Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorPeltoperä, Kaisu
dc.contributor.authorKuningas, Sara
dc.date.accessioned2020-05-20T11:47:37Z
dc.date.available2020-05-20T11:47:37Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/69119
dc.description.abstractAlle 3-vuotiaiden lasten päivähoito herättää keskustelua. Eriäviä mielipiteitä syntyy muun muassa siitä, tarvitaanko pienten lasten ryhmään varhaiskasvatuksen opettajaa. Alle 3-vuotiaiden lasten varhaiskasvatus nähdään hyvin pitkälti perushoidollisena. Perushoitoon sisältyviä pedagogisia näkökulmia ei kuitenkaan aina osata havaita tai sanoittaa. Tämän tutkimuksen tarkoituksena on tuoda esiin perushoitoon liittyvää pedagogiikkaa kuvaamalla varhaiskasvatuksen opettajien toteuttamaa unipedagogiikkaa alle 3-vuotiaiden lasten päiväkotiryhmissä. Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Tutkimusaineisto kerättiin haastattelemalla neljää alle 3-vuotiaiden päiväkotiryhmässä työskentelevää varhaiskasvatuksen opettajaa. Aineiston analyysimenetelmänä hyödynnettiin teoriaohjaavaa sisällönanalyysia. Aineiston pohjalta luotiin viisi unipedagogiikkaa kuvaavaa luokkaa, jotka ovat turvallisuuden tunteen luominen & hyvinvoinnista huolehtiminen, taitojen harjoittelemisen mahdollistaminen, yksilöllisyys, toimivan, turvallisen & unille sopivan ympäristön rakentaminen sekä vanhempien kanssa tehtävä yhteistyö. Tutkimustuloksissa korostuu se, että pedagogiikan rakentuminen on kokonaisuus. Pedagogisia toimintoja on mahdotonta erottaa koskemaan vain tiettyä osaa päivästä. Tutkimustulosten perusteella onkin selvää, että myös perushoidollisiin tilanteisiin, kuten päiväuniin on liitettävissä erilaisia pedagogisesti perusteltavissa olevia toimintatapoja.fi
dc.format.extent50
dc.language.isofi
dc.subject.otheralle 3-vuotiaiden varhaiskasvatus
dc.subject.otherperushoito
dc.subject.otherunipedagogiikka
dc.titleVarhaiskasvatuksen opettajien toteuttama unipedagogiikka alle 3-vuotiaiden päiväkotiryhmissä
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202005203372
dc.type.ontasotBachelor's thesisen
dc.type.ontasotKandidaatintyöfi
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden ja psykologian tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Education and Psychologyen
dc.contributor.laitosKasvatustieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Educationen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineVarhaiskasvatusfi
dc.contributor.oppiaineEarly Childhood Educationen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.contributor.oppiainekoodi104
dc.subject.ysovarhaiskasvatus
dc.subject.ysopäiväkodit
dc.subject.ysopäivähoito
dc.subject.ysopäiväunet


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot