Varhaiskasvatuksen opettajien toteuttama unipedagogiikka alle 3-vuotiaiden päiväkotiryhmissä
Alle 3-vuotiaiden lasten päivähoito herättää keskustelua. Eriäviä mielipiteitä syntyy muun muassa siitä, tarvitaanko pienten lasten ryhmään varhaiskasvatuksen opettajaa. Alle 3-vuotiaiden lasten varhaiskasvatus nähdään hyvin pitkälti perushoidollisena. Perushoitoon sisältyviä pedagogisia näkökulmia ei kuitenkaan aina osata havaita tai sanoittaa. Tämän tutkimuksen tarkoituksena on tuoda esiin perushoitoon liittyvää pedagogiikkaa kuvaamalla varhaiskasvatuksen opettajien toteuttamaa unipedagogiikkaa alle 3-vuotiaiden lasten päiväkotiryhmissä. Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Tutkimusaineisto kerättiin haastattelemalla neljää alle 3-vuotiaiden päiväkotiryhmässä työskentelevää varhaiskasvatuksen opettajaa. Aineiston analyysimenetelmänä hyödynnettiin teoriaohjaavaa sisällönanalyysia. Aineiston pohjalta luotiin viisi unipedagogiikkaa kuvaavaa luokkaa, jotka ovat turvallisuuden tunteen luominen & hyvinvoinnista huolehtiminen, taitojen harjoittelemisen mahdollistaminen, yksilöllisyys, toimivan, turvallisen & unille sopivan ympäristön rakentaminen sekä vanhempien kanssa tehtävä yhteistyö. Tutkimustuloksissa korostuu se, että pedagogiikan rakentuminen on kokonaisuus. Pedagogisia toimintoja on mahdotonta erottaa koskemaan vain tiettyä osaa päivästä. Tutkimustulosten perusteella onkin selvää, että myös perushoidollisiin tilanteisiin, kuten päiväuniin on liitettävissä erilaisia pedagogisesti perusteltavissa olevia toimintatapoja.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [5358]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Varhaiskasvatuksen opettajien kokemuksia kirjallisuuskasvatuksen toteuttamisesta 0-6-vuotiaiden päiväkotiryhmissä
Nenonen, Julia; Lokka, Venla (2021)Tämän tutkimuksen päätavoitteena oli selvittää varhaiskasvatuksen opettajien kokemuksia liittyen kirjallisuuskasvatuksen toteuttamiseen, merkityksiin ja haasteisiin varhaiskasvatuksessa. Tutkimuksen tarkoituksena oli antaa ... -
Varhaiskasvatuksen opettajien kokemuksia pedagogisesta suunnittelusta alle 3-vuotiaiden lasten päiväkotiryhmissä
Jokela, Tessa (2022)Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää varhaiskasvatuksen opettajien kokemuksia pedagogisesta suunnittelusta alle 3-vuotiaiden lasten päiväkotiryhmissä. Tutkimuksella on haluttu tehdä näkyväksi sitä, miten ja ... -
Psykososiaalisen työympäristön yhteys varhaiskasvatuksen laatuun varhaiskasvatuksen opettajien näkökulmasta
Mustalahti, Laura; Moisio, Hennariina (2020)Tässä tutkielmassa tarkastellaan psykososiaalisen työympäristön yhteyttä varhaiskasvatuksen laatuun varhaiskasvatuksen opettajien näkökulmasta. Tutkielmamme keskittyy varhaiskasvatuksen työoloihin ja laatuun. Tutkimus ... -
Suunniteltua ja spontaania toimintaa : vuorohoidon pedagogiikka varhaiskasvatuksen työntekijöiden näkökulmasta
Lehmonen, Soile; Viitanen, Maarit (2021)Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, miten varhaiskasvatuksen vuorohoidossa suunnitellaan ja toteutetaan pedagogista toimintaa. Pedagogiikalla tarkoitetaan tavoitteellista ja suunnitelmallista toimintaa lasten ... -
Varhaiskasvatusikäisten lasten seksuaalisuus ja seksuaalikasvatus varhaiskasvatuksen ammattilaisten sanoittamana
Hautsalo, Jasmin (2022)Varhaiskasvatusikäisten lasten seksuaalisuudesta ja seksuaalikasvatuksesta on tehty melko vähän tutkimusta sekä Suomessa että kansainvälisesti. Tämän tutkimuksen tavoitteena on syventää ymmärrystä varhaiskasvatusikäisten ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.