Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorSkinnari, Kristiina
dc.contributor.authorKärjä, Essi
dc.date.accessioned2020-05-18T12:08:03Z
dc.date.available2020-05-18T12:08:03Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/69027
dc.description.abstractViimeistään kevätlukukaudesta 2020 alkaen jokainen suomalainen ensimmäisen luokan oppilas on aloittanut ensimmäisen vieraan kielen opiskelun ensimmäisellä vuosiluokalla. Hallitus teki päätöksen kieltenopetuksen varhentamisesta vuonna 2018 jolloin vieraan kielen opiskelu päätettiin alkavaksi ensimmäisellä vuosiluokalla aikaisemman kolmannen luokan sijaan. Päätöksen myötä perusopetuksen A1-kielen vuosiviikkotuntimäärää lisättiin kahdella vuosiviikkotunnilla. Koska varhennettu kieltenopetus on ottamassa nyt ensiaskeleitaan valtakunnallisella tasolla, tutkimusta varhaisesta kieltenopetuksesta Suomen kontekstissa tarvitaan opetuksen kehittämiseksi. Varhennettu kieltenopetus asettaa opettajat uudenlaisen haasteen eteen aikaisempaa nuoremman kielenoppijan ja toiminnallisten, suullista kielitaitoa painottavien menetelmien kanssa. Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, miten varhennettua kieltenopetusta toteutetaan Suomessa oppimateriaalien ja menetelmien näkökulmasta opettajien kertomana. Tämä pro gradu työ pohjautuu tutkimustietoon varhaisen kielenoppimisen eduista ja edellytyksistä, sekä varhaiseen kielenoppimiseen soveltuvista opetusmenetelmistä. Kysely- ja haastatteluaineisto kerättiin vuoden 2019 ja alkuvuoden 2020 aikana. Kyselyyn vastasi 40 opettajaa, joista kolmea lisäksi haastateltiin. Tutkimus osoitti, että opettajat tiedostavat varhaisen kielenoppimisen periaatteet hyödyntämällä opetuksessaan toiminnallisuutta ja korostamalla suullista kielitaitoa. Opettajien näkemykset kirjoitetun kielen roolista vaihtelivat, minkä vuoksi eroja opettajien kuvaamissa opetuskäytänteissä esiintyi. Opettajat kokivat, että oppikirjat perinteisessä muodossaan eivät palvele varhennettua kieltenopetusta. Lisäksi opetuksen suunnittelu ja valmistelu koettiin työlääksi, sillä sopivaa valmista oppimateriaalia oli tarjolla heikosti.fi
dc.format.extent98
dc.language.isoen
dc.subject.otherearly language learning
dc.subject.otherearly language teaching
dc.subject.otherlearning material
dc.subject.otherteaching method
dc.subject.othervarhennettu kieltenopetus
dc.subject.othervarhainen kielenoppiminen
dc.titleLearning materials and methods in early language learning classroom : teachers’ perceptions and experiences
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202005183281
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.contributor.tiedekuntaHumanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Humanities and Social Sciencesen
dc.contributor.laitosKieli- ja viestintätieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Language and Communication Studiesen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineEnglannin kielifi
dc.contributor.oppiaineEnglishen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.contributor.oppiainekoodi301
dc.subject.ysoopetusmenetelmät
dc.subject.ysoaineenopettajat
dc.subject.ysoluokanopettajat
dc.subject.ysokieltenopettajat
dc.subject.ysokielen oppiminen
dc.subject.ysokieltenopetus
dc.subject.ysooppimateriaali
dc.subject.ysoeducational methods
dc.subject.ysosubject teachers
dc.subject.ysoclass teachers
dc.subject.ysolanguage teachers
dc.subject.ysolanguage learning
dc.subject.ysolanguage teaching
dc.subject.ysostudy material


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot