University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Pro gradu -tutkielmat > View Item

"Ois kiva et se kattois mua ja puhuis" : cochlear implanted learners' experiences of learning English as a foreign language, a case study

Thumbnail
View/Open
696.3 Kb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Mikkola, Hanna
Date
2015
Discipline
Englannin kieliEnglish

 
Sisäkorvaistutteen (SI) saaneiden lasten määrä kasvaa jatkuvasti ja monet heistä opiskelevat yhtä tai jopa useampaa vierasta kieltä, yleisimmin englantia. Meillä on käsissämme ensimmäinen sukupolvi lapsia ja nuoria, jotka on implantoitu nuorena ja jotka ovat opiskelleet vieraita kieliä SI:n kanssa. Tietooni ei ole tullut, että vieraiden kielten oppimista SI:n kanssa olisi Suomessa vielä tutkittu, joten tämä tutkimus on ainakin ensimmäisten joukossa selvittämässä SI-lasten ja -nuorten kokemuksia englanninoppimisesta. Tutkimukseen osallistui kuusi 10 – 17-vuotiasta sisäkorvaistutteen saanutta lasta. Heitä haastateltiin ja haastattelut analysoitiin sisällönanalyysin keinoin. Tulokset osoittivat, että SI-lapsilla ja -nuorilla on hyvin erilaisia kokemuksia englanninoppimisesta – niin positiivisia kuin negatiivisiakin. Tutkimuksen tulosten valossa voidaan todeta, että SI-lapsilla ja -nuorilla voi olla erittäin hyvät mahdollisuudet oppia englantia kunhan he saavat tarvitsemaansa tukea. Jokaisella SI-lapsella ja -nuorella on kuitenkin erilaiset lähtökohdat vieraiden kielten oppimiseen. Tutkimuksessa ilmeni, että englanninopetuksessa etenkin parikeskustelut ja parityöt sekä kuullunymmärtämistehtävät ovat usein ongelmallisia kuulemisen kannalta. Tutkimuksen tuloksista hyötyvät kaikki luokanopettajat, aineenopettajat ja erityisopettajat, jotka opettavat SI-lapsia ja -nuoria, mutta erityisesti englanninopettajat ja muut kieltenopettajat. Heille tutkimus osoittaa mahdollisia ongelmakohtia arkipäivän opetustyössä ja tuo SI-lasten ja -nuorten kokemuksia kuuluviin. Myös opettajankouluttajat, koulutussuunnittelijat sekä muut SI-lasten ja -nuorten hyvinvoinnista ja kielenoppimisesta kiinnostuneet, kuten kuurojenyhdistykset ja SI-lasten ja -nuorten vanhemmat hyötyvät tutkimuksesta, joka tuo SI-lasten ja -nuorten omaa ääntä kuuluviin heitä itseään koskettavasta aiheesta. Tutkimus mahdollistaa myös sen, että SI-nuoret itse voivat peilata kokemuksiaan vertaistensa kokemuksiin anonyymisti. Laajemmalle ja syväluotaavammalle jatkotutkimukselle aiheesta on tarvetta. Lisäksi aihetta tulisi tutkia uudelleen kun tämä sukupolvi SI-lapsia ja -nuoria on siirtynyt työelämään. ...
Alternative title
Cochlear implanted learners' experiences of learning English as a foreign language, a case study
Keywords
cochlear implant EFL foreign language learning hearing loss englannin kieli kielen oppiminen lapset sisäkorvaistutteet kuulovammaiset
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201506022162

Metadata
Show full item record
Collections
  • Pro gradu -tutkielmat [23926]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • Learning English through video games : Finnish learners' experiences 

    Väisänen, Ari-Pekka (2018)
    Videopelit ovat alati kasvava populaarikulttuurin ja viihteen muoto. Videopelit ovat saavuttaneet myös akateemisen tutkimustyön mielenkiinnon mm. tietokoneavusteisen kielenoppimisen (computer-assisted language learning, CALL) ...
  • Learning English through and for singing : learner experiences of the interrelation of music and language 

    Hilliaho, Sanna-Kaisa (2015)
    Kielen ja musiikin yhtäläisyydet ja eroavaisuudet ovat herättäneet mielenkiintoa viime vuosina niin neurotieteiden, psykologian, musiikkitieteiden, kuin kielitieteidenkin parissa. Koska kieli ja musiikki ovat molemmat ...
  • Friend or foe? : attitudes to and beliefs about English in Finland expressed by Finnish as a second language learners 

    Malessa, Eva (2011)
    Tutkin pro gradu -työssäni S2-oppijoiden käsityksiä englannin kielen käytöstä ja asemasta Suomessa. Aiemmat tutkimukset englannin kielen käytöstä ja asemasta Suomessa ovat keskittyneet suomalaisten äidinkielenpuhujien ...
  • "Vähän heitettiin syvään päähän ja katottiin et uidaanko" : primary school teachers' readiness to teach early English to young learners 

    Hallila, Hanna (2019)
    Suomessa kielten opiskelu on aloitettu perinteisesti kolmannelta luokalta, joka on Euroopan viitekehyksessä verrattain myöhäinen aloitusaika. Varhennetun kieltenopetuksen puolesta puhuvat useat 2000-luvulla toteutetut ...
  • Going into the real world : language learners' views on how foreign language teaching prepares them to use language in authentic situations 

    Pietilä, Katri (2014)
    Englannin kieli nähdään oikeutetusti maailmankielenä, sillä se on vakiinnuttanut asemansa kansainvälisen kommunikaation välineenä. Kielenkäyttö ja kommunikatiivisuus ovat olleet teoriassa vieraiden kielten opetuksen ...
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre