Luokanopettajan asenteet inkluusiota kohtaan ja minäpystyvyyden kokemukset erityisen tuen oppilaan opettajana
Päivämäärä
2024Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli lisätä tietoisuutta luokanopettajien työstä moninaisten oppilasryhmien parissa sekä tuoda esiin koulutuksen rakenteellisia säännöksiä, jotka vaikuttavat opettajien työnkuvassa. Tarkempana tavoitteena oli selvittää, millaisia asenteita inkluusiota kohtaan luokanopettajat omasivat ja miten he kuvasivat minäpystyvyyttään erityisen tuen oppilaiden luokanopettajina. Tutkimus toteutettiin laadullisin menetelmin. Tutkimusaineiston keräsimme kahdeltatoista luokanopettajalta, joilla oli luokallaan vähintään yksi erityisen tuen oppilas. Aineisto kerättiin tammikuun viimeisellä viikolla vuonna 2024, sähköisellä kyselyllä. Aineiston analyyseissä hyödynsimme teoriaohjaavaa ja aineistolähtöistä sisällönanalyysiä.
Tulokset osoittivat luokanopettajien asenteiden ja minäpystyvyyden erityisen tuen opettajana muodostuvan eri ulottuvuuksista. Asenteiden taustalta oli havaittavissa sekä positiivisia että negatiivisia käyttäytymisuskomuksia. Tulokset toisen tutkimuskysymyksen suhteen osoittivat, että luokanopettajat kuvailivat minäpystyvyyttään Banduran (1977) minäpystyvyysteorian neljän lähteen kautta. Minäpystyvyyden kokemuksissa oli havaittavissa minäpystyvyyttä heikentäviä ja vahvistavia ulottuvuuksia.
Luokanopettajien kokemuksissa korostui riittämättömyyden kokemukset. Tulokset olivat linjassa aiemman tutkimuksen kanssa, ja ne viestivät luokanopettajien kaipaavan lisäkoulutusta ja resursseja erityisen tuen oppilaan opettamiseen. Tutkimustulokset antoivat viitteitä siitä, että luokanopettajakoulutuksen sisällöllä on keskeinen rooli luokanopettajien asenteiden ja minäpystyvyyden kokemuksissa inklusiivisessa luokassa.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29556]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Opettajan asiantuntijuus inkluusiossa : luokanopettajien kokemuksia erityisestä tuesta yleisopetuksen luokassa
Kuitunen, Iris (2022)Pro gradu-tutkimuksen tarkoituksena oli tutkia luokanopettajien kokemuksia inkluusiosta ja tarkastella asiantuntijuuden vaikutusta kokemuksiin. Tutkimuksen kohteena olivat aloittavat luokanopettajat, joilla oli alle kaksi ... -
Voimavarat ja haasteet luokanopettajan ja erityisopettajan yhteistyössä : oppilaan tukeminen kouluarjessa : ” Se ei oo välttämättä sen oppilaan kannalta paras, että tehdään vaan semmosia laastariratkaisuja.”
Vihriälä, Riina (2019)Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää luokanopettajan ja erityisopettajan yhteistyön voimavaroja sekä haasteita. Tutkimuksessa pohditaan myös autonomian ja yhteisöllisyyden paradigmaa ja kolmiportaisen tuen toteutumista ... -
Erityisopettajien ja erityisluokanopettajien opetusmetodit ja oppimiskäsitykset vaativan erityisen tuen opetuksessa
Parkkola, Markus (2024)Viime vuosina Suomen yhteiskunnan sekä koululaitoksen kehityssuunta on herättänyt paljon keskustelua. Huolta ovat aiheuttaneet esimerkiksi alueellinen ja koulutuksellinen segregoituminen, laskeneet oppimistulokset sekä ... -
Ketä minä opetan : opettajien asenteet erilaisten oppilaiden inkluusioon
Rantalainen, Pauliina (2018)Oppimiseen ja koulunkäyntiinsä erityistä tukea tarvitsevien oppilaiden opetusta järjestetään nykyään yhä enemmän inklusiivisesti yleisopetuksen luokissa. Tässä pro gradu- tutkielmassa selvitettiin opettajien asenteita ... -
Opintie pienluokan kautta : peruskoulun alkuopetuksen pienluokkatoiminnan arviointia
Jokinen, Katja (Jyväskylän yliopisto, Kokkolan yliopistokeskus Chydenius, 2012)Tämä tutkimus on tapaustutkimus. Tutkimuksen kohteena olivat Vaasassa toimivat pienluokat, joihin on resursoitu jo useamman vuoden ajan perustamalla niitä lähes jokaiseen alakouluun. Pienluokka on erityisluokka, jossa ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.