Motivation to learn English : the power of the future L2 self-images
Authors
Date
2020Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Motivaatiota englannin kielen opiskelussa on tutkittu paljon ja useista eri näkökulmista. Suomen kontekstissa kuitenkin aikuiset maahanmuuttajat englannin opiskelijoina ovat olleet harvinainen kohderyhmä, vaikka ulkomaalaisten määrä Suomessa jatkaa kasvuaan vähitellen. Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää aikuisten maahanmuuttajien motivaatiota englannin opiskelemisessa ammatillisten opintojen aikana Suomessa.
Teoreettisena pohjana on käyty Dörnyein motivaatiomallia L2MSS, joka selittää motivaatiota opiskelijan luovien visioiden avulla. Lisäksi malli ottaa huomioon opiskelijan kokemukset, jotka voivat vahvistaa tai estää motivaation muodostamista. Näin tutkimuksen keskeisenä kysymyksenä on selvittää, miten maahanmuuttajaopiskelijat kokevat itsensä englannin käyttäjinä ja miten nämä visiot motivoivat heitä englannin opiskelussa. Tutkimus myös vastaa kysymykseen, miten englannin ja suomen samanaikainen opiskelu vaikuttaa vieraan/ toisen kielen oppimisen motivaatioon. Tutkimuksen aineistona on kuusi puolistrukturoitua haastattelua. Haastateltavat ovat aikuisia maahanmuuttajia, jotka osallistuvat ammatillisiin opintoihin kolmessa ammatillisessa opistossa Etelä-Suomessa. Haastattelut nauhoitettiin, litterointiin ja analysointiin laadullisen sisällönanalyysiin menetelmiin.
Tutkielman tulokset osoittavat, että maahanmuuttajaopiskelijoiden sekä ”ideaaliminä” (Ideal Self) että ”oletettu- minä” (Ought-to Self) vaikuttavat vahvasti ja enimmäkseen positiivisesti englannin opiskelemiseen. Myös haastateltavien aikaisemmat kokemukset ovat äärimmäisen tärkeässä roolissa motivaation muodostamisessa. Tutkimukset antavat kielten opettajille kuvan, miten innostusta englannin opiskeluun voisi vahvistaa. Tämän lisäksi maahanmuuttajaopiskelijat voivat hyödyntää tätä tietoa ja oppia tukemaan oman kielen oppimismotivaationsa rakentamista sekä estää demotivoivia tekijöitä.
...


Keywords
L2MSS ideal L2 self ought-to L2 self L2 learning experience maahanmuuttajat englannin kieli motivaatio kielen oppiminen kielitaito kieli ja kielet toinen kieli ammatillinen koulutus migrants English language motivation (mental objects) language learning language skills languages second language vocational education and training
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [25543]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
From interdepe[n]dence to agency : migrants as learners of English and Finnish in Finland
Hakkarainen, Tiina (2011)Maahanmuuttajien määrä Suomessa on kasvanut räjähdysmäisesti sitten 1990-luvun. Muutos väestörakenteessa vaikuttaa myös suomalaisten koulujen arkeen ja opettajien työhön, mutta tutkimusta maahanmuuttajista erityisesti ... -
What motivates Finnish and South Korean students to study English?
Heikka, Erika (2019)Kandidaatin tutkielman aiheena on englannin kielen opiskelijoiden oppimismotivaatio. Tutkinnan kohteena ovat suomalaiset ja eteläkorealaiset englannin kielen yliopisto-opiskelijat. Tutkimuksen tavoitteena on selittää, mitkä ... -
“It is a part of my identity that I see myself as a language person” : Language identities of students of English
Rajala, Emilia (2022)Identiteettien tutkiminen on ollut suosittua jo jonkin aikaa, ja niitä on tutkittu eri aloilla psykologiasta kielitieteeseen. Identiteetit eivät voi esiintyä ilman kieltä, ja tästä syystä tämä tutkielma yhdistää kielen ja ... -
Idols and peeves : positive and negative rolemodels for Finnish youngsters learning English
Pekkarinen, Beate (2022)Nuoreen englannin kielenoppijaan vaikuttaa merkittävästi se, ketä hän ihailee tai inhoaa. Toisen kielen oppiminen määrittyy usean eri tekijän ja tason kautta, mutta motivaatio lienee niistä merkittävin. Nuoruus on muutenkin ... -
Aletaan alusta : luku- ja kirjoitustaidottomat aikuiset uutta kieltä oppimassa
Tammelin-Laine, Taina (University of Jyväskylä, 2014)