Luku- ja kirjoitustaitoon liittyvän oppijaminäkuvan muutokset alakoulun aikana
Tutkielmassa tarkasteltiin alakoulun oppilaiden luku- ja kirjoitustaitoon liittyvän oppijaminäkuvan muuttumista alakoulun aikana erityisesti oppilailla, joilla oli heikko luku- ja kirjoitustaito. Lisäksi selvitettiin, missä määrin sukupuoli oli yhteydessä lukemiseen ja kirjoittamiseen liittyvään oppijaminäkuvaan. Tutkimusaineisto oli osa Alkuportaat - Lapset, vanhemmat ja opettajat koulutien alkupolulla –seurantatutkimusta, jossa oppilaita on seurattu esiopetusvuoden alusta seitsemänteen luokkaan asti. Tämän tutkimuksen otos koostui oppilaista, joista noin kahdella kolmasosalla (n = 74–127) oli tunnistettu esiopetusvuoden keväällä riski lukemisvaikeuksiin, ja kolmasosalla (n = 44–64) lapsista ei tätä riskiä ollut. Aineisto kerättiin vuosina 2007–2013 lasten ollessa ensimmäisellä, toisella, kolmannella, neljännellä ja kuudennella luokalla käyttäen lasten yksilö- ja ryhmätestejä.
Tulokset osoittivat, että heikkojen lukijoiden ja muiden lukijoiden lukemiseen ja kirjoittamiseen liittyvissä oppijaminäkuvissa oli tasoero koko alakoulun ajan. Lisäksi havaittiin, että luokka-asteelta toiselle siirryttäessä oppijaminäkuvan keskiarvo ei muuttunut tilastollisesti merkitsevästi. Heikkojen lukijoiden ryhmään kuuluvien tyttöjen oppijaminäkuva oli heikompi kuin pojilla koulun aloitusvaiheessa mutta ei enää tämän jälkeen. Muiden lukijoiden ryhmässä tyttöjen oppijaminäkuva oli tilastollisesti melkein merkitsevästi poikien oppijaminäkuvaa parempi kolmannella ja kuudennella luokalla. Tutkimustulokset olivat yhteneviä aiempien tutkimusten kanssa siltä osin, että oppilaiden minäkuva oli melko pysyvä. Aikaisempien tutkimuksien mukaan lukemiseen ja kirjoittamiseen liittyvä oppijaminäkuva on usein tytöillä poikia parempi. Koulussa tulisi kiinnittää erityistä huomiota koulupolkunsa aloittavien tyttöjen oppijaminäkuvaan sekä yleisesti riskiryhmän oppilaiden oppijaminäkuvan tukemiseen koko alakoulun ajan.
...
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29556]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Oppijaminäkuvan kehitys, ulospäinsuuntautuva ongelmakäyttäytyminen sekä opettajan, vanhempien ja vertaisten antama tuki alakoulussa
Laitinen, Mari (2018)Tässä tutkimuksessa tarkasteltiin lukemisen ja kirjoittamisen sekä matematiikan oppijaminäkuvan kehitystä alakoulun ensimmäiseltä luokalta kuudennelle luokalle. Lisäksi tutkittiin, onko oppijaminäkuvan kehitys erilaista ... -
Pitkittäistutkimus kotiympäristötekijöiden yhteydestä lukivaikeuden profiiliin
Kulo, Harri (2016)Tässä tutkimuksessa selvitettiin kehityksellisen lukivaikeuden ilmenemistä ja sitä, onko kotiympäristötekijöillä (lasten lukemisen harrastuneisuus, vanhempien lukeminen lapsille, vanhemmat opettavat lapsia lukemaan liittyvissä ... -
Minä koululaisena : lukivaikeuden sekä ADHD:n inattentio- ja hyperaktiivisuusoireiden yhteydet lapsen oppijaminäkuvaan
Lampi, Meeri; Salo, Meri (2023)Lukivaikeudella tarkoitetaan lukemisen ja kirjoittamisen vaikeutta, joka ilmenee muun muassa lukusujuvuuden heikkoutena. Aktiivisuuden ja tarkkaavuuden häiriöllä (ADHD) puolestaan tarkoitetaan kehityksellistä häiriötä, ... -
Varhainen kielenkehitys ja sen yhteys myöhempään luku- ja kirjoitustaitoon
Tolvanen, Kaisa (2007) -
Oppijaminäkuvien ja suoritusstrategioiden yhteys toisiinsa sekä muutokset ensimmäiseltä kolmannelle luokalle
Harju, Sini (2021)Tutkimuksessa selvitettiin, ovatko laskemisen ja lukemisen oppijaminäkuvat yhteydessä tehtäväsuuntautuneeseen ja tehtävää välttelevään suoritusstrategiaan. Lisäksi selvitettiin, onko sukupuoli yhteydessä oppijaminäkuvien ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.