University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Pro gradu -tutkielmat > View Item

Teacher perceptions of foreign language speakers in the EFL classroom

Thumbnail
View/Open
683.8 Kb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Mäki-Leppilampi, Mari
Date
2020
Discipline
Englannin kieliEnglish
Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.

 
Vieraskielisten opiskelijoiden määrä on kasvanut suomalaisissa lukioissa nopeaa tahtia viime vuosina. Vieraskielisiä opiskelijoita on silti tutkittu melko vähän lukion kontekstissa. Lisäksi Suomessa on tutkittu hyvin vähän maahanmuuttajataustaisten oppijoiden vieraiden kielten opetusta. Siksi tämä tutkielma pyrkii selvittämään, minkälaisia näkemyksiä lukion englannin opettajilla on vieraskielisistä opiskelijoista ja kuinka nämä näkemykset ovat muuttuneet heidän uransa aikana. Tutkielma toteutettiin haastattelemalla viittä lukion englannin kielen opettajaa eri puolelta Suomea. Haastattelut olivat puolistrukturoituja teemahaastatteluja. Haastattelut litteroitiin ja analysoitiin käyttämällä aineistopohjaista sisällönanalyysia. Tutkimus paljasti, että opettajat arvostivat vieraskielisiä opiskelijoita englannin opetuksessa. Opettajat kertoivat, että vieraskieliset opiskelijat lisäsivät monikulttuurisuuden hyväksymistä ja kielitietoisuutta kaikissa opiskelijoissa. Opettajilla oli myös enemmän positiivisia näkemyksiä vieraskielisistä opiskelijoista kuin negatiivisia. Lisäksi opettajat näkivät vieraskieliset opiskelijat yksilöinä, jotka tarvitsevat yksilöllistä tukea niin kuin kaikki muutkin opiskelijat. Opettajien liittämät haasteet vieraskielisiin opiskelijoihin liittyivät enemmän opiskelijoiden mahdollisiin kielen oppimisen vaikeuksiin eikä niinkään haasteisiin kielen opetuksessa. Opettajilla oli sen sijaan vaikeuksia tunnistaa, miten vieraskieliset opiskelijat verrattuna muihin opiskelijoihin ovat muuttaneet heidän näkemyksiänsä englannin opetuksesta ja oppimisesta, koska suurin osa opettajista oli opettanut vieraskielisiä opiskelijoita koko uransa ajan. Opettajat kuitenkin sanoivat, että vieraskieliset opiskelijat ovat auttaneet heitä näkemään opiskelijoiden moninaisuuden. Tutkimus myös näytti, että osa opettajista koki epävarmuuden tunteita vieraskielisten opiskelijoiden opettamiseen liittyen. Eniten epävarmuutta näillä opettajilla aiheuttivat haasteet vieraskielisten opiskelijoiden kanssa kommunikoinnissa sekä vaikeudet havaita, miten vieraskielisten opiskelijoiden äidinkieli vaikuttaa kielen oppimiseen. Opettajat myös tiedostivat, että englannin oppiminen voi olla haastavaa, jos vieraskielisten opiskelijoiden täytyy opiskella samalla suomea vieraana kielenä, mutta opettajat kuitenkin käyttivät suomea englannin opetuksessa. Tutkimustulokset siis viittaavat siihen, että lukion englannin kielen opettajat voisivat hyötyä täydennyskoulutuksesta vieraskielisiin opiskelijoihin liittyen. Koska tämä tutkielma oli kvalitatiivinen ja sen tulokset ovat siten vain suuntaa antavia, lisää laajempaa ja kokonaisvaltaisempaa tutkimusta tarvittaisiin vieraskielisistä opiskelijoista lukion englannin kielen opetuksessa. ...
Keywords
teacher perceptions. EFL teaching foreign language speakers lukio monikulttuurisuus englannin kieli opetus käsitykset general upper secondary school multiculturalism English language teaching and instruction conceptions
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202006013610

Metadata
Show full item record
Collections
  • Pro gradu -tutkielmat [24854]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • Subject teachers and classroom teachers' conceptions of early English teaching in Finland 

    Salo, Emmi (2022)
    Kielitaidon merkitys on kasvanut huomattavasti, mikä on korostanut kielenopetuksen tarvetta. Tämä näkyy myös perusopetuksen opetussuunnitelman muutoksessa (2019), jonka myötä ensimmäisen vieraan kielen (A1) opetus alkaa ...
  • Class teachers and subject teachers’ perceptions of teaching English at primary school 

    Mustalampi, Oona (2019)
    Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, miten englannin opettajien käsitykset englannin opettamisesta eroavat toisistaan alakoulun kontekstissa. Kohderyhmänä olivat englannin aineenopettajat ja luokanopettajat, joilla oli ...
  • English teaching in Finnish upper secondary schools : students' and teachers' perceptions 

    Korhonen, Kaisa (2014)
    Englannin opetus on käynyt läpi monia muutoksia ajan kuluessa. Globalisoituvan yhteiskunnan myötä englannin käyttö on yleistynyt ja kieltä opitaan myös muualla kuin koulumaailmassa. Tämä asettaa haasteita englannin opetukselle ...
  • Use of music in English classrooms in lower and upper secondary schools and at university of applied sciences : a comparative study on teachers' perceptions and practices 

    Keskinen, Outi (2014)
    Oppiaineiden välinen integraatio ja monipuolisten opetusmenetelmien luoma kokemuksellisuus ovat merkityksellisiä elementtejä modernissa kielten opetuksessa. Musiikilla ja kielillä on todettu olevan useita yhteisiä tekijöitä, ...
  • Teachers of English in Finnish upper secondary general school and their job satisfaction 

    Mäenpää, Maria (2005)
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre