Opettajan ohjaustyylin yhteys oppilaiden matematiikan oppijaminäkäsityksen muutokseen 1. luokalla
Authors
Date
2022Access restrictions
The author has not given permission to make the work publicly available electronically. Therefore the material can be read only at the archival workstation at Jyväskylä University Library (https://kirjasto.jyu.fi/collections/archival-workstation).
Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Tässä tutkimuksessa tutkittiin opettajan ohjaustyylin ja oppilaiden matematiikan oppijaminäkäsityksen muutoksen välistä yhteyttä 1. luokalla. Lisäksi selvitettiin, oliko opettajan käyttämän ohjaustyylin yhteys erilainen tyttöjen ja poikien matematiikan oppijaminäkäsityksen muutokseen.
Tutkimus oli osa Teacher and Student Stress and Interaction in Classroom (TESSI) -tutkimushanketta, jonka 1. luokan aineisto kerättiin lukuvuonna 2017–2018. Tutkimusaineisto koostui oppilaiden matematiikan oppijaminäkäsitystä kartottaneista itsearvioinneista ja videoaineistosta, josta opettajan ohjaustyyliä analysoitiin Early Childhood Classroom Observation Measure (ECCOM) -havainnointimenetelmällä. Tutkimukseen osallistui 52 opettajaa ja 827 1. luokan oppilasta, joista 416 oli tyttöjä ja 411 poikia. Matematiikan oppijaminäkäsityksen muutosta tutkittiin Wilcoxon merkittyjen sijalukujen testillä ja Mann-Whitney U-testillä. Opettajan ohjaustyylin ja matematiikan oppijaminäkäsityksen muutoksen välistä yhteyttä tarkasteltiin Spearmanin järjestyskorrelaatio-kertoimilla.
Tulosten mukaan oppilaiden matematiikan oppijaminäkäsitys muuttui kielteisemmäksi 1. luokan aikana ja tyttöjen oppijaminäkäsitys heikkeni poikien oppijaminäkäsitystä enemmän. Opettajan ohjaustyyli ei kuitenkaan ollut tilastollisesti merkitsevästi yhteydessä havaittuihin muutoksiin. Tulokset vahvistavat aiempaa käsitystä oppijaminäkäsityksen kielteisestä muutoksesta koulun alkamisen jälkeen sekä antavat viitteitä ohjaustyylin ja oppijaminäkäsityksen välisistä yhteyksistä. Tulokset tukevat myös matematiikan oppijaminäkäsitystä vahvistavien ja heikentävien tekijöiden kartoittamisen tärkeyttä alkuopetuksessa.
...
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29105]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Luokanopettajan tunnetuki ja oppilaiden matematiikan oppijaminäkäsitys 2. ja 4. luokalla
Heikkinen, Emma; Muurimäki, Lotta (2022)Tutkimuksen tavoitteena oli tarkastella luokanopettajien tunnetukea ja oppilaiden matematiikan oppijaminäkäsitystä sekä näiden välistä yhteyttä 2. ja 4. luokalla. Tutkimus on osa Jyväskylän yliopiston Alkuportaat-tutkimushanketta ... -
Luokanopettajan oppiainekohtaisten pystyvyysuskomusten yhteys ohjausvuorovaikutuksen laatuun matematiikan ja äidinkielen opetuksessa 1. luokalla
Mäki, Johanna; Mäki, Juho (2023)Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää luokanopettajan oppiainekohtaisten pystyvyysuskomusten ja ohjausvuorovaikutuksen laadun eroja ja yhteyttä 1. luokan matematiikan ja äidinkielen opetuksessa. Luokanopettajan ... -
Luokanopettajien kokemuksia matemaattisesti hyvin edistyneiden oppilaiden opettamisesta alakoulun toisella luokalla
Korkealaakso, Elina; Posti, Pauliina (2021)Tutkimuksen tarkoituksena oli tutkia luokanopettajien kokemuksia matemaattisesti hyvin edistyneiden oppilaiden opettamisesta alakoulun toisella luokalla. Tutkimuksen kohteeksi valikoitui alakoulun toinen luokka, koska ... -
Psykososiaalisen hyvinvoinnin yhteys matematiikan oppijaminäkuvaan 2. luokalla
Kettunen, Niina (2022)Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää oppilaiden psykososiaalisen hyvinvoinnin yhteyttä matematiikan oppijaminäkuvaan perusopetuksen toisella luokalla. Lisäksi tarkasteltiin yhteydessä mahdollisesti ilmeneviä ... -
Opettajan antama palaute myönteisen ja kielteisen ilmapiirin oppitunneilla perusopetuksen ensimmäisellä luokalla
Karell, Hanna-Mari; Varis, Laura (2021)Tutkimuksessa tarkasteltiin opettajan antamaa palautetta myönteisen ja kielteisen ilmapiirin oppitunneilla. Tutkimuksen tehtävänä oli selvittää, minkälaista suullista palautetta opettaja antaa ensimmäisen luokan oppitunneilla ...