The experiences of non-native English-speakers and native English-speakers teaching in China
Tämän kandidaatintutkielman tarkoituksena on tutkia Kiinassa englannin kieltä opettavien syntyperäisten englannin puhujien sekä muiden vierasmaalaisten opetuskokemuksia. Se tutkii myös, mitä eroja opettajien opetusmetodeissa on, mitä heiltä vaadittiin päästäkseen töihin, ja miten heitä kohdeltiin Kiinassa. Englannin kielen opetuksen suosion kasvaessa kovaa vauhtia, tarkoituksenani on tutkia, miten tämä vaikuttaa vieraskielisiin englannin kielen opettajiin sekä sitä myötä opetusalaan.
Tutkimuksen viitekehyksenä käytettiin aiheesta tehtyjä ulkomaisia tutkimuksia sekä Kiinasta että muualta. Taustatutkimusta ei ole riittävästi tarjolla viime vuosista, joten on tarpeellista saada sekä uutta tietoa tilanteesta, että tarkastella opettajien omia kokemuksia.
Kyselytutkimukseen osallistui 12 opettajaa, joilla oli kokemusta englannin kielen opetuksesta Kiinassa. Aineisto kerättiin kyselylomakkeella, joka koostui 16 kysymyksestä, ja siihen kuului sekä avoimia, että monivalintakysymyksiä.
Tulosten mukaan opettajien kokemukset vaihtelivat riippuen, olivatko he englannin syntyperäisiä puhujia vai eivät. Muilta, kuin syntyperäisiltä puhujilta vaadittiin korkeampaa koulutusta ja enemmän työkokemusta, mutta heidän oli silti vaikeampaa saada töitä. Myös opettajien ulkonäkö ja ihonväri osoittautui merkittäväksi tekijäksi hakuprosessissa. Useat opettajat kokivat myös kulttuurisia haasteita, sekä toivoivat muutosta käytettyihin opetusmenetelmiin sekä Kiinan opetusalaan.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [5367]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Subject teachers and classroom teachers' conceptions of early English teaching in Finland
Salo, Emmi (2022)Kielitaidon merkitys on kasvanut huomattavasti, mikä on korostanut kielenopetuksen tarvetta. Tämä näkyy myös perusopetuksen opetussuunnitelman muutoksessa (2019), jonka myötä ensimmäisen vieraan kielen (A1) opetus alkaa ... -
A teacher and a mother : experiences of the two roles by English teachers in Finland
Penesumbu, Divine; Taipale, Liina (2024)Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää äidin roolin ja opettajan roolin, erityisesti kielenopettajan roolin, yhtäläisyyksiä ja eroavaisuuksia, sekä sitä, miten kyseiset roolit tukevat toisiaan. Tutkimus on laadullinen ... -
Pre-service teachers’ language mindset and its impact on the engagement and persistence in their language pedagogical studies : a study conducted in EFL teacher education in Finland
Perera, Sonali (2024)In the mindset research field, pre-service teachers’ mindsets are understudied. Their beliefs about the malleability of their English as a Foreign Language (EFL) ability (that it is a predetermined trait – fixed language ... -
Class teachers and subject teachers’ perceptions of teaching English at primary school
Mustalampi, Oona (2019)Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, miten englannin opettajien käsitykset englannin opettamisesta eroavat toisistaan alakoulun kontekstissa. Kohderyhmänä olivat englannin aineenopettajat ja luokanopettajat, joilla oli ... -
Learning while laughing or learning by laughing? : Finnish EFL teachers’ conceptions of efficient use of humour in the language classroom
Naskali, Milja (2024)Huumori on hyvin arkipäiväinen osa elämäämme, ja viime vuosikymmenten saatossa siitä on tullut yhä tavallisempi ilmiö myös luokkahuoneissa. Tutkimustulokset huumorin vaikutuksista tässä kontekstissa ovat kuitenkin olleet ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.