dc.contributor.author | Kauppinen, Merja | |
dc.contributor.author | Aerila, Juli-Anna | |
dc.date.accessioned | 2020-05-14T10:12:12Z | |
dc.date.available | 2020-05-14T10:12:12Z | |
dc.date.issued | 2020 | |
dc.identifier.citation | Kauppinen, M., & Aerila, J.-A. (2020). Kielitietoinen kirjallisuuskasvatus. <i>Kieli, koulutus ja yhteiskunta</i>, <i>11</i>(3). <a href="https://www.kieliverkosto.fi/fi/journals/kieli-koulutus-ja-yhteiskunta-toukokuu-2020/kielitietoinen-kirjallisuuskasvatus" target="_blank">https://www.kieliverkosto.fi/fi/journals/kieli-koulutus-ja-yhteiskunta-toukokuu-2020/kielitietoinen-kirjallisuuskasvatus</a> | |
dc.identifier.other | CONVID_35430986 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/68984 | |
dc.description.abstract | Esittelemme artikkelissamme fiktiivisten tekstien mahdollisuuksia kielitietoisessa kirjallisuuskasvatuksessa. Kokeilumme pohjautuvat IKI-TARU-hankkeeseen, jonka tavoitteena on kehittää kirjallisuuslähtöistä kielenopetusta fiktion ominaisluonnetta kunnioittaen. Hankkeessa kehitetään ja kokeillaan menetelmiä, jotka yhdistävät fiktiivisten tekstien yksilöllisen merkityksenmuodostuksen, taidelähtöisen toiminnan ja lukukokemusten sekä sanataiteen tuottaman mielihyvän ja nautinnon. Nämä ovat myös perusopetuksen opetussuunnitelman perusteissa kuvatun monilukutaidon (L4) kivijalkoja. Opetuskokeilujen tavoitteena on väistellä konventionaalisia tekstien tulkintoja ja opetusratkaisuja sekä antaa tilaa oppilaille lukijoina. | fi |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fin | |
dc.publisher | Soveltavan kielentutkimuksen keskus, Jyväskylän yliopisto; Kielikoulutuspolitiikan verkosto | |
dc.relation.ispartofseries | Kieli, koulutus ja yhteiskunta | |
dc.relation.uri | https://www.kieliverkosto.fi/fi/journals/kieli-koulutus-ja-yhteiskunta-toukokuu-2020/kielitietoinen-kirjallisuuskasvatus | |
dc.rights | CC BY 4.0 | |
dc.subject.other | kielitietoinen aineenopetus | |
dc.subject.other | kielitietoinen opetus | |
dc.subject.other | kielitietoisuus | |
dc.subject.other | pedagogiset käytänteet | |
dc.title | Kielitietoinen kirjallisuuskasvatus | |
dc.type | contributionToPeriodical | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-202005143198 | |
dc.contributor.laitos | Opettajankoulutuslaitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Teacher Education | en |
dc.contributor.oppiaine | Suomen kieli ja kirjallisuus | fi |
dc.contributor.oppiaine | Finnish Language and Literature | en |
dc.type.uri | http://purl.org/eprint/type/JournalArticle | |
dc.type.coar | http://purl.org/coar/resource_type/c_2cd9 | |
dc.description.reviewstatus | nonPeerReviewed | |
dc.relation.issn | 1799-0181 | |
dc.relation.numberinseries | 3 | |
dc.relation.volume | 11 | |
dc.type.version | publishedVersion | |
dc.rights.copyright | © Kieliverkosto & kirjoittajat, 2020 | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | fi |
dc.subject.yso | opetus | |
dc.subject.yso | pedagogiikka | |
dc.subject.yso | lukeminen | |
dc.subject.yso | taidelähtöiset menetelmät | |
dc.subject.yso | lukutaito | |
dc.subject.yso | äidinkieli (oppiaineet) | |
dc.subject.yso | kirjallisuus | |
dc.subject.yso | kirjallisuuskasvatus | |
dc.format.content | fulltext | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p2630 | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p1584 | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p11406 | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p27744 | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p11405 | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p1535 | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p8113 | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p37817 | |
dc.rights.url | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | |
dc.type.okm | D1 | |