Historiatietoisuus, historiallinen ajattelu ja historian tekstitaidot: Uuden opetussuunnitelman moninaiset lähtökohdat
Veijola, A. (2016). Historiatietoisuus, historiallinen ajattelu ja historian tekstitaidot: Uuden opetussuunnitelman moninaiset lähtökohdat. Kasvatus ja aika, 10(2), 6-18. http://www.kasvatus-ja-aika.fi/dokumentit/a1_veijola_1606162048.pdf
Julkaistu sarjassa
Kasvatus ja aikaTekijät
Päivämäärä
2016Tekijänoikeudet
© Veijola 2016. Open access-artikkeli, julkaissut Kasvatuksen historian verkosto.
Artikkelissa tarkastellaan, mitä uusissa historian opetussuunnitelmissa olevat käsitteet
historiatietoisuus ja historian tekstitaidot tarkoittavat taitopohjaisen historian
opetuksen kontekstissa. Artikkelissa etsitään määrittelyjä historiatietoisuuden, historiallisen
ajattelun ja ymmärtämisen sekä historian tekstitaitojen käsitteille ja näiden
välisille yhteyksille. Tarkastelukehikkona toimii historian kouluopetus. Artikkeli
perustuu viime vuosina julkaistuun suomalaiseen ja kansainväliseen historian
pedagogiseen tutkimukseen.
Julkaisija
Suomen kasvatuksen ja koulutuksen historian seuraISSN Hae Julkaisufoorumista
1797-2299Asiasanat
Alkuperäislähde
http://www.kasvatus-ja-aika.fi/dokumentit/a1_veijola_1606162048.pdfJulkaisu tutkimustietojärjestelmässä
https://converis.jyu.fi/converis/portal/detail/Publication/26062245
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Historiallisen ajattelun opettaminen alakoulun historian opetuksessa
Laurila, Linda (2023)Tutkimuksessa tutkitaan historiallisen ajattelun opettamista alakoulussa Andersonin ja Kratwohlin taksonomian avulla. Opetussuunnitelman historian oppiaineen tavoitteet pyrkivät historiallisen ajattelun kehittymiseen ... -
Historiallisen empatian taito : tehtävämateriaaleja peruskoulun ja lukion opetukseen
Karjalainen, Waltteri (2024)Lukion ja perusopetuksen opetussuunnitelmat korostavat historian taitojen merkitystä opetuksessa. Historian opetuksen tulisikin pelkän sisältötiedon lisäksi tarjota työkaluja omien tulkintojen tekemiseen ja tulevaisuuden ... -
Eurooppalaista identiteetiä rakentamassa : lukion historian opetuksen luoma kuva Suomesta osana Eurooppaa 1980-luvulta 2000-luvulle
Kurkela, Nina (2012)Pro gradu- tutkielmassani selvitin, minkälainen on lukion historian opetuksessa välittyvä kuva Suomesta eurooppalaisena valtiona. Tarkastelin mitä opetussuunnitelmat 1980-luvulta 2000-luvulle kertovat historian opetuksen ... -
Kronologisuudesta kohti temaattisuutta : vuoden 1994 lukion historian opetussuunnitelman perusteiden laadinta
Hiekkanen, Tomi (2014)Tutkielma käsittelee vuonna 1994 lukion historian opetussuunnitelmassa tapahtunutta muutosta, jonka seurauksena historian opetuksessa siirryttiin kronologiaan perustuvasta opetuksen jäsen-tämistavasta teemapohjaiseen. ... -
Mysteerihuoneita ja murhatutkimuksia : historian opetus murroksessa
Veijola, Anna; Mikkonen, Simo; Rautiainen, Matti (Jyväskylän yliopisto, 2017)
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.