Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorKepler-Uotinen, Kaili
dc.contributor.advisorHankala, Mari
dc.contributor.authorKokko, Veera
dc.contributor.authorTimonen, Satu
dc.date.accessioned2020-05-19T12:51:05Z
dc.date.available2020-05-19T12:51:05Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/69085
dc.description.abstractTutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millaisia käsityksiä ja kokemuksia luokanopettajilla on sosiaalisesta hyvinvoinnista työssään. Käsityksen kartoittamisen avulla pyrimme selvittämään, mitä opettajat ajattelevat sosiaalisen hyvinvoinnin opettajan työssä olevan. Kokemuksia tarkastelemalla taas pyrimme saamaan tietoa siitä, millä tavoin sosiaalinen hyvinvointi opettajan työssä ilmenee. Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena ja siihen osallistui kahdeksan luokanopettajaa eri puolilta Suomea. Aineisto kerättiin puolistrukturoidun haastattelun avulla keväällä 2020. Tutkimuksen analyysissä sovelsimme aineistolähtöistä ja teoriaohjaavaa sisällönanalyysia. Tutkimustulokset osoittivat sosiaalisen hyvinvoinnin ilmenevän myönteisenä kokemuksena töissä olemisesta ja työyhteisön jäsenenä toimimisesta. Opettajat kokivat toimivien sosiaalisten suhteiden olevan perusta sosiaaliselle hyvinvoinnille. Sosiaalisella hyvinvoinnilla nähtiin olevan vaikutusta kokonaisvaltaiseen työhyvinvointiin. Toimivien sosiaalisten suhteiden ja työyhteisön sosiaalisen tuen koettiin edistävän työssä jaksamista sekä kuormittavista tilanteista selviytymistä. Tutkimus osoittaa, että sosiaalinen hyvinvointi on keskeinen osa opettajan kokonaisvaltaista hyvinvointia työssä. Tämän vuoksi kouluyhteisöjen tulisi panostaa opettajien sosiaalisen hyvinvoinnin tukemiseen. Opettajien sosiaalinen hyvinvointi ulottuu myös oppilaiden hyvinvointiin, mikä tekee aiheesta yhteiskunnallisesti merkittävän.fi
dc.format.extent86
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofi
dc.rightsIn Copyrighten
dc.subject.othersosiaalinen hyvinvointi
dc.title"Se tunne kun tulee aamulla töihin, että ilmapiiri on hyvä, sulla on siellä oma paikka..." : luokanopettajien sosiaalinen hyvinvointi
dc.typemaster thesis
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202005193339
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden ja psykologian tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Education and Psychologyen
dc.contributor.laitosOpettajankoulutuslaitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Teacher Educationen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineLuokanopettajakoulutusfi
dc.contributor.oppiaineTeacher Educationen
dc.type.coarhttp://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi103
dc.subject.ysohyvinvointi
dc.subject.ysotyöyhteisöt
dc.subject.ysotyöhyvinvointi
dc.subject.ysoluokanopettajat
dc.subject.ysoopettajat
dc.subject.ysososiaalinen tuki
dc.subject.ysoyhteisöllisyys
dc.format.contentfulltext
dc.rights.urlhttps://rightsstatements.org/page/InC/1.0/
dc.type.okmG2


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot

In Copyright
Ellei muuten mainita, aineiston lisenssi on In Copyright