Kuluttajien mobiilimaksamisen käyttöönottoon ja omaksumiseen vaikuttavat tekijät
Authors
Date
2020Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Tämän kandidaatintutkielman tarkoituksena on esitellä, kuinka kuluttajat ottavat mobiilimaksamisen käyttöön ja mitkä tekijät vaikuttavat mobiilimaksun käyttöönottoon. Tässä tutkielmassa käsitellään mobiilimaksujärjestelmien omaksumista kuluttajan näkökulmasta ja tutkielman tavoitteena on antaa selkeä kuva asioista, jotka vaikuttavat kuluttajien mobiilimaksamisen käyttöönottoon. Tutkielmassa otettiin kirjallisuuskatsauksen keinoin selvää, mitkä tekijät vaikuttavat kuluttajien mobiilimaksamisen käyttöönottoon sekä omaksumiseen. Mobiilimaksaminen mahdollistaa helppokäyttöisempiä maksutapahtumia verrattuna käteismaksuihin. Mobiilimaksaminen on mahdollista eri teknologioiden avulla ja mobiilimaksaminen mahdollistaa paikkariippumattoman maksamisen. Tutkielmassa huomattiin, että QR-koodi teknologia ja NFC-teknologia ovat suosituimmat mobiilimaksuteknologioista. Tutkielmassa selvitettiin, että mobiilimaksamisen käyttöönottoon vaikuttaa vahvasti kuluttajan asenne ja kuluttajan näkemä hyödyllisyys sekä teknologian helppokäyttöisyys. Jatkuvaan käyttöön vaikuttaa vahvasti kuluttajan innovatiivisuuden taso sekä koettu hyödyllisyys. Mobiilimaksaminen yleistyy älypuhelimien ja kuluttajien liikkumisen ja nopeiden tarpeiden muutosten myötä. Tulevaisuudessa mobiilimaksamista olisi tärkeä tutkia eri älylaitteiden näkökulmasta ja kuinka eri laitteita kuluttajat hyödyntävät mobiilimaksamisessa.
...
The purpose of this bachelor's thesis is to present how consumers accept mobile payment and what factors influence the acceptance of mobile payment. This dissertation deals with the adoption of mobile payment systems from the consumer's point of view and the aim of the dissertation is to give a clear picture of the issues that affect the adoption of mobile payment systems for consumers. The dissertation used the literature review to find out which factors influence the acceptance and adoption of consumers' mobile payments.
Mobile payments enable easier-to-use payment transactions compared to cash payments. Mobile payment is possible with different technologies and mobile payment enables location-independent payment. The study found that QR code technology and NFC technology are the most popular mobile payment technologies. The dissertation explains that the strongest impact on consumers’ acceptance of mobile payments are consumers’ attitude and perceived utility and ease-of-use of the technology. Continuous use is strongly influenced by individual’s level on innovativeness and experienced usefulness. Mobile payments are becoming more common with the movement of smartphones and consumers and the rapid changes in consumers’ needs. In the future, it would be important to study mobile payment from the perspective of different smart devices and how different devices are used by consumers in mobile payment.
...
Metadata
Show full item recordCollections
- Kandidaatintutkielmat [5334]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Mobiilimaksamisen käyttöönottoon ja omaksumiseen vaikuttavat tekijät
Pakarinen, Miro (2023)Tässä kandidaatintutkielmassa käydään läpi mobiilimaksamisen käyttöönottoon ja omaksumiseen vaikuttavia tekijöitä. Tämän kandidaatintutkielman tarkoituksena on tarjota katsaus mobiilimaksamisen meneillä olevaan tutkimuskenttään ja ... -
Mobiilimaksamisen omaksumiseen vaikuttavat tekijät
Piispa, Anni (2019)Mobiilimaksaminen on ollut mahdollista Suomessa jo yli 20 vuotta ja lähes jokaisella suomalaisella on käytössään jokin älylaite, jolla mobiilimaksaminen olisi mahdollista. Silti mobiilimaksamisen vasta ennustetaan yleistyvän ... -
Mobiilipankkiasioinnin omaksumiseen vaikuttavat tekijät Suomessa
Koivisto, Kerttuli (2014)Mobiilipalveluiden rooli perinteisten asiointimuotojen rinnalla on kasvussa, mikä on havaittavissa myös pankkisektorilla. Kaikkialla läsnä oleva reaaliaikainen mobiilipankki ei hyödyistään huolimatta ole kuitenkaan saavuttanut ... -
Factors inhibiting the adoption intention of digital payment platforms
Shaikh, Aijaz A.; Liébana Cabanillas, Francisco J.; Glavee-Geo, Richard (Routledge, 2023)The aim of this study was to investigate how specific functional and psychological barriers can lead people to negatively perceive the value of mobile payment platforms, which could serve as an obstacle to their intention ... -
Automaatioratkaisujen käyttöönottoon kriittisesti vaikuttavat tekijät : tapaustutkimus konesali- ja alustapalvelujen yksikössä
Kivi, Mikaela (2019)Automaatiolla on pyritty helpottamaan ihmisten työntekoa jo viime vuosisadalta lähtien. Nykypäivänä ihmisen ja tietojärjestelmien vuorovaikutusta on korvattu, ja jopa kokonaan syrjäytetty IT-automaatiolla. IT-automaation ...