“Kaikkihan lähtee sen tunnekasvattajan omista tunnetaidoista.” : tunnekasvatuksen asiantuntijoiden käyttöteorioita
Päivämäärä
2020Tässä tutkimuksessa määrittelemme tunnekasvatuksen toiminnaksi, jonka tavoitteena on kehittää tunnetaitoja. Aiemmat tutkimukset ovat osoittaneet, että tunnekasvatus edistää yksilön taitoja monella osa-alueella. Tunnekasvatuksen toteuttamisessa korostuu vuorovaikutukselliset toimintatavat. Tärkeää tunnekasvatuksessa on esimerkiksi luottamuksellinen ilmapiiri sekä yksilöllisyyden huomioiminen. Yksi tunnekasvatuksen haasteista on aiheen sensitiivisyys.
Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, millaisia käyttöteorioita tunnekasvatuksen asiantuntijoilla on. Aihetta ei ole juurikaan tutkittu asiantuntijoiden näkökulmasta eikä yhteiskunnallisena ilmiönä, vaan lähinnä päiväkoti- ja koulukontekstissa. Toteutimme tutkimuksen laadullisena haastattelututkimuksena. Keräsimme tutkimusaineiston haastattelemalla seitsemää tunnekasvatuksen asiantuntijaa. Analysoimme tutkimusaineiston teoriaohjaavan aineistoanalyysin avulla.
Tutkimuksemme tuloksista käy ilmi, että asiantuntijoiden tunnekasvatusta ohjaa esimerkiksi empaattinen ja myönteinen ote. Tunnekasvatuksen tärkeimpinä tavoitteina ja hyötyinä nostettiin esiin toisen kohtaaminen sekä hyvinvoivan yhteiskunnan rakentaminen. Toimivan tunnekasvatuksen tärkeänä piirteenä mainittiin tunnekasvattajan omat tunnetaidot. Yhtenä haasteena nähtiin se, ettei tunnekasvatusta tueta riittävästi kotona.
Tutkimuksemme tuloksista voidaan päätellä, että tunnekasvatusta tulisi toteuttaa yhteiskunnallisella tasolla. Vaikka käyttöteoriat ovat yksilöllisiä, tunnekasvatuksen asiantuntijoiden käyttöteoriat sisältävät kuitenkin hyvin samankaltaisia elementtejä. Käyttöteorioita tunnekasvatuksesta olisi hyvä tutkia lisää esimerkiksi havainnoimalla tunnekasvattajien toteuttamaa tunnekasvatusta.
...
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29740]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Musiikinkuuntelu tunnekasvatuksen välineenä musiikintunneilla
Ojell, Miitta (2020)Kandidaatintutkielmassani tutkin miksi ja miten musiikinkuuntelu soveltuu tunnekasvatuksen välineeksi musiikintunneille. Keskityn erityisesti yläkoulun ja lukion musiikinopetukseen. Perehdyn tutkielmassa ensin siihen, miten ... -
"Ja se on sitten tosi tylsää" : esikouluikäisten lasten kokemuksia tunnetaidoista
Kovanen, Noora (2022)Sosioemotionaalisten taitojen kehittyminen nähdään merkittävänä osana yksilön kokonaisvaltaista kehitystä, ihmissuhteita ja hyvinvointia. Papilio on interventio-ohjelma, jonka tavoitteena on tukea 3-7-vuotiaiden lasten ... -
Lastenkirjallisuus tunnekasvatuksen välineenä : surun käsittely kahdessa lasten kirjasarjassa
Manninen, Ada (2020)Tämän tutkielman tarkoituksena oli tarkastella surun käsittelyä Molli- ja Vesta- Linnea –kirjasarjojen teoksissa. Tarkoituksena oli vertailla kirjasarjojen välisiä surun kuvauksia, surun aiheuttajia sekä surun ylitsepääsemisen ... -
Lastenkirjallisuus tunnekasvatuksen työvälineenä esiopetuksessa
Paajala, Emmi (2015)Paajala, Emmi. Lastenkirjallisuus tunnekasvatuksen työvälineenä esiopetuk-sessa. Kasvatustieteen pro gradu -tutkielma. Jyväskylän yliopisto. Kasvatus-tieteiden laitos. 64 sivua. Tutkimuksessa selvitettiin lastenkirjallisuuden ... -
Opinto-ohjaajien käsityksiä tunteista ja tunnetaidoista ohjaustyössä
Jortikka, Heini (2020)Tämän pro gradu -tutkielman tarkoituksena oli selvittää opinto-ohjaajien käsityksiä tunteiden ja tunnetaitojen merkityksestä ohjaustyössä. Tutkimuksen tavoitteena oli saada tietoa siitä, millaisia tunteita ohjaajat työssään ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.