Monikielisyys perusopetuksen opetussuunnitelman perusteissa
Tekijät
Päivämäärä
2018Pääsyrajoitukset
Aineistoon pääsyä on rajoitettu tekijänoikeussyistä. Aineisto on luettavissa Jyväskylän yliopiston kirjaston arkistotyöasemalta. Ks. https://kirjasto.jyu.fi/fi/tyoskentelytilat/laitteet-ja-tilat.
Kielten moninaisuus suomalaisessa yhteiskunnassa on lisääntynyt 2000-luvulla merkittävästi. Sen myötä monikielisyys ja siihen liittyvät kysymykset ovat koulumaailmassa aikaisempaa selvemmin läsnä. Tämän tutkimuksen tavoitteena on selvittää, millaisia määritelmiä monikielisyys saa ja missä yhteyksissä ilmiö esitetään perusopetuksen opetussuunnitelman perusteissa, asiakirjassa, joka ohjaa suomalaisen perusopetuksen toteuttamista. Nykyisen opetussuunnitelman rinnalla tarkastellaan edellistä, vuonna 2004 ilmestynyttä, perusopetuksen opetussuunnitelman perusteita. Näin saada näkökulma siihen, miten puhe monikielisyydestä on muuttunut koulumaailmassa virallisten tekstien valossa.
Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteet 2014 ja 2004 muodostavat tämän kvalitatiivisen tutkimuksen aineiston. Aineistoa tarkastellaan sisällönanalyysin keinoin. Tutkimuksen analyysi koostuu kuudesta alaluvusta, joissa pyritään vastaamaan kahteen tutkimuskysymykseen:
1) Miten ja missä yhteyksissä monikielisyys näkyy perusopetuksen opetussuunnitelman perusteissa? Millä tavoin monikielisyyttä määritellään?
2) Millainen on muutos edelliseen perusopetuksen opetussuunnitelman perusteisiin verrattuna?
Tutkimustulosten perusteella monikielisyys on esillä perusopetuksen opetussuunnitelman perusteissa monin tavoin. Nykyisessä opetussuunnitelmassa monikielisyys määritellään selkeästi ja se on esillä aina arvopohjasta yksittäisten oppiaineiden tavoitteisiin. Erot edelliseen opetussuunnitelmaan ovat huomattavat. Tämä heijastelee yleistä monikielisyystilannetta ja -keskustelua.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29740]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Kristinuskoon liittyvät aiheet vuoden 2014 perusopetuksen opetussuunnitelman perusteissa ja alakoulun evankelisluterilaisen uskonnon oppikirjoissa
Metsälä, Elina (2020)Tämän tutkielman aiheena oli selvittää vuoden 2014 perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden ja evankelisluterilaisen kristinuskon tavoitteiden ja sisältöjen välistä suhdetta. Tutkielmassa tarkasteltiin myös, millaisia ... -
Opettajuus perusopetuksen opetussuunnitelman perusteissa 2014
Lassila, Niko; Matilainen, Katariina (2015)Tutkimuksemme käsittelee opettajuutta vuoden 2014 perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden yleisen osan luvuissa 3, 4, 6 ja 14.1-14.3. Tutkimuksessa esitellään suomalaisen peruskoulujärjestelmän opetussuunnitelman ... -
Tekninen työ perusopetuksen opetussuunnitelman perusteissa ja opettajien käytännön työssä
Kärävä, Matti; Minkkinen, Jaakko (2011)TIIVISTELMÄ Kärävä, M. & Minkkinen, J. 2011. Tekninen työ perusopetuksen opetussuunnitelman perusteissa ja opettajien käytännön työssä. Jyväskylän yliopisto. Kasvatustieteen pro gradu -tutkielma, 79 s. Tässä tutkimuksessa ... -
Oppimisen ilo Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteissa 2014
Westerholm, Päivi; de Carvalho, Maria (2017)Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millaisia tekijöitä Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteista 2014 löytyy oppimisen iloon liittyen. Aiheen pohdintaa haluttiin tehdä sekä henkilökohtaisista motiiveista oman ... -
Oppilaan ajattelun taidot kuvataiteessa alakoulun vuoden 2014 Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteissa
Rantanen, Terhi (2023)Tavoitteeni tässä tutkielmassa on selvittää, miten kriittinen, luova ja huolehtiva ajattelu näkyvät kuvataiteessa vuosiluokilla 1–6 Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteissa 2014. Tutkielman teoria nojaa Matthew Lipmanin ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.