Alakoulun luokan- ja erityisluokanopettajien kokemuksia työhyvinvoinnilleen merkityksellisistä tekijöistä
Date
2019Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Tässä pro gradu -tutkielmassa tarkastelemme alakoulun luokanopettajien ja erityisluokanopettajien kokemuksia työhyvinvoinnistaan. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millaisia asioita opettajat nimesivät työhyvinvoinnilleen merkityksellisiksi tekijöiksi. Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisella tutkimusotteella, ja sen aineisto kerättiin kyselylomakkeella syksyllä 2017. Tutkimukseen osallistui 123 opettajaa, jotka työskentelivät tutkimuksen toteutushetkellä alakoulun luokan- tai erityisluokanopettajana. Aineiston analysointi toteutettiin laadullisena sisällönanalyysina, ja aineisto luokiteltiin teoriaohjaavaa sisällönanalyysimenetelmää käyttäen.
Tutkimuksen tulosten mukaan opettajat kokivat erityisesti kollegoiden, esimiehen ja työn määrän ja kiireen olevan merkityksellisiä työhyvinvoinnilleen. Lisäksi työhyvinvoinnille merkityksellisiksi tekijöiksi nimettiin muun muassa arvostuksen kokeminen, työn mielekkyys, fyysinen työympäristö, palkkaus sekä yhteistyö vanhempien kanssa. Sekä tämän tutkimuksen tulokset että aiempi teoreettinen viitekehys tukee ajatusta siitä, että opettajien työhyvinvoinnille merkityksellisiä tekijöitä ei voi yksiselitteisesti luokitella positiivisiksi tai negatiivisiksi. Samat tekijät, jotka yhden opettajan mukaan olivat työhyvinvointia tukevia, saattoivat olla toisen opettajan mukaan työpahoinvointia aiheuttavia tekijöitä. Tämän tutkimuksen tuloksia voidaan hyödyntää opettajien työhyvinvoinnin kehittämistyössä.
...
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29626]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
"Kyllä opettajan työ olisi mahdotonta jaksaa ilman työkavereiden tukea!" : tutkimus liikunnanopettajien työssä jaksamisesta
Salonen, Johanna; Syvänen, Anne (2009) -
“Itekseen pärjää, mut yhessä pystyy” : alakoulun luokan- ja erityisluokanopettajien kokemuksia yhteisopettajuuden merkityksestä ammatilliselle kehittymiselle toimijuuden ja ammatillisen identiteetin näkökulmasta
Lahti, Aino; Liede, Vilja (2022)Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli kuvata opettajien kokemuksia yhteisopettajuuden merkityksestä ammatilliselle kehittymiselle toimijuuden ja ammatillisen identiteetin näkökulmasta. Lisäksi tarkoituksena oli täydentää ... -
’’Ilman struktuuria ei ole mitään’’ : erityisluokanopettajien kokemuksia ryhmän ohjaamisesta ja työssä jaksamisesta
Kaitajärvi, Petra; Gunn, Henrica (2022)Tässä tutkimuksessa käsittelemme erityisluokanopettajien ryhmän ohjaamista sekä työssä jaksamista. Tarkoituksenamme oli selvittää, millaisia kokemuksia erityisluokanopettajilla on ryhmän ohjaamisesta erityisluokassa sekä ... -
Luokanopettajien työuupumus ja alanvaihtosuunnitelmat koronakeväänä 2021
Leinonen, Inka (2022)Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää luokanopettajien kokemaa työuupumusta ja alanvaihtosuunnitelmia, sekä sitä missä määrin koronapandemialla oli yhteyttä näihin kokemuksiin. Lisäksi tarkasteltiin syitä ... -
Syöpäsairaiden kanssa työskentelevien sosiaalityöntekijöiden kokemuksia myötätuntouupumuksen altistavista ja suojaavista tekijöistä
Mustonen, Veera (2022)Tässä väljästi kuvailevaa kirjallisuuskatsausta mukailevassa tutkielmassa keskeisenä tavoitteena on selvittää syöpä-sairaiden kanssa työskentelevien sosiaalityöntekijöiden kokemuksia myötätuntouupumuksen altistavista ja ...