University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Pro gradu -tutkielmat > View Item

Opettajan ohjaustyylin yhteys 1. luokan oppilaiden fysiologiseen stressiin

Thumbnail
View/Open
307.2Kb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Anttila, Tiina |
Ettanen, Julia
Date
2020
Discipline
LuokanopettajakoulutusTeacher Education
Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.

 
Tässä tutkimuksessa tarkasteltiin opettajan ohjaustyylin yhteyttä ensimmäisellä luokalla olevien oppilaiden fysiologiseen stressiin. Tutkimuksen aineisto kerättiin osana Jyväskylän yliopiston Teacher and Student Stress and Interaction in Classroom (TESSI) -hanketta vuosina 2017-2022. Tutkimukseen osallistui 53 ensimmäisen luokan opettajaa ja 277 oppilasta. Stressiä mitattiin oppilaiden kortisoliarvojen avulla. Oppilailta kerättiin sylkinäytteitä kuusi kertaa koulupäivän aikana. Ohjaustyyliä arvioitiin Early Childhood Classroom Observation Measure (ECCOM) -havainnointimenetelmän avulla. Oppilaiden välisiä kortisoliarvojen muutoksia tutkittiin parittaisen t-testin avulla. Opettajan ohjaustyylin yhteyttä oppilaiden kortisoliarvoihin selvitettiin puolestaan korrelaatiokertoimien avulla. Tulokset osoittivat, että oppilaiden kortisoliarvoissa tapahtui muutosta aamupäivän ja iltapäivän mittauskertojen välillä. Oppilaiden kortisoliarvot olivat aamupäivällä korkeammat kuin koulupäivän päättyessä. Lisäksi tulokset osoittivat, että mitä vähemmän lapsilähtöistä ohjaustyyliä opettaja käytti, sitä korkeammat kortisoliarvot oppilailla oli iltapäivällä. Puolestaan, mitä enemmän opettajajohtoista ohjaustyyliä opettaja käytti, sitä korkeammat oppilaiden kortisoliarvot olivat iltapäivällä. Tämän tutkimuksen tulokset toivat uutta tietoa ohjaustyylin yhteydestä oppilaiden fysiologiseen stressiin. Opettajankoulutuksessa olisi tärkeää tuoda esille eri ohjaustyylejä sekä niiden merkitystä oppimisen ja hyvinvoinnin kannalta. Opettajien tulisikin pystyä reflektoimaan omaa toimintaansa luokassa, jotta opetus- ja ohjauskäytänteet tukisivat oppilaiden hyvinvointia ja vähentäisi heidän stressiään kouluarjessa. ...
Keywords
ohjaustyyli kortisoli ensimmäisen luokan oppilas alkuopetus oppilaat stressi opettajat
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202006084006

Metadata
Show full item record
Collections
  • Pro gradu -tutkielmat [23352]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • Ensimmäisen luokan oppilaiden ajatuksia empatiasta ja alkuopettajien näkemyksiä empatiakasvatuksesta 

    Heiska, Veera; Soikkeli, Mari (2020)
    Empatian ja yleisesti tunnetaitojen merkitys on tiedostettu aiemmin, mutta niitä on vasta hiljattain tuotu näkyvämmin esiin koulukontekstissa ja yleisessä keskustelussa. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, millaisia ...
  • Opettajan antama palaute ja sen taustalla vaikuttava opettajan stressi ensimmäisen luokan oppitunneilla 

    Lukinmaa, Meeri; Mulari, Hanna (2021)
    Pro gradu tutkielmassamme ‘Opettajan antama palaute ja taustalla vaikuttava stressi ensimmäisen luokan oppitunneilla’ tarkastellaan vähän, keskimääräisesti ja paljon stressaantuneiden opettajien antamaa suullista palautetta ...
  • ”Kyllä sinustaki yhen burnoutin jälkeen hyvä opettaja tullee!” : psyykkisesti oireilevan oppilaan opettajan työhyvinvointi ja työssä jaksaminen 

    Hartikainen, Anna; Kuvaja, Juulia (2022)
    Tutkimuksen tarkoituksena oli antaa tietoa luokan- ja erityisluokanopettajien kokemuksista psyykkisesti oireilevien oppilaiden kanssa työskentelystä ja sen vaikutuksiin liittyen. Tutkimuksessa selvitettiin opettajien ...
  • Opettajan ennakko-odotusten vastainen oppilaan vastaus : kysymys-vastaus-palaute -ketjut ensimmäisen luokan äidinkielen tunneilla 

    Laiho, Saara; Loponen, Jutta (2021)
    Tässä tutkimuksessa tarkasteltiin opettajan ja oppilaan välisiä kysymys-vastaus-palaute -ketjuja eli IRF-ketjuja ensimmäisen luokan äidinkielen oppitunneilla. Tutkimuksessa tarkastelun kohteena oli erityisesti IRF-ketjun ...
  • Opettajan pystyvyysuskomusten yhteys ohjaustyyleihin 1. luokalla 

    Peura, Kaisu (2020)
    Tutkimuksessa tarkasteltiin opettajan minäpystyvyyden ja luokkahuonevuorovaikutuksen teorioiden viitekehyksessä 1. luokan opettajan pystyvyysuskomusten ja ohjaustyylien välistä yhteyttä. Samalla tarkasteltiin pystyvyysuskomusten ...
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre