Show simple item record

dc.contributor.advisorPitkänen-Huhta, Anne
dc.contributor.authorEriksson, Pia
dc.date.accessioned2020-05-20T05:37:36Z
dc.date.available2020-05-20T05:37:36Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/69095
dc.description.abstractErilaisia oppimisympäristöjä on onnistuneesti hyödynnetty oppimisen tukena jo useiden vuosien ajan. Tästä huolimatta ei ole olemassa tutkimuksia siitä, kuinka kuurot käyttävät oppimisympäristöjä englannin oppimiseen ja on vain joitakin tutkimuksia siitä, kuinka kuurot ylipäätään oppivat englantia. Tämän tutkimuksen tarkoituksena onkin selvittää, millaisia ovat kuurojen englannin kielen oppimisen prosessit etenkin oppimisympäristöjen kannalta. Tätä on selvitetty vertaamalla kuurojen kieltenoppimista kuulevien kieltenoppimiseen. Tutkimus toteutettiin verkkopohjaisella kyselylomakkeella. Osallistujien kriteerinä oli, että he eivät olleet englantia äidinkielenään puhuvia, eivätkä alle 18- tai yli 40-vuotiaita. Kaiken kaikkiaan aineisto koostui 94 osallistujasta, joista 79 oli kuulevia ja 15 kuuroja. Osallistujille ei annettu tarkkaa määritelmää siitä, kuka on kuuro, joten he saivat määritellä itse, kokivatko he olevansa kuuroja vai kuulevia. Kysely koostui useasta kysymyksestä, joilla kartoitettiin osallistujien arkipäivän englannin kielen käyttöä, sekä koulussa että vapaa-ajalla. Osallistujia esimerkiksi pyydettiin kuvaamaan, kuinka paljon he käyttivät arjessaan erilaisia medioita, ja kuinka paljon he olivat oppineet niiden kautta englantia. Heitä pyydettiin myös arvioimaan, miten hyödyllisiä erilaiset koulussa käytetyt tehtävätyypit ja muut koulun oppimisympäristöt olivat heille olleet, sekä kuvailemaan erilaisia oppimiseen joko negatiivisesti tai positiivisesti vaikuttaneita tekijöitä. Tulokset osoittivat, että odotusten mukaisesti erilaiset informaalitkin oppimisympäristöt olivat hyödyllisiä englannin oppimisen kannalta. Odotetusti kuulevat myös hyötyivät kuuroja enemmän kuuloon pohjautuvista oppimisympäristöistä, kuten musiikista ja kuuntelutehtävistä. Kuurojen ei havaittu kompensoivan näiden oppimisympäristöjen puuttumista toisilla oppimisympäristöillä. Tämän tutkimuksen tulokset ovat toivottavasti tulevaisuudessa hyödyllisiä etenkin kuuroille englannin kielen oppijoille sekä heidän opettajilleen. Lisätutkimuksen tarve on kuitenkin edelleen suuri.fi
dc.format.extent96
dc.language.isoen
dc.titleThe deaf learning English : learning environments and processes
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202005203349
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.contributor.tiedekuntaHumanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Humanities and Social Sciencesen
dc.contributor.laitosKieli- ja viestintätieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Language and Communication Studiesen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineEnglannin kielifi
dc.contributor.oppiaineEnglishen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.contributor.oppiainekoodi301
dc.subject.ysokielen oppiminen
dc.subject.ysoenglannin kieli
dc.subject.ysokuulovammaiset
dc.subject.ysokuurot
dc.subject.ysooppimisympäristö
dc.subject.ysolanguage learning
dc.subject.ysoEnglish language
dc.subject.ysohearing-impaired people
dc.subject.ysodeaf
dc.subject.ysolearning environment


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record