University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Pro gradu -tutkielmat > View Item

”Mut ois se ihan kivaa sillein, et jos niitä ei ois ihan koko aikaa.” : normaalikoulun oppilaiden ajatuksia opetusharjoittelijoista sekä näiden vaihtuvuuden merkityksestä koulussa koettuun turvallisuuteen

Thumbnail
View/Open
566.3Kb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Jaatinen, Sannukka
Date
2020
Discipline
LuokanopettajakoulutusTeacher Education
Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.

 
Suurin osa opettajankoulutukseen sisältyvistä ohjatuista opetusharjoitteluista toteutetaan yliopistojen alaisuudessa toimivissa harjoittelukouluissa, Normaalikouluissa. Jatkuvasti vaihtuvat opetusharjoittelijat kuuluvat kiinteänä osana Normaalikoulujen koulukulttuuriin. Tässä tutkimuksessa tarkastellaan, mitä Normaalikoulun oppilaat opetusharjoittelijoista ja näiden vaihtuvuudesta ajattelevat sekä millainen merkitys harjoittelijoiden vaihtuvuudella on oppilaiden koulussa kokemaan turvallisuuden tunteeseen. Tutkimus on lähestymistavaltaan kvalitatiivinen. Tutkimusaineisto on kerätty puolistrukturoiduilla yksilöhaastatteluilla, joihin osallistui yhdeksän Normaalikoulun viidennen luokan oppilasta. Aineisto analysoitiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysillä. Oppilaat näkivät opetusharjoittelijoissa sekä positiivisia että negatiivisia puolia. Osa koki opetusharjoittelijoiden tuoman vaihtelun mieluisana, kun taas osaa se häiritsi. Suhtautuminen opetusharjoittelijoihin vaihteli ja heidän seurassaan käyttäydyttiin ja toimittiin sekä positiivisemmin että negatiivisemmin kuin oman opettajan kanssa. Oppilaat kokivat koulussa olonsa turvalliseksi, eivätkä he nähneet opetusharjoittelijoiden vaihtuvuudella olevan merkitystä koettuun turvallisuuden tunteeseen. Oppilaat näkivät harjoittelijat omaan opettajaan verrattuna keskeneräisinä, epävarmoina ja vieraina, mutta hauskoina. Oma opettaja koettiin tuttuna ja hänen ammattitaitoonsa luotettiin harjoittelijoita enemmän. Turvallisuuden kokemisessa oman opettaja pysyvyys kompensoi harjoittelijoiden vaihtuvuutta. ...
Keywords
harjoittelukoulut opettaja-oppilassuhde opetusharjoittelu oppilaat harjoittelijat
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202005293572

Metadata
Show full item record
Collections
  • Pro gradu -tutkielmat [23396]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • "Jos ajattelee, että jos ei olis harjoittelijoita niin olis aika tyhjää" : normaalikoulussa opiskelevien yläkoulu- ja lukioikäisten oppilaiden kokemuksia opetusharjoittelijoista 

    Parviainen, Jutta (2014)
    Tämän pro gradu-tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää millaisia kokemuksia normaalikoulussa opiskelevilla yläkoululaisilla ja lukiolaisilla oli opetusharjoittelijoista ja miten opetusharjoittelijat ja heidän toimintansa ...
  • Työrauhan yhteys oppilaiden kouluhyvinvointiin ja hyvinvointierot koulussa 

    Puustinen, Sanni (2018)
    Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää työrauhan osa-alueiden ja subjektiivisen kouluhyvinvoinnin osa-alueiden yhteyttä toisen luokan tytöllä ja pojilla, sekä vertailla tyttöjen ja poikien kokemaa kouluhyvinvointia. ...
  • Vuorovaikutustaidot musiikinopetuksen voimavarana : opettajien kokemuksia vuorovaikutuksen merkityksestä musiikintunnilla 

    Vuori, Matleena (2018)
    Vuorovaikutus näkyy arkipäiväisessä elämässä jatkuvasti, mutta on myös tärkeä osa opetusta, oppimista ja opettajan ammattitaitoa. Luokkahuoneessa tapahtuvaa vuorovaikutusta on tutkittu paljon, mutta musiikin aineenopetukseen ...
  • Luokanopettajien ja 5.-6. -luokkalaisten oppilaiden kokemuksia oppilaslähtöisyyden toteutumisesta 

    Rauhala , Veera; Uusitalo, Annika (2019)
    Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää luokanopettajien ja 5.–6.-luokkalaisten oppilaiden kokemuksia oppilaslähtöisyyden toteutumisesta koulussa. Tutkimuksen ensimmäinen tehtävä oli selvittää sitä, miten luokanopettajat ...
  • Oppilaiden temperamentin yhteys opettaja-oppilassuhteen lämpimyyteen ja ristiriitoihin 

    Fomin, Krista (2019)
    Tämän pro gradu -tutkielman tavoitteena oli selvittää liikunnanopettajan sekä seitsemäsluokkalaisten temperamenttipiirteiden voimakkuuksia, opettaja-oppilassuhteen lämpimyyttä ja ristiriitoja sekä temperamentin yhteyttä ...
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre