Kristinuskoon liittyvät aiheet vuoden 2014 perusopetuksen opetussuunnitelman perusteissa ja alakoulun evankelisluterilaisen uskonnon oppikirjoissa
Tämän tutkielman aiheena oli selvittää vuoden 2014 perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden ja evankelisluterilaisen kristinuskon tavoitteiden ja sisältöjen välistä suhdetta. Tutkielmassa tarkasteltiin myös, millaisia evankelisluterilaiseen kristinuskoon liittyviä aihepiirejä tällä hetkellä saatavilla olevissa alakoulun evankelisluterilaisen uskonnon oppikirjoissa esitettiin. Tutkimusaineisto muodostui kahdesta alakoulun evankelisluterilaisen uskonnon oppikirjasarjasta, Aarre-sarjasta ja Sydän-sarjasta, joiden osalta tarkasteltiin vuosiluokkien 3–5 oppikirjoja sekä vuoden 2014 perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden uskonnon ja evankelisluterilaisen uskonnon osioista. Tutkielma toteutettiin laadullisena tutkimuksena ja aineiston analyysi tapahtui teoriaohjaavaa laadullista sisällönanalyysia käyttämällä. Tutkielman tulosten mukaan vuoden 2014 perusopetuksen opetussuunnitelman perusteissa evankelisluterilaisen uskonnon tavoitteissa ja sisällöissä korostui uskonnollisen ja katsomuksellisen yleissivistyksen välittäminen. Evankelisluterilaisuuteen liittyvät aiheet olivat sävyltään yleisprotestanttisesti painottuneita ja suoranaisesti evankelisluterilaisuuteen liittyviä sisältöjä löytyi niukasti. Oppikirjoissa esitetyt kristinuskon aihepiirit liittyivät teologian oppiaineista eksegetiikkaan, dogmatiikkaan, etiikkaan ja käytännölliseen teologiaan. Suurin ero kirjasarjojen välillä liittyi etiikan sisältöihin. Aarre-sarjassa etiikkaan liittyvät osiot käsittelivät ainoastaan yleistä etiikkaa, kuten kiusaamiseen ja hyvään elämään liittyviä teemoja. Aarre-sarjassa kristinuskon etiikka oli liitetty ohuesti vain kirjassa esitettyjen Raamatun kertomusten yhteyteen. Sydän-sarjassa yleisen etiikan lisäksi oli mukana myös kristinuskon etiikkaa sekä kultainen sääntö kristinuskon ja muiden uskontojen eettisenä ohjeena. Molempien kirjasarjojen kolmannen luokan oppikirjoissa oli runsaasti Vanhan testamentin kertomuksia, vaikka ne eivät sisälly vuoden 2014 perusopetuksen opetussuunnitelman perusteisiin. Oppikirjojen tarkastelun osalta tämän tutkielman tulokset korostavat opettajan vastuuta oppimateriaalien kriittisenä käyttäjänä ja opetussuunnitelman perusteiden tuntijana.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29740]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Oppilaan ajattelun taidot kuvataiteessa alakoulun vuoden 2014 Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteissa
Rantanen, Terhi (2023)Tavoitteeni tässä tutkielmassa on selvittää, miten kriittinen, luova ja huolehtiva ajattelu näkyvät kuvataiteessa vuosiluokilla 1–6 Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteissa 2014. Tutkielman teoria nojaa Matthew Lipmanin ... -
Comeniuksen kasvatusajattelu vuoden 2014 Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteissa hermeneuttisen tulkinnan mukaan
Nykänen, Emilia; Klasila, Sari (2024)Tässä tutkielmassa käsittelemme, miten kasvatusajattelija ja pedagogi Johan Amos Comeniuksen kasvatusfilosofiset näkemykset näyttäytyvät vuoden 2014 perusopetuksen opetussuunnitelman perusteissa. Selvitämme Comeniuksen ... -
Järjellä ja sydämellä omistettu tieto : hermeneuttinen tulkinta Uno Cygnaeuksen kasvatusajattelusta vuoden 2014 perusopetuksen opetussuunnitelman perusteissa
Lahdensuo, Laura; Viitanen, Maria (2023)Tässä tutkimuksessa selvitämme, miten Suomen kansakoulun isän, Uno Cygnaeuksen kasvatusajattelu ja hänen kansakoulua koskevat kirjoituksensa näkyvät vuoden 2014 perusopetuksen opetussuunnitelman perusteissa. Tarkastelemme ... -
Opettajuus perusopetuksen opetussuunnitelman perusteissa 2014
Lassila, Niko; Matilainen, Katariina (2015)Tutkimuksemme käsittelee opettajuutta vuoden 2014 perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden yleisen osan luvuissa 3, 4, 6 ja 14.1-14.3. Tutkimuksessa esitellään suomalaisen peruskoulujärjestelmän opetussuunnitelman ... -
Monikielisyys perusopetuksen opetussuunnitelman perusteissa
Putz, Juho (2018)Kielten moninaisuus suomalaisessa yhteiskunnassa on lisääntynyt 2000-luvulla merkittävästi. Sen myötä monikielisyys ja siihen liittyvät kysymykset ovat koulumaailmassa aikaisempaa selvemmin läsnä. Tämän tutkimuksen tavoitteena ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.