University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Pro gradu -tutkielmat > View Item

Monikielisyys perusopetuksen opetussuunnitelman perusteissa

Icon
1.3 Mb

Authors
Putz, Juho
Date
2018
Discipline
LuokanopettajakoulutusTeacher Education
Access restrictions
This material has a restricted access due to copyright reasons. It can be read at the workstation at Jyväskylä University Library reserved for the use of archival materials: https://kirjasto.jyu.fi/en/workspaces/facilities.
You can request a copy of this thesis here

 
Kielten moninaisuus suomalaisessa yhteiskunnassa on lisääntynyt 2000-luvulla merkittävästi. Sen myötä monikielisyys ja siihen liittyvät kysymykset ovat koulumaailmassa aikaisempaa selvemmin läsnä. Tämän tutkimuksen tavoitteena on selvittää, millaisia määritelmiä monikielisyys saa ja missä yhteyksissä ilmiö esitetään perusopetuksen opetussuunnitelman perusteissa, asiakirjassa, joka ohjaa suomalaisen perusopetuksen toteuttamista. Nykyisen opetussuunnitelman rinnalla tarkastellaan edellistä, vuonna 2004 ilmestynyttä, perusopetuksen opetussuunnitelman perusteita. Näin saada näkökulma siihen, miten puhe monikielisyydestä on muuttunut koulumaailmassa virallisten tekstien valossa. Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteet 2014 ja 2004 muodostavat tämän kvalitatiivisen tutkimuksen aineiston. Aineistoa tarkastellaan sisällönanalyysin keinoin. Tutkimuksen analyysi koostuu kuudesta alaluvusta, joissa pyritään vastaamaan kahteen tutkimuskysymykseen: 1) Miten ja missä yhteyksissä monikielisyys näkyy perusopetuksen opetussuunnitelman perusteissa? Millä tavoin monikielisyyttä määritellään? 2) Millainen on muutos edelliseen perusopetuksen opetussuunnitelman perusteisiin verrattuna? Tutkimustulosten perusteella monikielisyys on esillä perusopetuksen opetussuunnitelman perusteissa monin tavoin. Nykyisessä opetussuunnitelmassa monikielisyys määritellään selkeästi ja se on esillä aina arvopohjasta yksittäisten oppiaineiden tavoitteisiin. Erot edelliseen opetussuunnitelmaan ovat huomattavat. Tämä heijastelee yleistä monikielisyystilannetta ja -keskustelua. ...
Keywords
monikielisyys opetussuunnitelmat perusopetus peruskoulu sisällönanalyysi kielen oppiminen Sisällönanalyysi
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201804041910

Metadata
Show full item record
Collections
  • Pro gradu -tutkielmat [24532]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • Kristinuskoon liittyvät aiheet vuoden 2014 perusopetuksen opetussuunnitelman perusteissa ja alakoulun evankelisluterilaisen uskonnon oppikirjoissa 

    Metsälä, Elina (2020)
    Tämän tutkielman aiheena oli selvittää vuoden 2014 perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden ja evankelisluterilaisen kristinuskon tavoitteiden ja sisältöjen välistä suhdetta. Tutkielmassa tarkasteltiin myös, millaisia ...
  • Oppimisen ilo Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteissa 2014 

    Westerholm, Päivi; de Carvalho, Maria (2017)
    Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millaisia tekijöitä Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteista 2014 löytyy oppimisen iloon liittyen. Aiheen pohdintaa haluttiin tehdä sekä henkilökohtaisista motiiveista oman ...
  • Opettajuus perusopetuksen opetussuunnitelman perusteissa 2014 

    Lassila, Niko; Matilainen, Katariina (2015)
    Tutkimuksemme käsittelee opettajuutta vuoden 2014 perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden yleisen osan luvuissa 3, 4, 6 ja 14.1-14.3. Tutkimuksessa esitellään suomalaisen peruskoulujärjestelmän opetussuunnitelman ...
  • Tekninen työ perusopetuksen opetussuunnitelman perusteissa ja opettajien käytännön työssä 

    Kärävä, Matti; Minkkinen, Jaakko (2011)
    TIIVISTELMÄ Kärävä, M. & Minkkinen, J. 2011. Tekninen työ perusopetuksen opetussuunnitelman perusteissa ja opettajien käytännön työssä. Jyväskylän yliopisto. Kasvatustieteen pro gradu -tutkielma, 79 s. Tässä tutkimuksessa ...
  • Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteissa (1985-2014) rakentuvan osallisuuskäsityksen sosiaalipedagoginen tarkastelu 

    Männistö, Perttu; Fornaciari, Aleksi; Tervasmäki, Tuomas (Suomen kasvatustieteellinen seura, 2017)
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre