Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorLerkkanen, Marja-Kristiina
dc.contributor.advisorPakarinen, Eija
dc.contributor.authorPeura, Kaisu
dc.date.accessioned2020-05-26T06:30:16Z
dc.date.available2020-05-26T06:30:16Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/69203
dc.description.abstractTutkimuksessa tarkasteltiin opettajan minäpystyvyyden ja luokkahuonevuorovaikutuksen teorioiden viitekehyksessä 1. luokan opettajan pystyvyysuskomusten ja ohjaustyylien välistä yhteyttä. Samalla tarkasteltiin pystyvyysuskomusten (luokanhallinta, ohjaukselliset toimintatavat ja oppilaiden sitouttaminen) ja ohjaustyylien (lapsilähtöinen, opettajajohtoinen ja lasten johtama) välisen yhteyden eroja ensimmäisen luokan aikana. Tutkimus oli osa laajempaa Teacher and Student Stress and Interaction in Classroom (TESSI) -tutkimushanketta. Aineistoa kerättiin kaksi kertaa lukuvuoden aikana ja tutkimukseen osallistui 51 ensimmäisen luokan opettajaa. Opettajien pystyvyysuskomuksia mitattiin Teachers’ Sense of Efficacy Scale (TSES) -minäpystyvyyskyselyllä. Opettajien ohjaustyylejä mitattiin Early Childhood Classroom Observation Method (ECCOM) -havainnointimenetelmän avulla. Aineisto analysoitiin regressioanalyysin keinoin. Tulokset osoittivat, että opettajan vahva kokemus pystyvyydestä oli yhteydessä lapsilähtöiseen ohjaustyyliin. Heikko kokemus pystyvyydestä sen sijaan oli yhteydessä opettajajohtoiseen ohjaustyyliin. Opettajan pystyvyys ohjauksellisten toimintatapojen suhteen selitti opettajajohtoista ja lapsilähtöistä ohjaustyyliä eniten ensimmäisen luokan keväällä. Tulokset antavat uutta tietoa pystyvyysuskomusten merkityksestä opettajan ohjaustyylien kannalta. Opettajien pystyvyysuskomuksiin tulee kiinnittää huomiota, kun arvioidaan opetuksen laatua määrittäviä tekijöitä.fi
dc.format.extent55
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofi
dc.subject.otherpystyvyysuskomukset
dc.subject.otherohjaustyyli
dc.titleOpettajan pystyvyysuskomusten yhteys ohjaustyyleihin 1. luokalla
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202005263455
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden ja psykologian tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Education and Psychologyen
dc.contributor.laitosOpettajankoulutuslaitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Teacher Educationen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineLuokanopettajakoulutusfi
dc.contributor.oppiaineTeacher Educationen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi103
dc.subject.ysoalkuopetus
dc.subject.ysoopettajat
dc.subject.ysoluokanopettajat
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot