dc.contributor.advisor | Peltoperä, Kaisu | |
dc.contributor.author | Kuningas, Sara | |
dc.date.accessioned | 2020-05-20T11:47:37Z | |
dc.date.available | 2020-05-20T11:47:37Z | |
dc.date.issued | 2020 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/69119 | |
dc.description.abstract | Alle 3-vuotiaiden lasten päivähoito herättää keskustelua. Eriäviä mielipiteitä syntyy muun muassa siitä, tarvitaanko pienten lasten ryhmään varhaiskasvatuksen opettajaa. Alle 3-vuotiaiden lasten varhaiskasvatus nähdään hyvin pitkälti perushoidollisena. Perushoitoon sisältyviä pedagogisia näkökulmia ei kuitenkaan aina osata havaita tai sanoittaa. Tämän tutkimuksen tarkoituksena on tuoda esiin perushoitoon liittyvää pedagogiikkaa kuvaamalla varhaiskasvatuksen opettajien toteuttamaa unipedagogiikkaa alle 3-vuotiaiden lasten päiväkotiryhmissä. Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Tutkimusaineisto kerättiin haastattelemalla neljää alle 3-vuotiaiden päiväkotiryhmässä työskentelevää varhaiskasvatuksen opettajaa. Aineiston analyysimenetelmänä hyödynnettiin teoriaohjaavaa sisällönanalyysia. Aineiston pohjalta luotiin viisi unipedagogiikkaa kuvaavaa luokkaa, jotka ovat turvallisuuden tunteen luominen & hyvinvoinnista huolehtiminen, taitojen harjoittelemisen mahdollistaminen, yksilöllisyys, toimivan, turvallisen & unille sopivan ympäristön rakentaminen sekä vanhempien kanssa tehtävä yhteistyö. Tutkimustuloksissa korostuu se, että pedagogiikan rakentuminen on kokonaisuus. Pedagogisia toimintoja on mahdotonta erottaa koskemaan vain tiettyä osaa päivästä. Tutkimustulosten perusteella onkin selvää, että myös perushoidollisiin tilanteisiin, kuten päiväuniin on liitettävissä erilaisia pedagogisesti perusteltavissa olevia toimintatapoja. | fi |
dc.format.extent | 50 | |
dc.language.iso | fi | |
dc.rights | In Copyright | en |
dc.subject.other | alle 3-vuotiaiden varhaiskasvatus | |
dc.subject.other | perushoito | |
dc.subject.other | unipedagogiikka | |
dc.title | Varhaiskasvatuksen opettajien toteuttama unipedagogiikka alle 3-vuotiaiden päiväkotiryhmissä | |
dc.type | bachelor thesis | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-202005203372 | |
dc.type.ontasot | Bachelor's thesis | en |
dc.type.ontasot | Kandidaatintyö | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Education and Psychology | en |
dc.contributor.laitos | Kasvatustieteiden laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Education | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.oppiaine | Varhaiskasvatus | fi |
dc.contributor.oppiaine | Early Childhood Education | en |
dc.type.coar | http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f | |
dc.type.publication | bachelorThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 104 | |
dc.subject.yso | varhaiskasvatus | |
dc.subject.yso | päiväkodit | |
dc.subject.yso | päivähoito | |
dc.subject.yso | päiväunet | |
dc.rights.url | https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/ | |