Show simple item record

dc.contributor.advisorSeppänen, Ville
dc.contributor.authorKingelin, Janita
dc.date.accessioned2020-05-18T12:10:55Z
dc.date.available2020-05-18T12:10:55Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/69028
dc.description.abstractSoftware-as-a-Service (SaaS) liiketoimintamallit yleistyvät kiihtyvää vauhtia, kun pilvipohjaisten palvelujen kysyntä kasvaa digitalisoituvissa organisaatioissa. SaaS liiketoiminnalle haasteita aiheuttaa sen tyypillinen käyttöön perustuva hinnoittelumalli, joka antaa asiakkaalle mahdollisuuden päättää palvelusuhde milloin vain, luoden näin uhan SaaS-liiketoiminnan kannattavuudelle. Asiakassuhteen säilyttäminen on siis keskeistä SaaS toimittajan kilpailukyvyn ylläpitämiseksi ja kasvun mahdollistamiseksi. Tässä tutkimuksessa tunnistettiin kolme olemassa olevaa SaaS-liiketoimintamallia (Enterprise, Pure-play ja Self-Service) sekä seitsemän SaaS-asiakassuhteen säilyttämiseen myötävaikuttavaa tekijää (kokonaisvaltainen kokemus, saadut hyödyt, teknologian suorituskyky, sosiaaliset vaikuttimet, taloudelliset tekijät, passiivinen käytös ja vaihtamisen esteet). Lisäksi havaittiin, että palveluntarjoajakohtaisesti kustomoitu asiakassuhteen säilyttämisen malli auttaa SaaS-palveluntarjoajia suunnittelemaan toimenpiteitä asiakkaiden säilyttämiseksi.fi
dc.description.abstractSoftware-as-a-Service (SaaS) business models are becoming increasingly common, as the demand for cloud-based services increases among digitalizing organizations. A challenge regarding a SaaS business is its typical usage-based revenue model, which allows the customers to discontinue the service consumption at any given time, which in turn causes a threat for the profitability of the SaaS business. Therefore, customer retention is vital for SaaS firms in order to remain competitive and enabling business growth. As a result of this study, three existing SaaS business models (Enterprise, Pure-play and Self-Service) were distinguished and seven drivers for SaaS customer retention (overall experience, net benefits, technology performance, social influence, economic factors, passive behaviour and switching barriers) were identified. It was concluded that a provider-specifically customized customer retention model can help SaaS providers in the planning of customer retention activities.en
dc.format.extent53
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isoen
dc.subject.othercustomer retention
dc.subject.othersoftware-as-a-service
dc.subject.otherSaaS business models
dc.titleCustomer retention in software-as-a-service business
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202005183282
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaInformaatioteknologian tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Information Technologyen
dc.contributor.laitosInformaatioteknologiafi
dc.contributor.laitosInformation Technologyen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineTietojärjestelmätiedefi
dc.contributor.oppiaineInformation Systems Scienceen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi601
dc.subject.ysoohjelmistoliiketoiminta
dc.subject.ysoasiakassuhde
dc.subject.ysoliiketoimintamallit
dc.subject.ysosoftware business
dc.subject.ysocustomer relationship
dc.subject.ysobusiness models
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record