A valued partner or a mere support function : the role of marketing in Software-as-a-Service SMEs
Ohjelmistoala on läpikäynyt valtavia muutoksia 2000-luvulla uusien teknologisten innovaatioiden syntyessä ja levitessä kiihtyvällä tahdilla. Pilvipalvelu on yksi tunnetuimmista innovaatioista ja kuvaa internetissä tapahtuvaa tietotekniikan käyttöä. Samaa nimitystä käytetään kaikista pilvessä tarjottavista palveluista, joista Software-as-a-Service (SaaS) on saanut laajimman suosion. Enemmistö uusista pilvipalveluorganisaatioista on pieniä tai keskisuuria yrityksiä, joilla on tutkimusten mukaan hyvin omalaatuinen tapa suunnitella ja toteuttaa markkinoinnin toimenpiteitä. Perinteiset suurille organisaatioille sopivat markkinoinnin teoriat ja mallit eivät istu nuorten ja ketterien ohjelmistoyritysten tapaan tehdä markkinointia. Markkinoinnin
roolista ja sen arvosta yritykselle on käyty keskustelua, ja yhä kasvavissa määrin yritykset vaativat osastoja todistamaan arvonsa liiketoiminnalle. Aikaisempien tutkimusten mukaan PK-yritysten markkinointiin vaikuttaa myös rajoitetut tai puuttuvat resurssit sekä omistajan dominoiva rooli. Pinnalle on noussut myös palvelullistuminen, mikä on uusi tapa tuottaa arvoa asiakkaalle ja erilaistua kilpailijoista.
Tutkimuksen tarkoituksena on tutkia markkinoinnin tärkeyttä ja roolia pienissä ja keskisuurissa SaaS-yrityksissä. Tämän lisäksi tutkielma selvittää
kuinka yritykset suunnittelevat markkinointitoimenpiteitään ja kuinka suuri
vaikutus perustajalla on markkinointiin liittyvään päätöksentekoon. Tutkimus
paljastaa miten yritykset kokevat palvelullistumisen ja markkinoidaanko SaaS-applikaatioita tuotteina vai palveluina.
Empiirinen aineisto kerättiin suorittamalla viisi puolistrukturoitua teemahaastattelua. Kaikki tutkimukseen osallistuvat henkilöt edustavat B2B-markkinoilla toimivaa pientä tai keskisuurta ohjelmistoyritystä. Tutkimuksen mukaan markkinointi on funktiona merkittävä ja korvaamaton osa yritystä, mutta sen arvostus on suorassa yhteydessä myynnin tulosten kanssa.
...
Software business has undergone dramatic changes in the 21st century as the new technologies and innovations have been born and spread with a rapid pace. The buzzword of the industry is cloud computing and the Software-as-a-Service (SaaS) -based solutions are especially entering the mainstream. Majority of the new cloud computing firms are small or medium sized enterprises (SMEs), which have a unique way of planning and practicing marketing. The role of marketing has been argued, as the traditional theories and models of big companies are not applicable with smaller and younger counterparts and the
departments are under a constant pressure to prove their value to the firm. Also, according to the prior studies, the limited or totally lacking resources and the dominating role of the owner-manager affect heavily to the marketing function and its operations in SMEs. The objective of this research was to explore the importance and role of marketing in SaaS SMEs. In addition, the study investigates how companies plan and implement marketing practices and how much of an impact does the owner-manager have in marketing decision-making. On top of this the research takes part in the discussion of
servitization.
The empirical data was collected conducting five semi-structured theme interviews. All of the interviewees were marketing professionals or owner-managers of the small or medium sized companies, which provide SaaS solution in B2B market.
The main finding of this study suggests that marketing is an appreciated function in cloud computing SMEs, but its value and worth are linked to the outcomes of the sales department.
...
Muu nimeke
Role of marketing in Software-as-a-Service SMEsAsiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29740]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Agile logic for SaaS implementation : Capitalizing on marketing automation software in a start-up
Mero, Joel; Leinonen, Miira; Makkonen, Hannu; Karjaluoto, Heikki (Elsevier, 2022)The emergence of Software-as-a-Service (SaaS) has facilitated agile technology implementation that focuses on iterative adaptations via learning by doing rather than the realization of a predesigned implementation plan. ... -
Software as a Service -ohjelmistot pienissä ja keskisuurissa yrityksissä
Kärkkäinen, Juho (2023)Tämä kandidaatintutkielma käsittelee Software as a Service -ohjelmistoja eli pilviohjelmistoja pienten ja keskisuurten yritysten näkökulmasta. Tutkielma on toteutettu kirjallisuuskatsauksena. Tutkielmassa käsitellään ... -
Internationalization of software firms : Finnish small and medium-sized software firms in Japan
Ojala, Arto (University of Jyväskylä, 2008)Globalisaation sanotaan kaventavan kulttuurieroja sekä välimatkoja maiden välillä. Tämä on ollut seurausta erilaisten kommunikaatioteknologioiden kehittymisestä ja lisääntyneistä liikenneyhteyksistä ympäri maailmaa. Voisi ... -
Examining business models of Software-as-a-Service companies
Luoma, Eetu (University of Jyväskylä, 2013) -
Harnessing social media business affordances for internationalisation : multiple case study of small and medium-sized enterprises
Vanninen, Heini; Mero, Joel; Glavas, Charmaine (Inderscience Publishers, 2022)This study examines how small and medium-sized enterprises (SMEs) leverage social media affordances in their internationalisation pursuits. A multiple case study of eight SMEs representing business-to-business and ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.