The deaf learning English : learning environments and processes
Erilaisia oppimisympäristöjä on onnistuneesti hyödynnetty oppimisen tukena jo useiden vuosien ajan. Tästä huolimatta ei ole olemassa tutkimuksia siitä, kuinka kuurot käyttävät oppimisympäristöjä englannin oppimiseen ja on vain joitakin tutkimuksia siitä, kuinka kuurot ylipäätään oppivat englantia. Tämän tutkimuksen tarkoituksena onkin selvittää, millaisia ovat kuurojen englannin kielen oppimisen prosessit etenkin oppimisympäristöjen kannalta. Tätä on selvitetty vertaamalla kuurojen kieltenoppimista kuulevien kieltenoppimiseen.
Tutkimus toteutettiin verkkopohjaisella kyselylomakkeella. Osallistujien kriteerinä oli, että he eivät olleet englantia äidinkielenään puhuvia, eivätkä alle 18- tai yli 40-vuotiaita. Kaiken kaikkiaan aineisto koostui 94 osallistujasta, joista 79 oli kuulevia ja 15 kuuroja. Osallistujille ei annettu tarkkaa määritelmää siitä, kuka on kuuro, joten he saivat määritellä itse, kokivatko he olevansa kuuroja vai kuulevia.
Kysely koostui useasta kysymyksestä, joilla kartoitettiin osallistujien arkipäivän englannin kielen käyttöä, sekä koulussa että vapaa-ajalla. Osallistujia esimerkiksi pyydettiin kuvaamaan, kuinka paljon he käyttivät arjessaan erilaisia medioita, ja kuinka paljon he olivat oppineet niiden kautta englantia. Heitä pyydettiin myös arvioimaan, miten hyödyllisiä erilaiset koulussa käytetyt tehtävätyypit ja muut koulun oppimisympäristöt olivat heille olleet, sekä kuvailemaan erilaisia oppimiseen joko negatiivisesti tai positiivisesti vaikuttaneita tekijöitä.
Tulokset osoittivat, että odotusten mukaisesti erilaiset informaalitkin oppimisympäristöt olivat hyödyllisiä englannin oppimisen kannalta. Odotetusti kuulevat myös hyötyivät kuuroja enemmän kuuloon pohjautuvista oppimisympäristöistä, kuten musiikista ja kuuntelutehtävistä. Kuurojen ei havaittu kompensoivan näiden oppimisympäristöjen puuttumista toisilla oppimisympäristöillä.
Tämän tutkimuksen tulokset ovat toivottavasti tulevaisuudessa hyödyllisiä etenkin kuuroille englannin kielen oppijoille sekä heidän opettajilleen. Lisätutkimuksen tarve on kuitenkin edelleen suuri.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29743]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
"Ois kiva et se kattois mua ja puhuis" : cochlear implanted learners' experiences of learning English as a foreign language, a case study
Mikkola, Hanna (2015)Sisäkorvaistutteen (SI) saaneiden lasten määrä kasvaa jatkuvasti ja monet heistä opiskelevat yhtä tai jopa useampaa vierasta kieltä, yleisimmin englantia. Meillä on käsissämme ensimmäinen sukupolvi lapsia ja nuoria, jotka ... -
Processing of English articles and the idiom principle : a re-examination of the phraseological perspective
Hartikainen, Tuomas (2018)Tämän maisterintutkielman tarkoitus oli replikaatiotutkimuksen avulla tarkastella aikaisemmassa tutkimuksessa esitettyä väitettä siitä, että englannin artikkelien käyttöä voi helpottaa niin kutsuttu idiomiprinsiippi, eli ... -
English here, English there, English everywhere : language showering material package for English language learning in early childhood education classrooms (ages 3-6)
Leppäkangas, Maiju (2024)Varhainen kielenoppiminen sijoittuu aikaan ennen oppivelvollisuuden alkamista ja se voidaan jakaa kahteen ikäryhmään: varhaisiin kielenoppijoihin (iät 7–12) sekä erityisen varhaisiin kielenoppijoihin (iät 3–6). Tämä ... -
Pleasure reading in English and in Finnish : The experiences of English language university students in Finland
Härkönen, Jenna (2024)Vieraalla kielellä vapaa-ajan lukemisella on todettu olevan positiivisia vaikutuksia kielen oppimisen kannalta. On todettu, että se voi parantaa esimerkiksi vieraan kielen luetun ymmärtämistä, lukunopeutta, kielioppia, ... -
Finnish 2nd graders' beliefs about the English language and learning English
Smedberg, Johanna (2023)Suomen hallitus linjasi vuonna 2018, että ensimmäisen vieraan kielen tai toisen kotimaisen kielen opiskelu aloitetaan kaikissa Suomen peruskouluissa jo ensimmäisellä luokalla vuoden 2020 alusta lähtien. Ennen vuotta 2020 ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.