Customer retention in software-as-a-service business
Authors
Date
2020Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Software-as-a-Service (SaaS) liiketoimintamallit yleistyvät kiihtyvää vauhtia, kun pilvipohjaisten palvelujen kysyntä kasvaa digitalisoituvissa organisaatioissa. SaaS liiketoiminnalle haasteita aiheuttaa sen tyypillinen käyttöön perustuva hinnoittelumalli, joka antaa asiakkaalle mahdollisuuden päättää palvelusuhde milloin vain, luoden näin uhan SaaS-liiketoiminnan kannattavuudelle. Asiakassuhteen säilyttäminen on siis keskeistä SaaS toimittajan kilpailukyvyn ylläpitämiseksi ja kasvun mahdollistamiseksi. Tässä tutkimuksessa tunnistettiin kolme olemassa olevaa SaaS-liiketoimintamallia (Enterprise, Pure-play ja Self-Service) sekä seitsemän SaaS-asiakassuhteen säilyttämiseen myötävaikuttavaa tekijää (kokonaisvaltainen kokemus, saadut hyödyt, teknologian suorituskyky, sosiaaliset vaikuttimet, taloudelliset tekijät, passiivinen käytös ja vaihtamisen esteet). Lisäksi havaittiin, että palveluntarjoajakohtaisesti kustomoitu asiakassuhteen säilyttämisen malli auttaa SaaS-palveluntarjoajia suunnittelemaan toimenpiteitä asiakkaiden säilyttämiseksi.
...
Software-as-a-Service (SaaS) business models are becoming increasingly common, as the demand for cloud-based services increases among digitalizing organizations. A challenge regarding a SaaS business is its typical usage-based revenue model, which allows the customers to discontinue the service consumption at any given time, which in turn causes a threat for the profitability of the SaaS business. Therefore, customer retention is vital for SaaS firms in order to remain competitive and enabling business growth. As a result of this study, three existing SaaS business models (Enterprise, Pure-play and Self-Service) were distinguished and seven drivers for SaaS customer retention (overall experience, net benefits, technology performance, social influence, economic factors, passive behaviour and switching barriers) were identified. It was concluded that a provider-specifically customized customer retention model can help SaaS providers in the planning of customer retention activities.
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29104]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Examining business models of Software-as-a-Service companies
Luoma, Eetu (University of Jyväskylä, 2013) -
How to Sell SaaS: A Model for Main Factors of Marketing and Selling Software-as-a-Service
Tyrväinen, Pasi; Selin, Joona (Springer-Verlag, 2011)Software-as-a-Service providers have been growing fast while the contemporary research literature has neglected analysis of their business-critical marketing and sales processes. In this paper we collect the key ... -
A valued partner or a mere support function : the role of marketing in Software-as-a-Service SMEs
Pakarinen, Riikka (2017)Ohjelmistoala on läpikäynyt valtavia muutoksia 2000-luvulla uusien teknologisten innovaatioiden syntyessä ja levitessä kiihtyvällä tahdilla. Pilvipalvelu on yksi tunnetuimmista innovaatioista ja kuvaa internetissä tapahtuvaa ... -
Conducting B2B SaaS Business with a Freemium Model : A Case Study
Nieminen, Teemu; Mohanani, Rahul; Abrahamsson, Pekka (Springer, 2022)This article studies what are the characteristics of a B2B SaaS freemium firm. Freemium in a B2B setting is an under-explored phenomenon whereas B2C SaaS freemium has been studied extensively. On the consumer side freemium ... -
Software as a Service -ohjelmistot pienissä ja keskisuurissa yrityksissä
Kärkkäinen, Juho (2023)Tämä kandidaatintutkielma käsittelee Software as a Service -ohjelmistoja eli pilviohjelmistoja pienten ja keskisuurten yritysten näkökulmasta. Tutkielma on toteutettu kirjallisuuskatsauksena. Tutkielmassa käsitellään ...