University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Kandidaatintutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Kandidaatintutkielmat > View Item

Varhaiskasvatuksen opettajien toteuttama unipedagogiikka alle 3-vuotiaiden päiväkotiryhmissä

Thumbnail
View/Open
282.6Kb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Kuningas, Sara
Date
2020
Discipline
VarhaiskasvatusEarly Childhood Education
Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.

 
Alle 3-vuotiaiden lasten päivähoito herättää keskustelua. Eriäviä mielipiteitä syntyy muun muassa siitä, tarvitaanko pienten lasten ryhmään varhaiskasvatuksen opettajaa. Alle 3-vuotiaiden lasten varhaiskasvatus nähdään hyvin pitkälti perushoidollisena. Perushoitoon sisältyviä pedagogisia näkökulmia ei kuitenkaan aina osata havaita tai sanoittaa. Tämän tutkimuksen tarkoituksena on tuoda esiin perushoitoon liittyvää pedagogiikkaa kuvaamalla varhaiskasvatuksen opettajien toteuttamaa unipedagogiikkaa alle 3-vuotiaiden lasten päiväkotiryhmissä. Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Tutkimusaineisto kerättiin haastattelemalla neljää alle 3-vuotiaiden päiväkotiryhmässä työskentelevää varhaiskasvatuksen opettajaa. Aineiston analyysimenetelmänä hyödynnettiin teoriaohjaavaa sisällönanalyysia. Aineiston pohjalta luotiin viisi unipedagogiikkaa kuvaavaa luokkaa, jotka ovat turvallisuuden tunteen luominen & hyvinvoinnista huolehtiminen, taitojen harjoittelemisen mahdollistaminen, yksilöllisyys, toimivan, turvallisen & unille sopivan ympäristön rakentaminen sekä vanhempien kanssa tehtävä yhteistyö. Tutkimustuloksissa korostuu se, että pedagogiikan rakentuminen on kokonaisuus. Pedagogisia toimintoja on mahdotonta erottaa koskemaan vain tiettyä osaa päivästä. Tutkimustulosten perusteella onkin selvää, että myös perushoidollisiin tilanteisiin, kuten päiväuniin on liitettävissä erilaisia pedagogisesti perusteltavissa olevia toimintatapoja. ...
Keywords
alle 3-vuotiaiden varhaiskasvatus perushoito unipedagogiikka varhaiskasvatus päiväkodit päivähoito päiväunet
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202005203372

Metadata
Show full item record
Collections
  • Kandidaatintutkielmat [4034]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • Psykososiaalisen työympäristön yhteys varhaiskasvatuksen laatuun varhaiskasvatuksen opettajien näkökulmasta 

    Mustalahti, Laura; Moisio, Hennariina (2020)
    Tässä tutkielmassa tarkastellaan psykososiaalisen työympäristön yhteyttä varhaiskasvatuksen laatuun varhaiskasvatuksen opettajien näkökulmasta. Tutkielmamme keskittyy varhaiskasvatuksen työoloihin ja laatuun. Tutkimus ...
  • Suunniteltua ja spontaania toimintaa : vuorohoidon pedagogiikka varhaiskasvatuksen työntekijöiden näkökulmasta 

    Lehmonen, Soile; Viitanen, Maarit (2021)
    Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, miten varhaiskasvatuksen vuorohoidossa suunnitellaan ja toteutetaan pedagogista toimintaa. Pedagogiikalla tarkoitetaan tavoitteellista ja suunnitelmallista toimintaa lasten ...
  • Varhaiskasvatusikäisten lasten seksuaalisuus ja seksuaalikasvatus varhaiskasvatuksen ammattilaisten sanoittamana 

    Hautsalo, Jasmin (2022)
    Varhaiskasvatusikäisten lasten seksuaalisuudesta ja seksuaalikasvatuksesta on tehty melko vähän tutkimusta sekä Suomessa että kansainvälisesti. Tämän tutkimuksen tavoitteena on syventää ymmärrystä varhaiskasvatusikäisten ...
  • Varhaiskasvatuksen opettajien kokemuksia kirjallisuuskasvatuksen toteuttamisesta 0-6-vuotiaiden päiväkotiryhmissä 

    Nenonen, Julia; Lokka, Venla (2021)
    Tämän tutkimuksen päätavoitteena oli selvittää varhaiskasvatuksen opettajien kokemuksia liittyen kirjallisuuskasvatuksen toteuttamiseen, merkityksiin ja haasteisiin varhaiskasvatuksessa. Tutkimuksen tarkoituksena oli antaa ...
  • "Lapseni kertoi, että tuntuu hyvältä olla juuri sellainen lapsi, kun on" : 5-7-vuotiaiden lasten huoltajien ja varhaiskasvatuksen opettajien käsityksiä lasten itsetunnon vahvistamisesta 

    Tyynelä, Annika; Mäkinen, Minna (2021)
    Laadullinen tutkimuksemme kertoo 5–7-vuotiaiden lasten huoltajien ja varhaiskasvatuksen opettajien käsityksistä lasten itsetunnon vahvistamisesta. Tarkastelimme huoltajien ja varhaiskasvatuksen opettajien käsitysten eroja ...
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre