University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Pro gradu -tutkielmat > View Item

Opinto-ohjaajien käsityksiä tunteista ja tunnetaidoista ohjaustyössä

Thumbnail
View/Open
574.9Kb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Jortikka, Heini
Date
2020
Discipline
AikuiskasvatusAdult Education
Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.

 
Tämän pro gradu -tutkielman tarkoituksena oli selvittää opinto-ohjaajien käsityksiä tunteiden ja tunnetaitojen merkityksestä ohjaustyössä. Tutkimuksen tavoitteena oli saada tietoa siitä, millaisia tunteita ohjaajat työssään tuntevat, millaisia tunnetaitoja he työssään tarvitsevat ja miten ohjaajat kokevat tunteiden ja tunnetaitojen liittyvän ohjaukseen ja ohjauksen onnistumiseen. Tutkimus oli kvalitatiivinen eli laadullinen ja aineisto kerättiin syksyllä 2019 teemahaastatteluilla sekä tunnepäiväkirjoilla, joita tutkimukseen osallistujat täyttivät ennen haastattelua. Tunnepäiväkirjojen tarkoituksena oli auttaa tutkittavia orientoitumaan haastatteluun ja ne toimivat samalla haastattelujen pohjana. Tutkimukseen osallistui viisi ohjausalan ammattilaista. Tutkimukseen osallistujat olivat lukion tai ammattikorkeakoulun opinto-ohjaajia ja työskennelleet ohjausalalla 5–35 vuotta. Teemahaastattelut olivat noin tunnin mittaisia yksilöhaastatteluja ja aineisto analysoitiin teoriasidonnaisen sisällönanalyysin avulla. Tutkimuksen tulokset osoittavat ohjaajien työssään tuntemien positiivisten ja negatiivisten tunteiden kirjon olevan laaja. Tulosten perusteella ohjaajien keskeisimpiä tunnetaitoja ovat tunteiden välittämän tiedon hyödyntäminen, ohjattavalähtöisyys, tunteiden mukauttaminen, aito kohtaaminen, empatia, eteenpäin vieminen, ideaalin tunnetilan luominen, itsetuntemus ja stressinhallinta. Ohjaajan tunteet ja tunnetaidot nähtiin tutkimuksen tulosten perusteella ohjaukseen kuuluviksi ja ohjausta monin eri tavoin hyödyttäviksi. Tutkimuksen tuloksista voidaan päätellä ohjaajan tunnetaitojen paitsi tukevan ohjauksen onnistumista myös auttavan työssä jaksamisessa. Ohjausta voidaan pitää tunnetyönä, jossa tunteiden ja tunnetaitojen merkitys korostuu. ...
Keywords
ohjaustyö ohjausvuorovaikutus opinto-ohjaus opinto-ohjaajat tunteet tunnetaidot työelämä vuorovaikutus tunneäly
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202003022239

Metadata
Show full item record
Collections
  • Pro gradu -tutkielmat [23396]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • "Yhteiskunta muuttuu, meidänkin on muututtava siellä mukana." : ammatillisen koulutuksen opinto-ohjaajien näkemyksiä työelämän muutoksesta ja sen vaikutuksista omaan ohjaustyöhön 

    Seppänen, Vilma; Varjonen, Vilma (2021)
    Tämän pro gradu- tutkielmamme tarkoituksena oli selvittää, miten ammatillisen koulutuksen opinto-ohjaajat näkevät työelämän muutoksen ja sen vaikutukset omaan ohjaustyöhön. Lisäksi tarkoituksena oli selvittää, millä tavalla ...
  • "Tää eettisyys on jo niinku opon työn ytimessä" : opinto-ohjaajien käsityksiä ohjaustyön eettisistä ristiriidoista 

    Jaakonaho, Kaisa; Manninen, Merja (2019)
    Tämän tutkimuksen tavoitteena oli lisätä ymmärrystä erilaisista tavoista, joilla opinto-ohjaajat käsittävät ohjaustyön eettiset ristiriidat ja miten he ovat niitä ratkaisseet. Tuomalla esille käsityksiä haluamme nostaa ...
  • “Ohjaaja on kuin luotsi, joka tukee ja ohjaa läpi karikkojen” : eettiset perusperiaatteet opinto-ohjaajien näkökulmasta 

    Raappana, Essi; Sariola, Elina (2021)
    Pro gradu –tutkielmamme tarkoituksena on selvittää, millaisia eettisiä perusperiaatteita opinto-ohjaajilla on ohjaamassa heidän työskentelyään ja miten nämä perusperiaatteet näkyvät ohjaajien käytännön työssä. Tutkimus ...
  • Millaisena oppilaiden tulevaisuus näyttäytyy peruskoulun opinto-ohjaajien puheessa? 

    Taurén, Juuli-Anna; Kotiranta, Pauliina (2021)
    Tämän pro gradu -tutkielman tarkoituksena on selvittää, millaisena oppilaiden tulevaisuus näyttäytyy peruskoulun opinto-ohjaajien puheessa. Tutkielman aineistona olemme saaneet hyödyntää osa-aineistoa laajasta Opinto-ohjauksen ...
  • Opinto-ohjaajien työtyytyväisyys tutkimus Oulun läänissä toimivien opinto-ohjaajien työtyytyväisyydestä ja siihen liittyvistä tekijöistä. 

    Similä, Arto (Jyväskylän yliopisto, Opettajankoulutuslaitos, 2008)
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre