Esiopetuksen opettajien ja lasten kokemuksia varhaiskasvatuspäivän aikaisten siirtymien sujumisesta
Tässä tutkimuksessa tutkimme suomalaisten esiopetuksen opettajien sekä -oppilaiden kokemuksia varhaiskasvatuspäivän aikaisiin siirtymiin liittyen, sekä esiopetuksen opettajien hyödyntämiä pedagogisia ratkaisuja ja apukeinoja siirtymien helpottamiseksi.
Hyödynsimme tutkimuksessamme Jyväskylän yliopiston perhetutkimuskeskuksen keräämää DALFA-tutkimusprojektin (Daily life in transitions, children in multiple family forms) aineistoa (2015¬-2019). Aineisto muodostuu laadullisista esiopetuksen opettajien teemahaastatteluista ja määrällisestä esiope-tuksen oppilailta mobiilipäiväkirjan avulla kerätystä aineistosta, joista poimimme opettajien ja oppilaiden kokemuksia sekä opettajien hyödyntämiä apukeinoja siirtymiin liittyen. Käytämme aineiston analyysitapana aineistolähtöistä sisällönanalyysia.
Tutkimustuloksistamme nousi esille, että esiopetuksen opettajat kokevat siirtymien sujuvan pääsääntöisesti hyvin, mutta joidenkin lasten kohdalla siirtymät tuottavat haasteita. Haasteita aiheuttaviksi tekijöiksi mainittiin omaa tahtoa vastaan toimiminen, vallankäyttö, toiminnanohjaus sekä muuttuva lapsuus. Siirtymiä helpottaakseen opettajien hyödyntämät apukeinot perustuivat ennustettavuuden, selkeyden ja positiivisten kokemusten lisäämiseen. Myös lapset olivat pääsääntöisesti tyytyväisiä ja iloisia varhaiskasvatuspäivän aikana, mutta noin 20 prosenttia lapsista koki erinäisiä haasteita ja ikävän tuntemuksia erilaisissa toiminnoissa ja siirtymissä päivän aikana.
Tuloksista nousi esille, että sekä esiopetuksen opettajilta että -oppilailta kerätyn aineiston mukaan siirtymien haasteet kohdentuvat tiettyjen lasten kohdalle. Opettajien kokemille haasteille yhteisenä tekijänä toimi sosioemo-tionaaliset taidot.
...
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Kandidaatintutkielmat [5358]
License
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Lapsen siirtymä esiopetuksen toimintakulttuuriin : lasten näkemyksiä esiopetuksesta ja esikoululaisuudesta
Holopainen, Katri (2011)Holopainen, Katri. 2011. LAPSEN SIIRTYMÄ ESIOPETUKSEN TOIMINTAKULTTUURIIN. Lasten näkemyksiä esiopetuksesta ja esikoululaisuudesta. Varhaiskasvatustieteen pro gradu –tutkielma, Jyväskylän yliopisto, Kasvatustieteiden ... -
”Eipä olla koskaan istuttu katsomuskasvatuksesta keskustelemassa kahvipöydässä” : katsomuskasvatus esiopetuksen opettajien kokemana
Rantanen, Aurora; Reinikainen, Viivi (2019)Tarkastelimme tutkimuksessamme esiopetuksen opettajien kokemuksia uusimpien opetussuunnitelmien ja ohjeistusten mukaisesta katsomuskasvatuksesta. Tutkimuksemme antoi lisää tietoa katsomuskasvatuksen käytännön toteutuksesta, ... -
Kaksivuotisen esiopetuksen kokeilun opettajien käsityksiä viisivuotiaiden lasten esiopetuksen ja varhaiskasvatuksen eroista
Muhonen, Heli; Saranko, Lotta; Sulkanen, Mimmu; Alasuutari, Maarit; Lerkkanen, Marja-Kristiina (Suomen varhaiskasvatus ry, 2024)We examined the extent to which the teachers of the national two-year pre-primary education trial see differences between the early childhood education and care (ECEC) and pre-primary education of five-year-old children. ... -
Varhaiskasvatuksen opettajien ajankäyttö kaksivuotisessa esiopetuksen kokeilussa lasten matemaattisten taitojen tukemiseen
Blomberg, Katja (2024)Lapsen matemaattisten taitojen perusta rakentuu jo ennen kouluikää (Putkonen, 2016). Eri tutkimusten mukaan lasten matemaattisten taitojen heikkeneminen on ollut nähtävillä usean vuoden ajan (Holm, 2024). Onnistunut ... -
Monikielisyys esi- ja alkuopetuksessa : opettajien kokemuksia ja käytänteitä monikielisyyden tukemisesta
Nevala, Veera (2022)Monikielisyys koskettaa yhä useampaa opetusryhmää jollain tasolla, esimerkiksi opetuksen luonteen tai lasten eri äidinkielten kautta. Aiemmat tutkimukset ovat osoittaneet, että mitä varhaimmin eri kieliin tutustuminen ...