Lapsen ensimmäisellä luokalla mitattujen lukutottumusten sekä fonologisen tietoisuuden yhteys lukusujuvuuden kehitykseen 1.-3. luokalla
Tekijät
Päivämäärä
2021Tekijänoikeudet
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää lapsen ensimmäisen luokan lukutottumusten sekä ensimmäisellä luokalla mitatun fonologisen tietoisuuden yhteyttä lukusujuvuuden kehitykseen 1.–3. luokalla. Tämän lisäksi selvitettiin sukupuolieroja sekä vanhempien koulutustaustan suhteen havaittuja eroja edellä mainituissa yhteyksissä. Tutkimus on tehty osana FLARE-tutkimushanketta (FLuency of Arithmetic and REading), jossa tutkitaan lasten luku- ja laskusujuvuutta. Tutkimushankkeeseen osallistui 200 oppilasta kuudesta Keski-Suomen alueen koulusta. Lukusujuvuutta mitattiin sanalistan ja epäsanalistan lukemisella ja fonologista tietoisuutta suullisia fonologisia taitoja mittaavalla tehtävällä. Tietoja lapsen lukutottumuksista saatiin tutkittavien vanhemmille kohdistetulla kyselylomakkeella. Aineisto analysoitiin toistomittausten varianssianalyysilla. Tulokset osoittivat, että lapsen ensimmäisen luokan lukutottumukset olivat yhteydessä lukusujuvuuden kehitykseen 1.–3. luokalla. Tämän yhteyden kohdalla havaittiin lisäksi, että korkeammin koulutettujen vanhempien lapset hyötyivät vapaa-ajan lukutottumuksista matalammin koulutettujen vanhempien lapsia enemmän. Sukupuolieroja ei havaittu lukutottumusten ja lukusujuvuuden kehityksen välisessä yhteydessä. Fonologinen tietoisuus ja lukusujuvuuden kehitys
eivät olleet yhteydessä toisiinsa. Myöskään alaryhmien välillä ei havaittu eroja
tässä yhteydessä. Tulokset vahvistivat aiempien tutkimusten havaintoja lukutottumusten ja lukusujuvuuden välisistä yhteyksistä. Tutkimus osoitti, että lasten lukusujuvuudessa esiintyviä eroja tulisi jatkossa tutkia entistä enemmän, jotta lukusujuvuuden tuki kyetään kohdistamaan oikeaan suuntaan.
...
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29541]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Nopean sarjallisen nimeämisen, työmuistin, fonologisen tietoisuuden ja lukujonotaitojen yhteys lukusujuvuuteen ensimmäisellä ja toisella luokalla
Jokinen, Mia-Maria; Purje, Laura (2017)Tutkimuksemme tarkoituksena oli tarkastella lukusujuvuutta ensimmäisellä ja toisella luokalla ja selvittää, miten sen oletetut kognitiiviset taustataidot (nopea sarjallinen nimeäminen, fonologinen tietoisuus, kielellinen ... -
Dysleksiariski oppimisen haasteena : fonologisen tietoisuuden interventio ja lukemaan oppiminen
Ketonen, Ritva (Jyväskylän yliopisto, 2010) -
Auditiivisen ja kielellisen harjoittelun vaikutus kolmannella luokalla olevien heikkojen lukijoiden lukutaitoon
Oksanen, Annamaija (Jyväskylän yliopisto, 2012) -
Ensimmäisellä luokalla mitattujen lukujonotaitojen yhteys laskusujuvuuteen kolmannella luokalla
Lonkila, Siiri; Törmänen, Iida (2019)Matematiikan oppimisessa keskeinen tavoite on laskusujuvuuden saavuttaminen. Laskusujuvuudella tarkoitetaan nopeutta ja tarkkuuttaa peruslaskutoimituksia, kuten yhteen- ja vähennyslaskuja, laskettaessa. Aiemmissa tutkimuksissa ... -
Minäkäsityksen, matemaattisen kiinnostuksen, lukujonotaitojen, työmuistin, fonologisen tietoisuuden sekä nopean nimeämisen taitojen yhteys laskutaidon sujuvuuden intervention vasteeseen
Puranen, Suvi (2016)Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää kognitiivisten ja emotionaalisten tekijöiden yhteyttä laskutaidon sujuvuuden intervention vasteeseen. Tarkaste-lun kohteena kognitiivisista tekijöistä olivat lukujonotaidot, ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.