University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Pro gradu -tutkielmat > View Item

Siirtymä esiopetuksesta alkuopetukseen : opettajien antamia käsityksiä

Thumbnail
View/Open
883.2 Kb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Kiviluoma, Jere
Date
2019
Discipline
LuokanopettajakoulutusTeacher Education
Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.

 
Tässä tutkielmassa tarkastelen, millaisia käsityksiä lastentarhanopettajilla sekä luokanopettajilla on lasten koulusiirtymästä esiopetuksesta alkuopetukseen. Opettajat ovat tiiviisti vaikuttamassa siirtymän toteutukseen, joten tutkimukseni näkökulma on varsin omakohtainen tulevana esi- ja alkuopettajana. Tutkielmani tulokset tulevat hyödyntämään kentällä varhaiskasvatuksen opettajia ja luokanopettajia, sekä muita siirtymässä mukana olevia asiantuntijoita. Lisäksi tutkielman tuloksia tulisi tarkastella myös kehitettäessä opettajankoulutuksen sisältöjä. Tutkimukseni on laadullinen ja tutkimusotteeltaan fenomenografinen. Aineistoni on kerätty yksilöhaastatteluin syksyllä 2017 ja haastatteluja on täydennetty keväällä 2019. Yhteensä aineisto koostuu 14 lastentarhanopettajan (3) ja luokanopettajan (11) haastattelusta. Analysoin haastattelut fenomenografisen analyysin mukaan muodostaen analyysin lopuksi kuvauskategoria-avaruuden. Opettajien käsityksissä keskeisiksi tekijöiksi siirtymässä muodostuivat tutustumiskäynnit, tiedonsiirto sekä toteutettava yhteistyö. Yhteistyö koettiin runsaana ja joustavana esi- ja alkuopetuksen sijaitessa fyysisesti lähekkäin. Lapsen huomioiminen siirtymässä näyttäytyi pinnallisena tai se jäi kokonaan uupumaan. Opettajien puheissa nousi esiin myös tietämättömyys siirtymää ohjaavien opetussuunnitelmien sisällöistä. Moniammatillisen yhteistyön rakentuminen nähtiin osana siirtymää ja sen koettiin muodostuvan lapsen tarpeiden pohjalta. Yhteistyö nähdään osana siirtymää, joten oppiainerajat ylittävän yhteistyön tuominen osaksi koulutusta on tarpeellista. Opettajien tietämättömyys toimintaa ohjaavia opetussuunnitelmia kohtaan aiheuttaa sen, että siirtymä toteutetaan pohjautuen opettajan omiin käsityksiin siirtymästä. Lapsen huomioimisen siirtymässä ollessa pinnallista, sen tuominen osaksi tulevaisuuden opettajuutta on tarpeellista. ...
Keywords
siirtymä fenomenografia esiopetus alkuopetus siirtymävaihe
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201906143202

Metadata
Show full item record
Collections
  • Pro gradu -tutkielmat [24542]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • Lapsen siirtymä esiopetuksesta alkuopetukseen : esiopetuksen opettajien kokemuksia siirtymäyhteistyöstä luokanopettajien kanssa 

    Vesikko, Kiia-Lotta; Liikala, Vilma (2020)
    Tutkimuksemme tavoitteena oli selvittää esiopetuksen opettajien kokemuksia yhteistyöstä luokanopettajien kanssa lasten siirtyessä esiopetuksesta alkuopetukseen. Tutkimuksessa selvitettiin esiopetuksen opettajien ja ...
  • Opettajien välinen yhteistyö lapsen siirtyessä esiopetuksesta alkuopetukseen 

    Leppä, Eveliina (2021)
    Siirtyminen esiopetuksesta alkuopetukseen on merkittävä askel lapsen koulupolulla. Opettajien välinen yhteistyö on suuressa roolissa siirtymässä, sillä sen avulla valmistellaan lapselle sujuvaa siirtymää. Tämän tutkimuksen ...
  • Esi- ja alkuopettajien näkemyksiä lasta koskevien tietojen siirrosta esiopetuksesta alkuopetukseen 

    Bedretdin, Filiz (2020)
    Vuosittain lapsen esiopetusvuoden lopussa esiopettajat siirtävät lapsista tietoja alkuopetuksen puolelle mahdollistaakseen jatkumon lapsen oppimiseen. Tässä tutkimuksessa tarkastellaan esi- ja alkuopettajien näkemyksiä ...
  • Metsäesiopetuksesta ensimmäiselle luokalle : lasten käsityksiä oppimisympäristöistä 

    Ankelo, Viivi; Heikonen, Reetta (2022)
    Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millaisia käsityksiä metsäesiopetukseen osallistuneilla lapsilla on esi- ja alkuopetuksen siirtymävaiheessa kahdesta kokemastaan oppimisympäristöstä. Tutkimuksen teoreettisessa ...
  • Esiopetus luokanopettajan silmin : tutkimus Alahärmän kunnan esiopetuksen onnistumisesta, sen merkityksestä sekä lasten kouluvalmiudesta ja siirtymisestä esiopetuksesta alkuopetukseen 

    Perämäki, Johanna (2001)
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre