dc.contributor.advisor | Hakala, Juha | |
dc.contributor.author | Peltosaari, Leena | |
dc.date.accessioned | 2020-05-05T09:17:50Z | |
dc.date.available | 2020-05-05T09:17:50Z | |
dc.date.issued | 2020 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/68836 | |
dc.description.abstract | Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää millaisia kokemuksia alkuopetuksen luokanopettajilla on muuttuneen opettajan työnkuvan vaikutuksista opettajan hyvinvointiin ja työssä jaksamiseen. Pyrkimys oli sekä ymmärtää että tulkita haastateltavien kokemuksia muutosten vaikutuksista heidän hyvinvointiinsa.
Tutkimukseni oli laadullinen tutkimus ja sen metodinen lähestymistapa oli fenomenologis-hermeneuttinen, jonka pyrkimyksenä on ymmärtää ja tulkita aineistosta nousseita merkityskokonaisuuksia. Aineisto kerättiin teemahaastattelujen avulla kuudelta alkuopetuksen luokanopettajalta marras -joulukuussa 2019.
Tutkimustulokset osoittivat, että työyhteisön yhteisöllisyys lisäsi opettajien hyvinvointia. Opettajat kokivat työssään iloa oppilaiden onnistumisen kokemuksista ja arjen sujumisesta. Tämän tutkimuksen mukaan hyvinvointia kuormittivat viime vuosina tulleet työnmuutokset, oppilaiden käyttäytymisen haasteet sekä riittämättömyyden tunne. Yhä enemmän aikaa kului käyttäytymisen haasteiden vuoksi tuen tarpeessa olevien oppilaiden opetukseen ja sen suunnitteluun. Oppilasaineksen muuttuminen koettiin merkittävästi hyvinvointia heikentävänä tekijänä. Opettajat elivät työelämäänsä lukuvuoden syklissä ja hyvä työyhteisö auttoi opettajia jaksamaan työssään.
Johtopäätöksenä voin todeta, että opettajien hyvinvointiin on kiinnitettävä jatkossa enemmän huomiota, sillä opettajien hyvinvointi heijastuu suoraan oppilaiden hyvinvointiin sekä opetuksen laatuun. | fi |
dc.format.extent | 102 | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fi | |
dc.subject.other | kasvatus- ja koulutusala | |
dc.subject.other | työn muutokset | |
dc.title | ”Onko se, että aika kultaa muistot, mutta siltä tuntuu, että jotenki oli tasapäisempää porukkaa.” : alkuopetuksen opettajien kokemuksia työn muutosten vaikutuksista hyvinvointiin | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-202005053049 | |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Education and Psychology | en |
dc.contributor.laitos | Kokkolan yliopistokeskus Chydenius | fi |
dc.contributor.laitos | Kokkolan yliopistokeskus Chydenius | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.oppiaine | Luokanopettajakoulutus | fi |
dc.contributor.oppiaine | Teacher Education | en |
dc.rights.copyright | Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty. | fi |
dc.rights.copyright | This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited. | en |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 103 | |
dc.subject.yso | luokanopettajat | |
dc.subject.yso | alkuopetus | |
dc.subject.yso | opettajat | |
dc.subject.yso | työhyvinvointi | |
dc.subject.yso | hyvinvointi | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.type.okm | G2 | |