dc.contributor.advisor | Kepler-Uotinen, Kaili | |
dc.contributor.author | Ingman, Niina | |
dc.date.accessioned | 2020-05-28T12:54:18Z | |
dc.date.available | 2020-05-28T12:54:18Z | |
dc.date.issued | 2020 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/69304 | |
dc.description.abstract | Tämän tutkimuksen tehtävänä oli selvittää, millaisia ajatuksia luokanopettajilla on lukemisen vaikutuksesta yksilön kognitiiviseen toimintakykyyn. Tarkoituksena oli myös selvittää, millaisia merkityksiä luokanopettajat antavat lukutaidolle ja lukemiselle. Lisäksi tutkin, millä keinoilla tutkittavat edistävät innostusta lukemiseen ja tukevat lukutaidon kehittymistä kouluissa.
Tutkimuksessa käytettiin kvalitatiivista eli laadullista tutkimusotetta. Tutkimusaineisto kerättiin keväällä 2019 yksilöhaastatteluilla. Tutkimukseen osallistui 12 luokanopettajaa, joista yhdeksän oli naisia ja kolme miehiä. Haastattelut toteutettiin puolistrukturoituina teemahaastatteluina ja aineisto analysoitiin laadullisella sisällönanalyysillä.
Tuloksista ilmeni, että luokanopettajat antoivat lukutaidolle ja lukemiselle moninaisia merkityksiä. Haastateltavat tunnistivat lukutaidon ja lukemisen yhteyden yksilön kognitiiviselle toimintakyvylle. He totesivat vaikutukset muun muassa minäkäsityksen, rentoutumisen, keskittymisen, sosiaalisuuden, kielellisten toimintojen, muistin ja aivojen toiminnan kannalta. Lukemisen ja lukutaidon edistämisessä luokanopettajat kokivat tärkeiksi tekijöiksi opettajan roolin ja luokkatoiminnan, koulun lukemiskulttuurin, kodin sitouttamisen, kirjastot ja niiden palvelutarjonnan, esimerkillisyyden sekä tukitoimet.
Tulosten perusteella luokanopettajat kokevat lukemisen ja lukutaidon tärkeäksi. Heidän mukaansa lukutaidolla on kiistaton yhteys yksilön kognitiiviseen toimintakykyyn. Mitä monipuolisemmin opettaja näkee lukutaidon merkityksen ja tuntee eri lukemaan innostamisen keinoja, sitä paremmin hän voi edistää yksilön lukutaidon kehitystä ja motivoida häntä lukemisen pariin. Lukutaidon merkitykset ja vaatimukset kasvavat jatkuvasti muuttuvassa maailmassa, mikä korostaa entisestään lukemisen tärkeyttä. Hyvä lukutaito on välttämättömyys yhteiskunnassa pärjäämiselle, mutta myös kriittinen tekijä yksilön kognitiiviselle toimintakyvylle ja kokonaisvaltaiselle hyvinvoinnille. | fi |
dc.format.extent | 106 | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fi | |
dc.rights | In Copyright | en |
dc.subject.other | lukumotivaatio | |
dc.subject.other | lukemaan innostaminen | |
dc.subject.other | kognitiivinen toimintakyky | |
dc.title | Luokanopettajien ajatuksia lukemisen merkityksestä oppilaiden kognitiiviseen toimintakykyyn | |
dc.type | master thesis | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-202005283561 | |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Education and Psychology | en |
dc.contributor.laitos | Opettajankoulutuslaitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Teacher Education | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.oppiaine | Luokanopettajakoulutus | fi |
dc.contributor.oppiaine | Teacher Education | en |
dc.type.coar | http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc | |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 103 | |
dc.subject.yso | lukutaito | |
dc.subject.yso | lukeminen | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.rights.url | https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/ | |
dc.type.okm | G2 | |