Lapsen ensimmäisellä luokalla mitattujen lukutottumusten sekä fonologisen tietoisuuden yhteys lukusujuvuuden kehitykseen 1.-3. luokalla
Abstract
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää lapsen ensimmäisen luokan lukutottumusten sekä ensimmäisellä luokalla mitatun fonologisen tietoisuuden yhteyttä lukusujuvuuden kehitykseen 1.–3. luokalla. Tämän lisäksi selvitettiin sukupuolieroja sekä vanhempien koulutustaustan suhteen havaittuja eroja edellä mainituissa yhteyksissä. Tutkimus on tehty osana FLARE-tutkimushanketta (FLuency of Arithmetic and REading), jossa tutkitaan lasten luku- ja laskusujuvuutta. Tutkimushankkeeseen osallistui 200 oppilasta kuudesta Keski-Suomen alueen koulusta. Lukusujuvuutta mitattiin sanalistan ja epäsanalistan lukemisella ja fonologista tietoisuutta suullisia fonologisia taitoja mittaavalla tehtävällä. Tietoja lapsen lukutottumuksista saatiin tutkittavien vanhemmille kohdistetulla kyselylomakkeella. Aineisto analysoitiin toistomittausten varianssianalyysilla. Tulokset osoittivat, että lapsen ensimmäisen luokan lukutottumukset olivat yhteydessä lukusujuvuuden kehitykseen 1.–3. luokalla. Tämän yhteyden kohdalla havaittiin lisäksi, että korkeammin koulutettujen vanhempien lapset hyötyivät vapaa-ajan lukutottumuksista matalammin koulutettujen vanhempien lapsia enemmän. Sukupuolieroja ei havaittu lukutottumusten ja lukusujuvuuden kehityksen välisessä yhteydessä. Fonologinen tietoisuus ja lukusujuvuuden kehitys
eivät olleet yhteydessä toisiinsa. Myöskään alaryhmien välillä ei havaittu eroja
tässä yhteydessä. Tulokset vahvistivat aiempien tutkimusten havaintoja lukutottumusten ja lukusujuvuuden välisistä yhteyksistä. Tutkimus osoitti, että lasten lukusujuvuudessa esiintyviä eroja tulisi jatkossa tutkia entistä enemmän, jotta lukusujuvuuden tuki kyetään kohdistamaan oikeaan suuntaan.
Main Author
Format
Theses
Master thesis
Published
2021
Subjects
The permanent address of the publication
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202106033402Use this for linking
Language
Finnish