Esi- ja alkuopettajien näkemyksiä lasta koskevien tietojen siirrosta esiopetuksesta alkuopetukseen
Authors
Date
2020Access restrictions
The author has not given permission to make the work publicly available electronically. Therefore the material can be read only at the archival workstation at Jyväskylä University Library (https://kirjasto.jyu.fi/en/workspaces/facilities).
Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Vuosittain lapsen esiopetusvuoden lopussa esiopettajat siirtävät lapsista tietoja alkuopetuksen puolelle mahdollistaakseen jatkumon lapsen oppimiseen. Tässä tutkimuksessa tarkastellaan esi- ja alkuopettajien näkemyksiä esi- ja alkuopetuksen yhteistyössä toteutuvasta lasta koskevien tietojen siirrosta, tiedon siirron toteutumisesta sekä tiedon siirron haasteista ja kehittämisideoista. Tutkimuksen teoreettinen osuus esittelee esi- ja alkuopetuksen rakenteita ja opetussuunnitelmia, yhteistyön merkitystä esi- ja alkuopetuksessa, tiedon siirtymisen toteutumista sekä lapsen esiopetuksen oppimissuunnitelmaa. Tutkimukseni on laadullinen tutkimus, joka toteutettiin puolistrukturoituina yksilöhaastatteluina pääkaupunkiseudun kahdeksalle esi- ja alkuopettajalle ja aineisto analysoitiin sisällönanalyysia hyödyntäen. Haastattelukysymykset liittyivät lasten tietojen siirron toteutumiseen, lapsen esiopetussuunnitelma lomakkeen tarkasteluun sekä oleellisten siirrettävien tietojen kartoittamiseen. Tulosten mukaan esi- ja alkuopettajat kokivat tietojen siirron olevan tärkeä tekijä, jolla mahdollistetaan lapsen oppimisen jatkumo esiopetuksesta alkuopetukseen. Esi- ja alkuopettajat mielsivät palaverin, jossa lapsia koskevia tietoja siirretään, toteutuvan liian aikaisin keväällä. Myöhemmin keväällä toteutuva tiedonsiirto mahdollistaisi sen, että koulu saisi esioppilaista ajankohtaisemman näkemyksen. Tulosten mukaan lasta koskevien tietojen siirtämisessä hyödynnettävät lomakkeet eroavat kaupunkien välillä. Opettajat kokivat lomakkeiden toistoisuuden työläänä paikkakunnasta riippumatta. Lapsen ja huoltajien osallisuus nähtiin vähäisenä tai lähes olemattomana, mutta moniammatillinen yhteistyö koettiin tärkeäksi osaksi tietojen siirtoa.
...
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29626]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Lapsen siirtymä esiopetuksesta alkuopetukseen : esiopetuksen opettajien kokemuksia siirtymäyhteistyöstä luokanopettajien kanssa
Vesikko, Kiia-Lotta; Liikala, Vilma (2020)Tutkimuksemme tavoitteena oli selvittää esiopetuksen opettajien kokemuksia yhteistyöstä luokanopettajien kanssa lasten siirtyessä esiopetuksesta alkuopetukseen. Tutkimuksessa selvitettiin esiopetuksen opettajien ja ... -
Siirtymä esiopetuksesta alkuopetukseen : opettajien antamia käsityksiä
Kiviluoma, Jere (2019)Tässä tutkielmassa tarkastelen, millaisia käsityksiä lastentarhanopettajilla sekä luokanopettajilla on lasten koulusiirtymästä esiopetuksesta alkuopetukseen. Opettajat ovat tiiviisti vaikuttamassa siirtymän toteutukseen, ... -
Esi- ja alkuopettajien näkemyksiä lukemaan opettamisesta pohjoissaamen kielellä
Kotavuopio, Laura (2019)Tässä tutkimuksessa selvitettiin mitä lukemaanopettamismenetelmiä ja oppimateriaaleja Suomessa ja Norjassa toimivat pohjoissaamen kielen opettajat käyttävät alkuopetuksessa. Lisäksi tutkimuksessa tarkasteltiin opettajien ... -
Esiopetuksen laaja-alaiset osaamisalueet kouluvalmiustaidoissa: Esi- ja alkuopettajien näkemyksiä kouluvalmiudesta
Moilanen, Laura (2018)Kouluvalmius on laajasti tutkittu aihe, ja kaksi eri koulutusastetta tiukasti toisiinsa yhdistävä tekijä. Tämä tutkimus tuo uuden näkökulman kouluvalmiuteen vuonna 2016 voimaan tulleiden Esiopetuksen opetussuunnitelman ... -
Esi- ja alkuopettajien näkemyksiä oppilaan kouluun kiinnittymisestä koulupolun alussa
Salo, Emilia; Hakkarainen, Ella (2019)Tässä erityispedagogiikan pro gradu -tutkielmassa tarkasteltiin esi- ja alkuopettajien näkemyksiä oppilaan kouluun kiinnittymisestä. Tavoitteena oli selvittää tekijät, jotka näyttäytyvät merkityksellisinä lapsen koulupolun ...