Erot sukupuolen ja luokka-asteen välillä onnistumisen kokemuksissa ja vertaiskokemuksissa yhteenlaskun sujuvuudessa ja lukemissujuvuudessa alakouluikäisillä oppilailla
Authors
Date
2020Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää alakouluikäisten 2–5-
luokkalaisten tyttöjen ja poikien sekä luokka-asteen välisiä mahdollisia eroja
oppilaiden onnistumisen kokemuksien (mastery experience) ja
vertaiskokemuksien (vicarious experience) osalta yhteenlaskun sujuvuudessa
sekä ja lukemissujuvuudessa. Onnistumisen kokemukset ovat olleet
aikaisemmissa tutkimuksissa vahvin pystyvyyden lähde riippumatta
sukupuolesta tai luokka-asteesta. Vertaiskokemusten vaikutus pystyvyyteen on
voimakasta nuorilla oppilailla, joille ei vielä ole ennättänyt kertyä onnistumisen
kokemuksia. Aikaisempia tutkimuksia alakouluikäisten minäpystyvyydestä on
tehty melko vähän, joten siksi tätä ikäluokkaa on tärkeä tutkia.
Tämän tutkimuksen aineisto koostui 1264 2–5 -luokkalaisesta
yleisopetuksessa olevasta oppilaasta. Tutkimusaineisto kerättiin
keskisuomalaisista alakouluista. Aineisto kuuluu osana laajempaan
tutkimusaineistoon, joka kerättiin Jyväskylän yliopiston ja Niilo Mäki Instituutin
yhteiseen Minäpystyvyys ja oppimisinterventiot – tutkimushankkeeseen
syksyllä 2013. Aineisto analysoitiin monimuuttujaisella varianssianalyysillä.
Yhdysvaikutuksen tarkasteluun sukupuolen ja luokka-asteen välillä käytettiin
varianssianalyysiä. Parivertailut toteutettiin Bonferronin menetelmällä sekä
tytöille että pojille eri luokka-asteiden välillä.
Tämän tutkimuksen tulokset osoittivat, että laskemisen sujuvuuden sekä
lukemissujuvuuden onnistumisen kokemuksissa ei esiintynyt eroja keskiarvojen
suhteen sukupuolen tai luokka-asteen välillä. Vertaiskokemuksissa esiintyi
tilastollisesti merkitsevä ero sekä sukupuolen että luokka-asteiden välillä
laskemisen sujuvuudessa, että lukemissujuvuudessa. Tämä tutkimus antaa
arvokasta tietoa suomalaisten alakouluikäisten lasten minäpystyvyys arviosta
onnistumisen kokemuksien ja vertaiskokemuksien osalta.
...
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29556]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Luku- ja laskusujuvuuden vaikeuksien yhteisesiintyvyys ja pysyvyys alakouluikäisillä oppilailla
Hietamäki, Sini; Puttonen, Jenni (2017)Tämän tutkielman tarkoituksena on selvittää luku- ja laskusujuvuuden vaikeuksien päällekkäistymisen eli komorbiditeetin esiintyvyyttä ja toisaalta sen pysyvyyttä alakouluikäisillä oppilailla. Käyttämämme aineisto on osa ... -
Tietokoneavusteisen nopeutetun lukemisharjoittelun vaikutus lukemissujuvuuteen ja -motivaatioon 2.-6.-luokkalaisilla oppilailla, joilla on haasteita lukemissujuvuudessa
Härkänen, Hanna; Vilola, Johanna (2013)Tämän pro gradu -tutkielman tarkoituksena oli selvittää tietokoneavusteisen nopeutetun lukemisharjoittelun vaikutusta 2.–6.-luokkalaisten oppilaiden lukemissujuvuuteen sekä lukemismotivaatioon. Lisäksi tutkimuksessa ... -
Nuorten fyysistä aktiivisuutta mittaamassa : liikuntaluokkalaisten ja normaaliluokkalaisten vertailu Polar Active® -aktiivisuusmittareilla
Haataja, Jaakko; Sarajärvi, Jani (2013)Haataja, J. & Sarajärvi, J. 2013. Nuorten fyysistä aktiivisuutta mittaamassa – Liikuntaluokkalaisten ja normaaliluokkalaisten vertailu Polar Active® -aktiivisuusmittareilla. Liikuntapedagogiikan pro gradu -tutkielma, 60s. ... -
Liikkuvatko oppilaat välitunneilla? : Liikkuva koulu- hankkeessa mukana olleiden 4.-9. luokkalaisten oppilaiden välituntiaktiivisuus
Latonen, Elina; Pajunoja, Tea (2012)Latonen, E. & Pajunoja, T. 2012. Liikkuvatko oppilaat välitunneilla? Liikkuva koulu- hankkeessa mukana olleiden 4.- 9. luokkalaisten oppilaiden fyysinen aktiivisuus. Liikunta-pedagogiikan pro gradu- tutkielma, 89s. Tutkimuksen ... -
Tasogeometriaa tasokkaasti : tutkielma ala-asteen oppilaiden tasogeometrian peruskäsitteistön hallinnasta
Metsola, Anita; Nissi, Erkki (1996)