University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Pro gradu -tutkielmat > View Item

Lukutaidon yhteys oppijaminäkuvan kehitykseen alkuopetuksessa

Thumbnail
View/Open
296.1Kb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Kaukiainen, Amanda |
Sällilä, Veera
Date
2020
Discipline
LuokanopettajakoulutusTeacher Education
Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.

 
Tässä tutkimuksessa selvitettiin oppilaan lukutaidon yhteyttä hänen luku- ja kirjoitustaidon oppijaminäkuvan kehitykseen alkuopetuksessa. Lisäksi tarkasteltiin lukusujuvuuden kehitystä sekä sitä, onko sukupuolella yhteyttä lukutaidon ja oppijaminäkuvan muutokseen alkuopetuksen aikana. Tutkimus oli osa Jyväskylän yliopiston Teacher and Student Stress and Interaction in Classroom (TESSI) – tutkimushanketta. Tässä tutkimuksessa käytetty lasten yksilötestiaineisto kerät- tiin vuosina 2017–2019. Tutkimukseen osallistui 483–865 alkuopetusikäistä lasta kahdeksalta paikkakunnalta Keski-Suomesta. Oppilaiden lukutaitoa arvioitiin lukutarkkuuden ja lukusujuvuuden mitoilla. Oppilaat arvoivat oppijaminäkuvaansa suomennetun Self-concept of ability scale -mittarin avulla. Aineiston analyysissä käytettiin epäparametrisiä menetelmiä. Oppilaat jaettiin ensimmäisen luokan syksyn lukutarkkuuden mukaisesti kolmeen lukutaitoryhmään: aloittelevat, keskitasoiset ja sujuvat lukijat. Tässä tutkimuksessa aloittelevien ja keskitasoisten lukijoiden lukusujuvuus kehittyi alkuopetuksen aikana keskiarvotasolla enemmän kuin sujuvien lukijoiden. Aloit- televat ja keskitasoiset lukijat eivät kuitenkaan saavuttaneet sujuvien lukioiden lukusujuvuuden tasoa. Tulosten mukaan luku- ja kirjoitustaitoon liittyvä oppijaminäkuva kehittyi eri tavoin eri lukutaitoryhmissä. Aloittelevien lukijoiden oppijaminäkuva nousi, kun taas sujuvien lukijoiden oppijaminäkuva laski hieman alkuopetuksen aikana. Sukupuolten välillä havaittiin eroja oppijaminäkuvassa vain toisen luokan keväällä, jolloin sujuvien lukijoiden ryhmässä tyttöjen oppijaminäkuva oli korkeampi kuin poikien. Tutkimuksen tulokset toivat uutta tietoa eri tasoisten lukijoiden oppijaminäkuvan muutoksesta alkuopetuksen aikana. Opettajankoulutuksessa olisi tärkeää tarkastella oppijaminäkuvan yhteyttä koulusuoriutumiseen ja tarjota keinoja oppijaminäkuvan tukemiseksi koulussa. ...
Keywords
oppijaminäkuva sukupuoli lukutaito alkuopetus
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202005283530

Metadata
Show full item record
Collections
  • Pro gradu -tutkielmat [23396]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • Oppijaminäkuvan yhteys matemaattisiin taitoihin 1. luokalla 

    Hämäläinen, Anna-Maria; Räty, Marianna (2020)
    Tässä tutkimuksessa tarkasteltiin oppilaan matematiikan oppijaminäkuvan yhteyttä matemaattisiin taitoihin (lukujonotaidot ja aritmeettiset taidot) ensimmäisen luokan syksyllä ja keväällä lukuvuonna 2017 - 2018. Tutkimuksessa ...
  • Luku- ja kirjoitustaitoon liittyvän oppijaminäkuvan muutokset alakoulun aikana 

    Vanas, Lotta (2015)
    Tutkielmassa tarkasteltiin alakoulun oppilaiden luku- ja kirjoitustaitoon liittyvän oppijaminäkuvan muuttumista alakoulun aikana erityisesti oppilailla, joilla oli heikko luku- ja kirjoitustaito. Lisäksi selvitettiin, missä ...
  • Nopean nimeämisen tehtävien yhteys lukutaidon kehitykseen alakoulun 1.-2. luokilla 

    Myllykangas, Bea; Pelkonen, Kiia (2017)
    Lukutaidon kehityksen taustatekijöihin on liitetty fonologinen tietoisuus (esim. Holopainen, Ahonen, Tolvanen, & Lyytinen, 2000) ortografinen prosessointi (esim. Ehri, 1987) ja nopean nimeämisen taidot (esim. Landerl & ...
  • Opetuskäytänteet ja niiden yhteys lukutaidon kehitykseen ensimmäisinä kouluvuosina 

    Tang, Xin (Niilo Mäki Instituutti, 2018)
    Xin Tangin psykologian väitöskirja ”Teaching Practices in Early Primary School: Dimensions, Patterns and Consequences” tarkastettiin Jyväskylän yliopiston kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunnassa 13. joulukuuta 2017. ...
  • Oppijaminäkuvien ja suoritusstrategioiden yhteys toisiinsa sekä muutokset ensimmäiseltä kolmannelle luokalle 

    Harju, Sini (2021)
    Tutkimuksessa selvitettiin, ovatko laskemisen ja lukemisen oppijaminäkuvat yhteydessä tehtäväsuuntautuneeseen ja tehtävää välttelevään suoritusstrategiaan. Lisäksi selvitettiin, onko sukupuoli yhteydessä oppijaminäkuvien ...
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre