Show simple item record

dc.contributor.authorKauppinen, Merja
dc.contributor.authorAerila, Juli-Anna
dc.date.accessioned2020-05-14T10:12:12Z
dc.date.available2020-05-14T10:12:12Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.citationKauppinen, Merja; Aerila, Juli-Anna (2020). Kielitietoinen kirjallisuuskasvatus. Kieli, koulutus ja yhteiskunta, 11 (3). https://www.kieliverkosto.fi/fi/journals/kieli-koulutus-ja-yhteiskunta-toukokuu-2020/kielitietoinen-kirjallisuuskasvatus
dc.identifier.otherCONVID_35430986
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/68984
dc.description.abstractEsittelemme artikkelissamme fiktiivisten tekstien mahdollisuuksia kielitietoisessa kirjallisuuskasvatuksessa. Kokeilumme pohjautuvat IKI-TARU-hankkeeseen, jonka tavoitteena on kehittää kirjallisuuslähtöistä kielenopetusta fiktion ominaisluonnetta kunnioittaen. Hankkeessa kehitetään ja kokeillaan menetelmiä, jotka yhdistävät fiktiivisten tekstien yksilöllisen merkityksenmuodostuksen, taidelähtöisen toiminnan ja lukukokemusten sekä sanataiteen tuottaman mielihyvän ja nautinnon. Nämä ovat myös perusopetuksen opetussuunnitelman perusteissa kuvatun monilukutaidon (L4) kivijalkoja. Opetuskokeilujen tavoitteena on väistellä konventionaalisia tekstien tulkintoja ja opetusratkaisuja sekä antaa tilaa oppilaille lukijoina.fi
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languagefin
dc.publisherSoveltavan kielentutkimuksen keskus, Jyväskylän yliopisto; Kielikoulutuspolitiikan verkosto
dc.relation.ispartofseriesKieli, koulutus ja yhteiskunta
dc.relation.urihttps://www.kieliverkosto.fi/fi/journals/kieli-koulutus-ja-yhteiskunta-toukokuu-2020/kielitietoinen-kirjallisuuskasvatus
dc.rightsCC BY 4.0
dc.subject.otherkielitietoinen aineenopetus
dc.subject.otherkielitietoinen opetus
dc.subject.otherkielitietoisuus
dc.subject.otherpedagogiset käytänteet
dc.titleKielitietoinen kirjallisuuskasvatus
dc.typecontributionToPeriodical
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202005143198
dc.contributor.laitosOpettajankoulutuslaitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Teacher Educationen
dc.type.urihttp://purl.org/eprint/type/JournalArticle
dc.description.reviewstatusnonPeerReviewed
dc.relation.issn1799-0181
dc.relation.numberinseries3
dc.relation.volume11
dc.type.versionpublishedVersion
dc.rights.copyright© Kieliverkosto & kirjoittajat, 2020
dc.rights.accesslevelopenAccessfi
dc.subject.ysoopetus
dc.subject.ysopedagogiikka
dc.subject.ysolukeminen
dc.subject.ysotaidelähtöiset menetelmät
dc.subject.ysolukutaito
dc.subject.ysoäidinkieli (oppiaineet)
dc.subject.ysokirjallisuus
dc.subject.ysokirjallisuuskasvatus
dc.format.contentfulltext
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p2630
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p1584
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p11406
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p27744
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p11405
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p1535
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p8113
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p37817
dc.rights.urlhttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

CC BY 4.0
Except where otherwise noted, this item's license is described as CC BY 4.0