Esiopetuksesta alkuopetukseen : siirtymä ja perheen arki vanhempien kokemana
Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää vanhempien kokemuksia lapsensa siirtymästä esiopetuksesta alkuopetukseen sekä sitä, millaisia merkittäviä muutoksia perheen arjessa tapahtui vanhempien kertomana. Koulunaloitus koskettaa useita lapsiperheitä vuosittain, mutta vanhempien näkökulmasta tätä aihetta on tutkittu melko vähän. Tutkimuksesta saadun tiedon avulla pystytään selvittämään siirtymän merkitystä vanhemmille sekä vanhempien kokemuksia koulunaloituksen merkityksestä perheen arkeen.
Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena ja kokemusten tutkimisessa hyödynnettiin fenomenologista lähestymistapaa. Aineisto kerättiin kesällä ja syksyllä 2019 puolistrukturoidulla teemahaastattelulla, jonka tukena käytettiin photovoice -menetelmää. Tutkimukseen haastateltiin yhteensä kahdeksan vanhempaa, joiden esikoislapsi aloitti peruskoulun ensimmäisellä luokalla syksyllä 2018. Haastattelut analysoitiin temaattista analyysia käyttäen.
Tutkimuksen tulokset osoittivat, että vanhempien kokemuksen mukaan siirtymävaihetta tukevat toimiva kasvatusyhteistyö ja lapsen hyvinvoinnista huolehtiminen. Siirtymää puolestaan haastavat uudenlainen arki sekä vanhempien huoli lapsesta. Vanhemmat kertoivat, että koulunaloituksen jälkeen perheen arjen merkitykselliset muutokset liittyivät työn ja perheen yhdistämiseen, vanhempien vastuuseen, perheen yhteiseen aikaan sekä kasvatusyhteistyöhön koulun kanssa.
Tulosten pohjalta voidaan päätellä, että koulunaloitus on vanhemmille ja koko perheelle merkittävä elämänvaihe, johon liittyy paljon iloa, jännitystä ja huolta. Perheiden arkea rytmittävät rutiinit ja aikataulut, mutta vanhemmat pyrkivät järjestämään perheelle yhteistä aikaa ja olemaan läsnä lapselle tässä tärkeäksi koetussa elämänvaiheessa.
...
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29743]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Esi- ja alkuopettajien näkemyksiä lasta koskevien tietojen siirrosta esiopetuksesta alkuopetukseen
Bedretdin, Filiz (2020)Vuosittain lapsen esiopetusvuoden lopussa esiopettajat siirtävät lapsista tietoja alkuopetuksen puolelle mahdollistaakseen jatkumon lapsen oppimiseen. Tässä tutkimuksessa tarkastellaan esi- ja alkuopettajien näkemyksiä ... -
Lapsen siirtymä esiopetuksesta alkuopetukseen : esiopetuksen opettajien kokemuksia siirtymäyhteistyöstä luokanopettajien kanssa
Vesikko, Kiia-Lotta; Liikala, Vilma (2020)Tutkimuksemme tavoitteena oli selvittää esiopetuksen opettajien kokemuksia yhteistyöstä luokanopettajien kanssa lasten siirtyessä esiopetuksesta alkuopetukseen. Tutkimuksessa selvitettiin esiopetuksen opettajien ja ... -
Siirtymä esiopetuksesta alkuopetukseen : opettajien antamia käsityksiä
Kiviluoma, Jere (2019)Tässä tutkielmassa tarkastelen, millaisia käsityksiä lastentarhanopettajilla sekä luokanopettajilla on lasten koulusiirtymästä esiopetuksesta alkuopetukseen. Opettajat ovat tiiviisti vaikuttamassa siirtymän toteutukseen, ... -
"Se päiväkodin aloitus meni tosi paljon paremmin, kun mitä mä luulin ja oletin. Et varmaan suurin syy oli ne hoitajat, miten mukavia ne oli" : vanhempien kokemuksia pienten lasten varhaiskasvatuksen aloituksesta
Koskela, Laura; Koivu, Eveliina (2019)Laadullinen tutkimuksemme käsittelee vanhempien kokemuksia pienten lasten aloittaessa päiväkodissa. Tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, mitkä tekijät päiväkodin henkilökunnan toiminnassa lisäsivät ja vähensivät ... -
Vanhempien kokemuksia yhteistyöstä arviointikeskusteluissa
Hassinen, Eveliina (2021)Tämän pro gradu -tutkielman tarkoituksena on selvittää, millaisia kokemuksia vanhemmilla on yhteistyöstä koulun kanssa arviointikeskusteluissa. Tutkimuksessa halutaan selvittää, mitä sisältöjä keskusteluissa on ja millaisina ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.