Oppilaan ajattelun taidot kuvataiteessa alakoulun vuoden 2014 Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteissa
Tekijät
Päivämäärä
2023Tekijänoikeudet
© The Author(s)
Tavoitteeni tässä tutkielmassa on selvittää, miten kriittinen, luova ja huolehtiva ajattelu näkyvät kuvataiteessa vuosiluokilla 1–6 Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteissa 2014. Tutkielman teoria nojaa Matthew Lipmanin näkemyksiin ajattelun taitojen vuorovaikutteisista osa-alueista ja moniulotteisesta ajattelusta, jonka ulottuvuuksia kriittinen, luova ja huolehtiva ajattelu ovat.
Tutkielman tutkimusaineisto muodostuu Opetushallituksen julkaisemasta Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteita koskevasta määräyksestä vuodelta 2014 (2014:96). Tutkielma on laadullinen ja tutkimusmenetelmänä on teo-rialähtöinen sisällönanalyysi. Sisällönanalyysia ohjaa strukturoitu analyysirunko, joka on muodostettu kriittiseen, luovaan ja huolehtivaan ajatteluun liittyvän teorian pohjalta. Käsittelin analyysirungon avulla luokiteltua tutkimusaineistoa lopuksi aineistolähtöisesti, jolloin tutkimusaineistosta nousi esiin kriittisen, luovan ja huolehtivan ajattelun eri ulottuvuuksia.
Ajattelun taidot näkyvät kuvataiteessa Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteissa monipuolisesti. Kriittinen, luova ja huolehtiva ajattelu esiintyvät paikoin myös tutkimusaineistossa toisiinsa nivoutuvina käsitteinä ja ilmiöinä, mikä ilmentää moniulotteisen ajattelun käsitettä. Huolehtivan ajattelun käsite ei esiinny aineistossa, vaikka siihen liittyvää sisältöä tutkimusaineistossa onkin.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29492]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Kristinuskoon liittyvät aiheet vuoden 2014 perusopetuksen opetussuunnitelman perusteissa ja alakoulun evankelisluterilaisen uskonnon oppikirjoissa
Metsälä, Elina (2020)Tämän tutkielman aiheena oli selvittää vuoden 2014 perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden ja evankelisluterilaisen kristinuskon tavoitteiden ja sisältöjen välistä suhdetta. Tutkielmassa tarkasteltiin myös, millaisia ... -
Comeniuksen kasvatusajattelu vuoden 2014 Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteissa hermeneuttisen tulkinnan mukaan
Nykänen, Emilia; Klasila, Sari (2024)Tässä tutkielmassa käsittelemme, miten kasvatusajattelija ja pedagogi Johan Amos Comeniuksen kasvatusfilosofiset näkemykset näyttäytyvät vuoden 2014 perusopetuksen opetussuunnitelman perusteissa. Selvitämme Comeniuksen ... -
Hyvinvointi valtakunnallisessa vuoden 2014 perusopetuksen opetussuunnitelmassa : tutkimus opetussuunnitelman oppilaan hyvinvoinnin edistämisen keinoista ja hyvinvointikäsityksestä
Peltomäki, Laura (2018)Tässä tutkielmassa tarkastellaan sitä, kuinka vuoden 2014 perusopetuksen opetussuunnitelman perusteet pyrkivät edistämään oppilaiden hyvinvointia. Lisäksi kartoitetaan uuden opetussuunnitelman hyvinvointikäsitystä vertaamalla ... -
Järjellä ja sydämellä omistettu tieto : hermeneuttinen tulkinta Uno Cygnaeuksen kasvatusajattelusta vuoden 2014 perusopetuksen opetussuunnitelman perusteissa
Lahdensuo, Laura; Viitanen, Maria (2023)Tässä tutkimuksessa selvitämme, miten Suomen kansakoulun isän, Uno Cygnaeuksen kasvatusajattelu ja hänen kansakoulua koskevat kirjoituksensa näkyvät vuoden 2014 perusopetuksen opetussuunnitelman perusteissa. Tarkastelemme ... -
Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteissa (1985-2014) rakentuvan osallisuuskäsityksen sosiaalipedagoginen tarkastelu
Männistö, Perttu; Fornaciari, Aleksi; Tervasmäki, Tuomas (Suomen kasvatustieteellinen seura, 2017)
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.