Inklusiivisen kasvatuksen teemojen käsittely opettajankouluttajien opetuksessa
Pulkkinen, J., Pirttimaa, R., & Viitala, R. (2024). Inklusiivisen kasvatuksen teemojen käsittely opettajankouluttajien opetuksessa. Kasvatus, 55(5), 524-537. https://doi.org/10.33348/kvt.154615
Published in
KasvatusDate
2024Access restrictions
Embargoed until: 2025-12-12Request copy from author
Copyright
© Kirjoittajat 2024
The implementation of inclusive education requires versatile skills from teachers, which also must be taken into
account in teacher education. This study examines the extent to which teacher educators (N=142) address inclusive education in their own teaching and what kind of differences related to addressing inclusive education there are between teacher educators working in different fields of education. The profile of the inclusive teacher created by the European Agency for Development in Special Education was used in the development of the questionnaire used in this study, and the data analysis relied on exploratory factor analysis and one-way analysis of variance (ANOVA). The findings indicated that the themes related to inclusive professional and teaching practices were featured more often in teacher education than those that concern the principles of inclusive education. The educators of special education teachers addressed inclusive education the most in their own teaching. Since inclusive education is a responsibility shared by all teachers, its equal featuring in all teacher education courses is critical. In particular, more attention should be paid to the processing of justifications for inclusion in teacher education.
...
Inklusiivisen kasvatuksen toteutuminen koulutuksessa edellyttää opettajilta monipuolista osaamista, mikä on huomioitava myös opettajankoulutuksessa. Tämä tutkimus tarkastelee, missä määrin opettajankouluttajat (N=142) käsittelevät omassa opetuksessaan inklusiivista kasvatusta ja millaisia eroja inklusiivisen kasvatuksen käsittelyssä on eri koulutusaloilla työskentelevien opettajan-kouluttajien välillä. Tutkimuksessa käytetyn kyselyn laadinnassa on hyödynnetty Euroopan erityisopetuksen kehittämiskeskuksen Osallistavan opettajan profiilia (Profile of inclusive teachers). Aineiston analysoinnissa käytettiin eksploratiivista faktorianalyysia ja yksisuuntaista varianssianalyysia (ANOVA). Inklusiivisiin ammatillisiin käytänteisiin ja inklusiivisiin opetuskäytänteisiin liittyvät teemat olivat opettajankoulutuksessa suhteellisen paljon esillä, kun taas inklusiivista kasvatusta edistäviä periaatteita käsiteltiin opettajankoulutuksessa vähemmän. Eniten inklusiivista kasvatusta käsittelivät omassa opetuksessaan erityisopettajien kouluttajat. Koska inklusiivinen kasvatus on osa jokaisen opettajan työtä, inklusiivisen kasvatuksen olisi tärkeää olla yhtäläisesti esillä kaikissa opettajankoulutuksissa. Erityisesti inkluusion perustelujen käsittelyyn olisi syytä kiinnittää opettajankoulutuksessa enemmän huomiota.
...
Publisher
Suomen kasvatustieteellinen seuraISSN Search the Publication Forum
0022-927XKeywords
Publication in research information system
https://converis.jyu.fi/converis/portal/detail/Publication/244533962
Metadata
Show full item recordCollections
Related funder(s)
Ministry of Education and CultureFunding program(s)
OthersAdditional information about funding
Tutkimusta on rahoittanut opetus- ja kulttuuriministeriö (HOHTO 2021–2022 ja KOPTUKE/JYU.Edu). HOHTO-hankkeen tavoitteena oli vahvistaa opettajankouluttajien erityispedagogista osaamista. Jyväskylän yliopiston KOPTUKE-hanke kohdistui varhaiskasvatuksen ja perusopetuksen henkilöstön osaamisen kehittämiseen ja korkeakoulujen verkostoitumiseen.License
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Osallistavan opettajan profiili luokanopettajaopiskelijoiden tulkitsemana
Hurskainen, Eero (2015)TIIVISTELMÄ Hurskainen, Eero. 2015. Osallistavan opettajan profiili luokanopettajaopiskelijoiden tulkitsemana. Kasvatustieteen Pro gradu -tutkielma. Jyväskylän yliopisto. Opettajankoulutuslaitos. 136 sivua. Tutkimukseni ... -
Teachers’ Changing Attitudes and Preferences around Inclusive Education
Saloviita, Timo (Routledge, 2020)Inclusive education as an alternative to traditional separate special education has gained recognition since the approval of the Salamanca Statement in 1994. The success of inclusion is considered to be highly dependent ... -
Opettajan vastuu inklusiivisen kasvatuksen toteuttamisessa
Naukkarinen, Aimo (Suomen kasvatustieteellinen seura, 2018) -
Teacher Educators’ and Teacher Trainees’ Perspective on Teacher Training for Sustainable Development
Nketsia, William; Opoku, Maxwell Peprah; Saloviita, Timo; Tracey, Danielle (Sciendo, 2020)In accordance with Sustainable Development Goal 4 (SDG 4), countries across the globe are striving to ensure equitable access to inclusive, quality and lifelong educational opportunities for all children, youth and adults ... -
”Kyllähän tää on semmosta, vähän niinkun semmosta kameleonttityötä” : ohjaavat opettajat inklusiivisen kasvatuksen tavoitteiden edistäjinä lähikouluyhteistyössä
Jääskeläinen, Nelli (2023)Tässä tutkimuksessa tarkasteltiin inklusiivisen kasvatuksen tavoitteiden edistämistä oppimis- ja ohjauskeskuksen ohjaavien opettajien tekemässä lähikouluyhteistyössä. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, millaisissa ...