dc.contributor.advisor | Pitkänen-Huhta, Anne | |
dc.contributor.author | Kostina, Marina | |
dc.date.accessioned | 2020-05-18T12:46:11Z | |
dc.date.available | 2020-05-18T12:46:11Z | |
dc.date.issued | 2020 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/69039 | |
dc.description.abstract | Motivaatiota englannin kielen opiskelussa on tutkittu paljon ja useista eri näkökulmista. Suomen kontekstissa kuitenkin aikuiset maahanmuuttajat englannin opiskelijoina ovat olleet harvinainen kohderyhmä, vaikka ulkomaalaisten määrä Suomessa jatkaa kasvuaan vähitellen. Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää aikuisten maahanmuuttajien motivaatiota englannin opiskelemisessa ammatillisten opintojen aikana Suomessa.
Teoreettisena pohjana on käyty Dörnyein motivaatiomallia L2MSS, joka selittää motivaatiota opiskelijan luovien visioiden avulla. Lisäksi malli ottaa huomioon opiskelijan kokemukset, jotka voivat vahvistaa tai estää motivaation muodostamista. Näin tutkimuksen keskeisenä kysymyksenä on selvittää, miten maahanmuuttajaopiskelijat kokevat itsensä englannin käyttäjinä ja miten nämä visiot motivoivat heitä englannin opiskelussa. Tutkimus myös vastaa kysymykseen, miten englannin ja suomen samanaikainen opiskelu vaikuttaa vieraan/ toisen kielen oppimisen motivaatioon. Tutkimuksen aineistona on kuusi puolistrukturoitua haastattelua. Haastateltavat ovat aikuisia maahanmuuttajia, jotka osallistuvat ammatillisiin opintoihin kolmessa ammatillisessa opistossa Etelä-Suomessa. Haastattelut nauhoitettiin, litterointiin ja analysointiin laadullisen sisällönanalyysiin menetelmiin.
Tutkielman tulokset osoittavat, että maahanmuuttajaopiskelijoiden sekä ”ideaaliminä” (Ideal Self) että ”oletettu- minä” (Ought-to Self) vaikuttavat vahvasti ja enimmäkseen positiivisesti englannin opiskelemiseen. Myös haastateltavien aikaisemmat kokemukset ovat äärimmäisen tärkeässä roolissa motivaation muodostamisessa. Tutkimukset antavat kielten opettajille kuvan, miten innostusta englannin opiskeluun voisi vahvistaa. Tämän lisäksi maahanmuuttajaopiskelijat voivat hyödyntää tätä tietoa ja oppia tukemaan oman kielen oppimismotivaationsa rakentamista sekä estää demotivoivia tekijöitä. | fi |
dc.format.extent | 105 | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | en | |
dc.rights | In Copyright | en |
dc.subject.other | L2MSS | |
dc.subject.other | ideal L2 self | |
dc.subject.other | ought-to L2 self | |
dc.subject.other | L2 learning experience | |
dc.title | Motivation to learn English : the power of the future L2 self-images | |
dc.type | master thesis | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-202005183293 | |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Humanities and Social Sciences | en |
dc.contributor.laitos | Kieli- ja viestintätieteiden laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Language and Communication Studies | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.oppiaine | Englannin kieli | fi |
dc.contributor.oppiaine | English | en |
dc.type.coar | http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 301 | |
dc.subject.yso | maahanmuuttajat | |
dc.subject.yso | englannin kieli | |
dc.subject.yso | motivaatio | |
dc.subject.yso | kielen oppiminen | |
dc.subject.yso | kielitaito | |
dc.subject.yso | kieli ja kielet | |
dc.subject.yso | toinen kieli | |
dc.subject.yso | ammatillinen koulutus | |
dc.subject.yso | migrants | |
dc.subject.yso | English language | |
dc.subject.yso | motivation (mental objects) | |
dc.subject.yso | language learning | |
dc.subject.yso | language skills | |
dc.subject.yso | languages | |
dc.subject.yso | second language | |
dc.subject.yso | vocational education and training | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.rights.url | https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/ | |
dc.type.okm | G2 | |