Mobiilipankkiasioinnin omaksumiseen vaikuttavat tekijät Suomessa
Mobiilipalveluiden rooli perinteisten asiointimuotojen rinnalla on kasvussa, mikä on havaittavissa myös pankkisektorilla. Kaikkialla läsnä oleva reaaliaikainen mobiilipankki ei hyödyistään huolimatta ole kuitenkaan saavuttanut merkittävää jalansijaa suomalaisten keskuudessa. Tämän pro gradu -tutkielman tavoitteena oli tunnistaa keskeisiä mobiilipankkiasioinnin omaksumiseen vaikuttavia tekijöitä Suomessa.
Tutkielman teoreettinen viitekehys perustuu innovaation diffuusioteorian mukaisiin innovaation ominaisuuksiin, joiden perusteella voidaan selittää, miksi osa innovaatioista omaksutaan käyttöön toisia nopeammin. Kirjallisuuskatsauksessa innovaation ominaisuuksiin – hyödyllisyyteen, monimutkaisuuteen, yhteensopivuuteen, havaittavuuteen ja kokeiltavuuteen – rinnastettiin soveltuvin osin muuttujia myös muista omaksumisteorioista sekä teoriaa täydennettiin aikaisemmissa tutkimuksissa usein esiin nousseella tekijällä, luotettavuudella.
Tutkielman empiirisessä osuudessa toteutettiin kaikenikäisille suomalaisille kohdennettu puolistrukturoitu kyselytutkimus toukokuussa 2014. Analysoitavaksi hyväksyttyjä vastauksia saatiin yhteensä 580 kappaletta. Tutkittavien muuttujien välisiä suhteita tarkasteltiin SmartPLS-ohjelmalla tehdyllä rakenneyhtälömallilla sekä käyttäjien ja ei-käyttäjien välisiä eroja tutkittiin SPSS-ohjelman varianssianalyysillä.
Empiirisen osion tulokset tukevat kehitettyä mallia, sillä se selittää 71,73 prosenttia käyttöaikomuksesta mobiilipankkiasioinnin omaksumisen taustalla. Tulosten perusteella hyödyllisyydellä ja elämäntavalla sekä helppokäyttöisyydellä on merkittävä positiivinen vaikutus mobiilipankin käyttöaikomukseen. Palvelun luotettavuus ja havaittavuus vaikuttavat käyttöaikomukseen vähäisesti. Aiempi osaaminen ja taloudelliset resurssit jäivät tutkimuksessa merkityksettömiksi. Varianssianalyysin perusteella havaittiin selviä eroja jo mobiilipankkiasioinnin omaksuneiden sekä ei-käyttäjien asenteiden välillä.
...
The role of mobile services as an extension of traditional service channels is growing which can be seen also in the banking sector. Despite its benefits, ubiquitous and real time mobile banking haven’t gained remarkable foothold among the Finnish. This thesis was aimed to identify the key factors influencing the adoption of mobile banking in Finland.
Theoretical framework of this thesis is based on innovation diffusion theory and innovation attributes, which can explain why some innovations are adopted more rapidly than others. In the literature review innovation attributes – relative advantage, complexity, compatibility, visibility and trialability – were paralleled with variables from other adoption theories. In addition, based on earlier studies attribute called credibility was also added to the framework.
The empirical part of the thesis was based on a semi-structured survey allocated for all ages in Finland, undertaken during May 2014. Survey reached 580 answers suitable for analysis. The relationships between variables were analyzed using SmartPLS software and structural equation modelling and the differences between users and non-users were studied using SPSS software and analysis of variance.
The empirical results support the model, as it explains 71.73 percent of mobile banking behavioral intention. The results of the study indicate that usefulness and compatibility with lifestyle and ease of use are significant indicators for the intention to use mobile banking services. Credibility and visibility have a minor effect on behavioral intention. No relationship was found between prior experiment, financial resources, and adoption intention. According to analysis of variance, consumers’ perceptions are different between mobile banking users and non-users.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29556]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Säännöllistämismenetelmät regressioanalyysissä
Jokiniemi, Jaana (1997) -
Sähköisen asiointikanavan omaksuminen yritysasiakkailla : tapaustutkimus Oma L&T asiointipalvelusta
Juvonen, Taneli (2020)Tässä pro gradu -tutkielmassa tutkitaan sähköisen asioinnin omaksumista Lassila & Tikanojan (L&T) yritysasiakkailla. Tutkimuksessa tavoitteena on ymmärtää mitä asiointikanavia L&T:n jätehuollon yritysasiakkaat käyttävät ... -
Polttoaineiden kuluttajahintojen tilastollinen mallintaminen päivä- ja asematasolla
Isoketo, Joonas (2014)Tässä työssä tutkitaan, miten liikennepolttoaineiden, 95E, 98E ja diesel, vähittäishinnat ovat muuttuneet sekä alueellisesti että ajallisesti. Alueellisessa hinnoittelussa tutkitaan erityisesti, mitkä tekijät ovat yhteydessä ... -
Kuluttajien mobiilimaksamisen käyttöönottoon ja omaksumiseen vaikuttavat tekijät
Pesonen, Petteri (2020)Tämän kandidaatintutkielman tarkoituksena on esitellä, kuinka kuluttajat ottavat mobiilimaksamisen käyttöön ja mitkä tekijät vaikuttavat mobiilimaksun käyttöönottoon. Tässä tutkielmassa käsitellään mobiilimaksujärjestelmien ... -
Mobiilimaksamisen omaksumiseen vaikuttavat tekijät
Piispa, Anni (2019)Mobiilimaksaminen on ollut mahdollista Suomessa jo yli 20 vuotta ja lähes jokaisella suomalaisella on käytössään jokin älylaite, jolla mobiilimaksaminen olisi mahdollista. Silti mobiilimaksamisen vasta ennustetaan yleistyvän ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.