University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Pro gradu -tutkielmat > View Item

“Kaikkihan lähtee sen tunnekasvattajan omista tunnetaidoista.” : tunnekasvatuksen asiantuntijoiden käyttöteorioita

Thumbnail
View/Open
454.6Kb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Nieppola, Kaisa |
Katajamäki, Fanni
Date
2020
Discipline
LuokanopettajakoulutusTeacher Education
Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.

 
Tässä tutkimuksessa määrittelemme tunnekasvatuksen toiminnaksi, jonka tavoitteena on kehittää tunnetaitoja. Aiemmat tutkimukset ovat osoittaneet, että tunnekasvatus edistää yksilön taitoja monella osa-alueella. Tunnekasvatuksen toteuttamisessa korostuu vuorovaikutukselliset toimintatavat. Tärkeää tunnekasvatuksessa on esimerkiksi luottamuksellinen ilmapiiri sekä yksilöllisyyden huomioiminen. Yksi tunnekasvatuksen haasteista on aiheen sensitiivisyys. Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, millaisia käyttöteorioita tunnekasvatuksen asiantuntijoilla on. Aihetta ei ole juurikaan tutkittu asiantuntijoiden näkökulmasta eikä yhteiskunnallisena ilmiönä, vaan lähinnä päiväkoti- ja koulukontekstissa. Toteutimme tutkimuksen laadullisena haastattelututkimuksena. Keräsimme tutkimusaineiston haastattelemalla seitsemää tunnekasvatuksen asiantuntijaa. Analysoimme tutkimusaineiston teoriaohjaavan aineistoanalyysin avulla. Tutkimuksemme tuloksista käy ilmi, että asiantuntijoiden tunnekasvatusta ohjaa esimerkiksi empaattinen ja myönteinen ote. Tunnekasvatuksen tärkeimpinä tavoitteina ja hyötyinä nostettiin esiin toisen kohtaaminen sekä hyvinvoivan yhteiskunnan rakentaminen. Toimivan tunnekasvatuksen tärkeänä piirteenä mainittiin tunnekasvattajan omat tunnetaidot. Yhtenä haasteena nähtiin se, ettei tunnekasvatusta tueta riittävästi kotona. Tutkimuksemme tuloksista voidaan päätellä, että tunnekasvatusta tulisi toteuttaa yhteiskunnallisella tasolla. Vaikka käyttöteoriat ovat yksilöllisiä, tunnekasvatuksen asiantuntijoiden käyttöteoriat sisältävät kuitenkin hyvin samankaltaisia elementtejä. Käyttöteorioita tunnekasvatuksesta olisi hyvä tutkia lisää esimerkiksi havainnoimalla tunnekasvattajien toteuttamaa tunnekasvatusta. ...
Keywords
käyttöteoria asiantuntijuus tunteet tunnekasvatus tunnetaidot opettajankoulutus
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202006013593

Metadata
Show full item record
Collections
  • Pro gradu -tutkielmat [23424]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • Musiikinkuuntelu tunnekasvatuksen välineenä musiikintunneilla 

    Ojell, Miitta (2020)
    Kandidaatintutkielmassani tutkin miksi ja miten musiikinkuuntelu soveltuu tunnekasvatuksen välineeksi musiikintunneille. Keskityn erityisesti yläkoulun ja lukion musiikinopetukseen. Perehdyn tutkielmassa ensin siihen, miten ...
  • Lastenkirjallisuus tunnekasvatuksen välineenä : surun käsittely kahdessa lasten kirjasarjassa 

    Manninen, Ada (2020)
    Tämän tutkielman tarkoituksena oli tarkastella surun käsittelyä Molli- ja Vesta- Linnea –kirjasarjojen teoksissa. Tarkoituksena oli vertailla kirjasarjojen välisiä surun kuvauksia, surun aiheuttajia sekä surun ylitsepääsemisen ...
  • Lastenkirjallisuus tunnekasvatuksen työvälineenä esiopetuksessa 

    Paajala, Emmi (2015)
    Paajala, Emmi. Lastenkirjallisuus tunnekasvatuksen työvälineenä esiopetuk-sessa. Kasvatustieteen pro gradu -tutkielma. Jyväskylän yliopisto. Kasvatus-tieteiden laitos. 64 sivua. Tutkimuksessa selvitettiin lastenkirjallisuuden ...
  • ”Tämä kuva herättää minussa paljon tunteita välillä surullisia ja iloisia joskus vihaisiakin.” : taidekuva tunteiden tulkkina 

    Syväsalo, Pirjo (2018)
    Lähtökohtana tutkimuksessa toimi luokanopettajan työni kautta saatu omakohtainen kokemukseni kouluikäisten lasten haastavista, tunnetaitoja vaativista tilanteista. Myös Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteissa 2014 ...
  • Lasten tunnetaidot päiväkodissa : 5-vuotiaat ja Tunnemuksu-ohjelma 

    Surakka, Anna-Kaisa (2013)
    Tunteet ovat muodossa tai toisessa jatkuvasti läsnä ihmisten välisessä vuorovaikutuksessa. Ne vaikuttavat moniin kognitiivisiin toimintoihin sekä sosiaalisen elämämme sujuvuuteen. Hyvät tunnetaidot suojaavat monilta elämän ...
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre