"Matka kohti inkluusiota" : inklusiivisen koulun kehittämistä edistävät ja estävät piirteet suomalaisessa koulutusjärjestelmässä oppilaiden haastatteluiden perusteella
Date
2020Tämän tutkimuksen tarkoituksena on tutkia, mitä Boothin ja Ainscowin
(2005) inklusiivisen kehittämismallin mukaisia piirteitä tutkimukseen osallistuvien oppilaiden kouluista voidaan tunnistaa sekä mitä ajatuksia oppilailla on inklusiivisen koulun periaatteista, kulttuurista ja käytännöistä. Tutkimuksen tavoitteena on myös selventää inkluusion tarkoitusta ja päämäärää.
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29740]
License
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Inkluusio suomalaisessa perusopetuksessa : liikunnanopetus osallistavan opetuksen tukijana
Hietaniemi, Pauliina (2012) -
Ratkaisuja toiminta-alueittain opiskelevien oppilaiden inkluusion edistämiseen
Salonen, Anna (2023)Tässä tutkimuksessa etsittiin onnistuneita inkluusioratkaisuja vaikeimmin vammaisten toiminta-alueittain peruskoulutasolla opiskelevien oppilaiden koulunkäyntiin. Inkluusioratkaisuja etsittiin tarkemmin juuri sosiaaliseen ... -
Luokanopettajan asenteet inkluusiota kohtaan ja minäpystyvyyden kokemukset erityisen tuen oppilaan opettajana
Koivisto, Helmiina; Simonaho, Charlotta (2024)Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli lisätä tietoisuutta luokanopettajien työstä moninaisten oppilasryhmien parissa sekä tuoda esiin koulutuksen rakenteellisia säännöksiä, jotka vaikuttavat opettajien työnkuvassa. Tarkempana ... -
Inklusiivisen kasvatuksen teemojen käsittely opettajankouluttajien opetuksessa
Pulkkinen, Jonna; Pirttimaa, Raija; Viitala, Riitta (Suomen kasvatustieteellinen seura, 2024)The implementation of inclusive education requires versatile skills from teachers, which also must be taken into account in teacher education. This study examines the extent to which teacher educators (N=142) address ... -
Huippuosaajia oppivassa yhteisössä : inklusiivisen koulun ristiriita
Pyhäluoto, Leena-Kaisa (2016)Kasvatuksen historiaan määrittyvässä tutkielmassa tarkastelen uusliberalistisen talouspolitiikan asettumista suomalaiseen koulutuskeskusteluun ja koulutuksen kenttää muokanneisiin poliittisiin ratkaisuihin 1990-luvun lamavuosista ...