli
perustuu viime vuosina julkaistuun suomalaiseen ja kansainväliseen historian
pedagogiseen tutkimukseen.
Publisher
Suomen kasvatuksen ja koulutuksen historian seuraISSN Search the Publication Forum
1797-2299Keywords
Original source
http://www.kasvatus-ja-aika.fi/dokumentit/a1_veijola_1606162048.pdfPublication in research information system
https://converis.jyu.fi/converis/portal/detail/Publication/26062245
Metadata
Show full item recordCollections
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Eurooppalaista identiteetiä rakentamassa : lukion historian opetuksen luoma kuva Suomesta osana Eurooppaa 1980-luvulta 2000-luvulle
Kurkela, Nina (2012)Pro gradu- tutkielmassani selvitin, minkälainen on lukion historian opetuksessa välittyvä kuva Suomesta eurooppalaisena valtiona. Tarkastelin mitä opetussuunnitelmat 1980-luvulta 2000-luvulle kertovat historian opetuksen ... -
Kronologisuudesta kohti temaattisuutta : vuoden 1994 lukion historian opetussuunnitelman perusteiden laadinta
Hiekkanen, Tomi (2014)Tutkielma käsittelee vuonna 1994 lukion historian opetussuunnitelmassa tapahtunutta muutosta, jonka seurauksena historian opetuksessa siirryttiin kronologiaan perustuvasta opetuksen jäsen-tämistavasta teemapohjaiseen. ... -
Mysteerihuoneita ja murhatutkimuksia : historian opetus murroksessa
Veijola, Anna; Mikkonen, Simo; Rautiainen, Matti (Jyväskylän yliopisto, 2017) -
Opetussuunnitelma käytännössä : historian opetuksen ja opettajuuden jännitteitä
Vesterinen, Ida (Suomen kouluhistoriallinen seura, 2022)Lectio praecursoria yleisen historian väitöskirjaan Orders of history: An ethnographic study on history education and the enacted curriculum, Jyväskylän yliopistossa 8.4.2022. -
What’s the name of the game? : Historiallinen empatia ja pelillisyys historian opetuksessa
Rautiainen, Matti; Veijola, Anna (Suomen ainedidaktinen tutkimusseura ry., 2019)Historian opetuksen yhteydessä on viimeisten kahden vuosikymmenen aikana puhuttu erityisesti opetuksen suuntaamisesta sisältöjen opettamisesta historian taitojen ja demokraattisena kansalaisena toimimisen suuntaan. Tavoitteet ...