Eager but without tools : pre-service subject teachers’ experiences and knowledge of differentiation
Tekijät
Päivämäärä
2023Tekijänoikeudet
© The Author(s)
Tämä tutkimus perehtyy aineenopettajaopiskelijoiden kokemuksiin ja käsityksiin eriyttämisestä. Aihetta on tutkittu tähän mennessä opettajien asenteiden perspektiivistä (ks. esim. Takala ja Sirkko 2022, Moberg ym. 2020, Saloviita 2020, Woodcock 2013). Tämän lisäksi aiemmissa tutkimuksissa on tutkittu yleisimmin jo valmistuneiden opettajien asenteita (ks. esim. Moberg ym. 2020, Saloviita 2020). Aiempien tutkimuksien perusteella aineenopettajien asenteet ja käsityksen eriyttämisestä ovat olleet muihin opettajiin verrattuna negatiivisimmat (ks. esim. Takala ja Sirkko 2022, Saloviita 2020, Avramidis ja Norwich 2002). Tämän tutkimuksen tarkoitus oli myös selvittää, onko tekijöillä kuten opetuskokemuksella ja opetettavalla aineella vaikutusta aineenopettajien kokemuksiin ja käsityksiin eriyttämisestä.
Tutkimus toteutettiin määrällisesti kyselyn muodossa. Kysely pohjautui Roihan ja Polson (2020) kehittämän Viiden O:n eriyttämismallin eriyttämismetodeihin. Kysely selvitti vastaajilta heidän kokemuksistaan eriyttämisestä sekä oppilaina että opettajina. Kyselyyn vastasin 42 aineenopettajaopiskelijaa eri puolilta Suomea. Vastaajista suurin osa opiskeli pääaineenaan englantia, ja heillä oli jonkin verran kokemusta opetustyöstä.
Tutkimuksen tulokset osoittavat, että vastaajat kokivat eriyttämisen tärkeäksi ja halusivat oppia aiheesta lisää. Vastaajien tiedot erilaisista eriyttämismetodeista olivat kuitenkin rajoittuneita yleisiin käytänteisiin, joita käytetään ilman niiden eriyttämismahdollisuuksien tiedostamista. Eri tekijöillä, kuten opetuskokemuksella sekä opetettavalla aineella oli jonkin verran vaikutusta vastaajien eriyttämistaitoihin. Tulosten perusteella aineenopettajakoulutukseen olisi hyvä lisätä sisältöä käytännön eriyttämistavoista, jotta tulevat aineenopettajat ovat paremmin valmistautuneita opettamaan inklusiivisessa koulumaailmassa.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29556]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Pre-service teachers’ language mindset and its impact on the engagement and persistence in their language pedagogical studies : a study conducted in EFL teacher education in Finland
Perera, Sonali (2024)In the mindset research field, pre-service teachers’ mindsets are understudied. Their beliefs about the malleability of their English as a Foreign Language (EFL) ability (that it is a predetermined trait – fixed language ... -
A good idea in theory : inclusion as English subject teacher students see it
Niskanen, Petra (2013)Inkluusio on aiheena moniuloitteinen. Sen pyrkimyksenä on luoda tasa-arvoisempi yhteiskunta, sisällyttää kaikki oppilaat perusopetuksen piiriin tukitoimia lisäämällä, sekä vähentää erillisen erityisopetuksen määrää. ... -
‘A learner is like a snowflake, each unique’ : Uncovering pre‐service language teachers' perceptions of differentiation relying on visualisations, metaphors and group discussions
Roiha, Anssi; Heinonen, Pilvi (Wiley-Blackwell, 2023)This article examines pre-service language teachers' perceptions of learning and teaching and how differentiation manifests itself in them. The 67 participants visualised ‘an ideal language learning situation’ and complemented ... -
Pre-service subject teachers’ personal teacher characterisations after the pedagogical studies
Arvaja, Maarit; Sarja, Anneli; Rönnberg, Paula (Routledge, 2022)This study explored how five pre-service subject teachers characterised themselves as teachers after completing their year-long pedagogical studies in a Finnish university. Our narrative analysis of the interview data ... -
Teacher education and inclusion in Ghana : pre-service teachers' preparedness for creating an inclusive classroom
Nketsia, William (2011)Education of pupils with special education needs (SENs) in Ghana has been formed around the medical model where pupils with special needs are diagnosed, labelled and taught in segregated special education institutions ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.