Opettajuus perusopetuksen opetussuunnitelman perusteissa 2014
Date
2015Tutkimuksemme käsittelee opettajuutta vuoden 2014 perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden yleisen osan luvuissa 3, 4, 6 ja 14.1-14.3.
Tutkimuksessa esitellään suomalaisen peruskoulujärjestelmän opetussuunnitelman perusteiden historiaa ja korostetaan opetussuunnitelman merkitystä opettajan työn ohjaajana.
Laadullisessa sisällönanalyysissa tutkimusaineistosta koodataan merkitysyksiköitä. Tutkimuksen kannalta relevantti aines analysoidaan teemoittelemalla se opettajuutta ohjaaviin teemoihin, jotka perustuvat useaan aineiston lukukertaan hermeneuttisen kehäajattelun mukaisen syvällisemmän ymmärryksen saavuttamiseksi.
Tutkimusprosessin eri vaiheet kuvataan mahdollisimman tarkasti, mikä on laadullisen ja tutkijan tulkinnoista kumpuavan analyysin kulmakivi. Tutkimuksen tuloksia vertaillaan aiempaan tutkimukseen pohtien samalla tutkimuksen luotettavuutta.
Tutkimusaineiston analyysin perusteella opetussuunnitelman perusteiden 2014 opettajuutta ohjaavat merkitykset teemoitellaan kolmeen keskenään jokseenkin yhtä suureen yläteemaan; opettaja arvokasvattajana, opettaja oppimisympäristöjen suunnittelijana ja opettaja oppilaiden kannustajana.
Opettajan pitää toimia eettisenä arvokasvattajana, tukea ja kannustaa oppilasta sekä suunnitella laajoja oppiainerajat ylittäviä oppimisympäristöjä. Opettajuutta ohjeistetaan toistuvasti kasvatuksellisesta näkökulmasta, mikä korostaa opetussuunnitelman oppimiskäsitystä aktiivisesta ja ihmisarvoltaan ainutlaatuisesta oppilaasta.
...
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29616]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Kristinuskoon liittyvät aiheet vuoden 2014 perusopetuksen opetussuunnitelman perusteissa ja alakoulun evankelisluterilaisen uskonnon oppikirjoissa
Metsälä, Elina (2020)Tämän tutkielman aiheena oli selvittää vuoden 2014 perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden ja evankelisluterilaisen kristinuskon tavoitteiden ja sisältöjen välistä suhdetta. Tutkielmassa tarkasteltiin myös, millaisia ... -
Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteissa (1985-2014) rakentuvan osallisuuskäsityksen sosiaalipedagoginen tarkastelu
Männistö, Perttu; Fornaciari, Aleksi; Tervasmäki, Tuomas (Suomen kasvatustieteellinen seura, 2017) -
Monikielisyys perusopetuksen opetussuunnitelman perusteissa
Putz, Juho (2018)Kielten moninaisuus suomalaisessa yhteiskunnassa on lisääntynyt 2000-luvulla merkittävästi. Sen myötä monikielisyys ja siihen liittyvät kysymykset ovat koulumaailmassa aikaisempaa selvemmin läsnä. Tämän tutkimuksen tavoitteena ... -
Tekninen työ perusopetuksen opetussuunnitelman perusteissa ja opettajien käytännön työssä
Kärävä, Matti; Minkkinen, Jaakko (2011)TIIVISTELMÄ Kärävä, M. & Minkkinen, J. 2011. Tekninen työ perusopetuksen opetussuunnitelman perusteissa ja opettajien käytännön työssä. Jyväskylän yliopisto. Kasvatustieteen pro gradu -tutkielma, 79 s. Tässä tutkimuksessa ... -
Oppimisen ilo Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteissa 2014
Westerholm, Päivi; de Carvalho, Maria (2017)Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millaisia tekijöitä Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteista 2014 löytyy oppimisen iloon liittyen. Aiheen pohdintaa haluttiin tehdä sekä henkilökohtaisista motiiveista oman ...