Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.authorPuustinen, Mikko
dc.contributor.authorPaldanius, Hilkka
dc.contributor.authorLuukka, Minna-Riitta
dc.date.accessioned2020-06-02T09:19:22Z
dc.date.available2020-06-02T09:19:22Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.citationPuustinen, M., Paldanius, H., & Luukka, M.-R. (2020). Sisältötiedon toistamista vai aineiston analyysia? : tiedonalakohtaiset tekstitaidot historian ylioppilaskokeen tehtävänannoissa ja pisteytysohjeissa. <i>Kasvatus ja aika</i>, <i>14</i>(2), 9-34. <a href="https://doi.org/10.33350/ka.84579" target="_blank">https://doi.org/10.33350/ka.84579</a>
dc.identifier.otherCONVID_35820392
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/69647
dc.description.abstractTarkastelemme historian ylioppilaskokeen aineistopohjaisia tehtävänantoja, tehtävänantoihin liittyviä aineistoja sekä vastauksille laadittuja pisteytysohjeita historian tekstitaitojen näkökulmasta. Tiedonalalähtöisen historianopetuksen lähtökohtana pidetään historiallisen ajattelun harjaannuttamista, mikä edellyttää historiallisten tekstien kanssa työskentelemistä: kykyä tulkita lähteitä ja niiden tekijöiden intentioita sekä arvioida lähteiden pohjalta tehtyjä tulkintoja. Ylioppilaskokeilla on merkittävä vaikutus opetukseen ja arviointiin. Jotta ylioppilaskokeen tehtävät ohjaisivat vahvistamaan historian tekstitaitoja ja edelleen historiallista ajattelua, tulisi tehtävien ohjata työskentelemään yhä enemmän myös aineistojen kanssa. Tutkimuksen aineistona ovat historian ylioppilaskokeiden aineistopohjaiset tehtävänannot ainereaalikokeen ajalta vuosilta 2006–2019 sekä Ylioppilastutkintolautakunnan laatimat hyvän vastauksen piirteet ja Historian ja yhteiskuntaopin opettajien liiton laatimat pisteohjeet. Tehtävänantojen luokittelun pohjana käytämme genreteoreettista historian oppiaineessa kirjoitettavien tekstilajien luokittelua sekä sisällönanalyysia. Tutkimuksen perusteella historian ylioppilaskoe ei ole parhaalla mahdollisella tavalla tukenut lukion opetussuunnitelmissa ja tutkijoiden puheenvuoroissa asetettuja tiedonalalähtöisen historianopetuksen tavoitteita. Aineistopohjaisia tehtävänantoja on varsin vähän. Useimmissa tehtävänannoissa edellytetään vain yhden aineiston hyödyntämistä ja vähäistä lähteen taustoittamista. Lähdekritiikin käsite näyttäytyy pisteytysohjeissa epäselvänä eikä kuvaa riittävästi keskeisiä lähteiden parissa työskentelemisen taitoja.fi
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languagefin
dc.language.isofin
dc.publisherSuomen kasvatuksen ja koulutuksen historian seura
dc.relation.ispartofseriesKasvatus ja aika
dc.rightsCC BY-NC-ND 4.0
dc.titleSisältötiedon toistamista vai aineiston analyysia? : tiedonalakohtaiset tekstitaidot historian ylioppilaskokeen tehtävänannoissa ja pisteytysohjeissa
dc.typearticle
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202006023905
dc.contributor.laitosHumanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekuntafi
dc.contributor.laitosFaculty of Humanities and Social Sciencesen
dc.contributor.oppiaineSuomen kielifi
dc.contributor.oppiaineOpettajien koulutuksen tutkimus (opetus, oppiminen, opettajuus, oppimispolut, koulutus)fi
dc.contributor.oppiaineFinnishen
dc.contributor.oppiaineTeacher education research (teaching, learning, teacher, learning paths, education)en
dc.type.urihttp://purl.org/eprint/type/JournalArticle
dc.type.coarhttp://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1
dc.description.reviewstatuspeerReviewed
dc.format.pagerange9-34
dc.relation.issn1797-2299
dc.relation.numberinseries2
dc.relation.volume14
dc.type.versionpublishedVersion
dc.rights.copyright© 2020 Kasvatus & Aika
dc.rights.accesslevelopenAccessfi
dc.relation.grantnumber294487
dc.subject.ysoopetus
dc.subject.ysotekstitaito
dc.subject.ysoarviointi
dc.subject.ysoylioppilaskirjoitukset
dc.subject.ysohistoria
dc.format.contentfulltext
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p2630
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p22257
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p7413
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p376
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p1780
dc.rights.urlhttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
dc.relation.doi10.33350/ka.84579
dc.relation.funderResearch Council of Finlanden
dc.relation.funderSuomen Akatemiafi
jyx.fundingprogramAcademy Project, AoFen
jyx.fundingprogramAkatemiahanke, SAfi
jyx.fundinginformationTutkimus on osa Suomen Akatemian rahoittamaa hanketta Engaging indisciplinary thinking: historical literacy practices in Finnish upper secondaryschools (2016–2020). Hankenumero 294491 ja 294487. Tutkimusta on rahoitta-nut myös Koneen Säätiö.
dc.type.okmA1


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot

CC BY-NC-ND 4.0
Ellei muuten mainita, aineiston lisenssi on CC BY-NC-ND 4.0